Romet Kreek • 11. aprill 2013
Jaga lugu:

Abenomicsi kimono efekt

Miski on hakanud Abenomicsi tagajärjel Jaapani tarbimisharjumustes muutuma. Tundes end rikkamana Jaapani aktsiaturu tõusu järel, üllatas koolitaja Akira Otomo oma naist, ostes talle uue kalli kimono, kirjutab Reuters.

„Olen õnnelik, et mu aktsiaportfell  on lõpuks jõudnud tagasi sinna, kus see oli enne Lehmani kriisi,“ ütles 56aastane Otomo, kes juhib koolitusfirmat. „Kavatsen aktsiaid müüa ja kindlasti kulutan ära osa võetavast kasumist,“ ütles ta, lahkudes Tokio jõukate piirkonna Omotesando rõivapoest.

Jaapani hiljutise arengu on põhjustanud peaministri Shinzo Abe radikaalne panustamine deflatsiooni lõpetamiseks koos kombinatsiooniga eriti lõdvast keskpanga rahapoliitkast.

Paljud jaekaupmehed prognoosivad selleks aastaks suuremaid kasumeid luksuskaupade ja rõivaste paraneva müügi juures. Kuid mõned poodnikud ja ostjad ei ole kindlad, kaua see tarbimine jätkub, kui kõrgetest aktsiahindadest tingitud enda hästi tundmise faktor taandub. Paljudel jaapanlastel on palgad jäänud madalateks ning töö väljavaated ebakindlateks.

„Rikastel on raha, kuid mina ei tunne, et majandus läheks paremaks,“ ütles 42aastane Osaka koduperenaine Eri Mori. „Ma ei näe palgatõusu.“

„Ootamatu aktsiaturu paranemine on viinud meie kaubamajades suure luksuskaupade ja kallima hinnaga ehete, väärismetallide ja kellade müügini,“ ütles J.Front Retailingu president Ryoichi Yamamoto, kelle juhitav ettevõte opereerib Daimaru ja Matsuzakaya poekette Osakas ja Nagoyas.

Lisaks kõrgklassi kaupmeestele tunnevad ka Fast Retailing, rõivatootja Onward Holdings ning Sogo ja Seibu kaubamajade omanik Seven & I Holdings paremat kevadrõivaste müüki.

Seven & I president Noritoshi Murata prognoosis jutti juba kolmandat rekordaastakasumit.

Veebruaris oli Jaapani tarbimiskindlus enam kui viie aasta kõrgemal tasemel ning mitmed analüütikud näevad märke majanduse paranemisest.

„Ma müün rohkem ehteid ning kui varem ütlesid tarbijad 3000 kuni 4000 jeeniste (23-31 euroste) ehete kohta kallid, siis nüüd kuulen ma inimesi rääkimas nende kohta odavad,“ ütles 37aastane Osaka vabakutseline käsitöömeister Makiko Tomitani.

Tarbijate teadvuses võib olla ka Jaapani valitsuse plaan tõsta käibemaks 2014. aprillis 5 protsendilt 8 protsendile ning 2015. oktoobris 10 protsendile, mida analüütikud tõlgendavad nii, et tarbijad võivad eelistavad osta kohe, et vältida hilisemat kõrgemat käibemaksu. 

 

 

Jaga lugu:
Seotud lood
Hetkel kuum