2016. aastal müüdi Eestis 22 429 uut sõiduautot, ehk 2082 autot rohkem kui aasta varem. Varem on rohkem autosid müüdud ainult aastatel 2006-2008.
- Amserv Auto AS-i Toyota brändijuhi Margus Nõmmiku hinnangul tänavu kasv turul aeglustub Foto: Andres Haabu
Enim müüdi uusi Toyotasid, täpsemalt 3527 tükki. Jaapani autohiiule järgnesid Škoda 2493 ning Volkswagen 1781 müüdud masinaga. 2016. aasta populaarseima automudeli tiitli pälvis Škoda Octavia, mida osteti 1145 tükki. Sellele järgnesid Toyota mudelid Avensis (845) ja Auris (764).
"Eks Toyota on läbi aastate olnud eestlaste lemmik," kommenteeris müügiedu Amserv Auto ASi Toyota brändijuht Margus Nõmmik. Suurt rolli mängisid tema sõnul edukad tehingud äriklientidega, kes ostsid palju just hübriidajamiga autosid.
Väikesed keskklassi autod popimad
Segmentidest osutusid 2016. aastal kõige populaarsemaks väiksemad keskklassi autod, mis moodustasid 28,2% kõigist müüdud autodest. Järgnesid tiba suuremad keskklassimasinad 15,8 protsendiga. Endiselt osteti palju ka keskmisi ja väiksemad maastureid, vastavalt 14,8% ja 13,5%, vahendas AMTEL.
Ootamatu tõus
Amserv müüs Nõmmiku sõnul möödunud aastal üle 20% rohkem Toyotasid, kui 2015. aastal. "Oleme hästi õnnelikud, et suutsime turukasvuga kaasa ja isegi mööda minna," sõnas ta. Suur kasv tuli Nõmmikule üllatusena - tema sõnutsi läks Amserv möödunud aastale vastu veel skeptiliselt. „Eeldasime, et turg jääb samaks ja küünte-hammastega hoiame oma osast kinni," avaldas Nõmmik.
Palju on Nõmmik oma sõnutsi mõtisklenud selle üle, mis turu tõusule viis. "Ühelt poolt võib põhjus peituda selles, et inimestel on tekkinud suurem kindlus. Teisalt aga võib-olla on meie autopark jäänud ikkagi niivõrd vanaks, et inimesed tegid selle liigutuse ja soetasid uue auto," sõnas Nõmmik, lisades et viimastel aastatel on autoomanikud läinud tihti liisingperioodide pikendamise teed. "Ühest põhjust on keeruline nimetada," sõnas Nõmmik.
Nõmmiku sõnul on osati ära kukkunud ka n-ö uue aasta jahtimise põhimõte, mille eesmärk oleks tehnilisse passi kindlasti järgmise aasta number kirja saada. Kuigi müük aasta viimastel kuudel tema sõnutsi rahunes, ostsid eraisikud ikkagi üllatavalt palju. "Tundub, et see on mööda läinud, enam sellist rallit ei käi," lisas ta.
Tulevikku kiigates on Nõmmik natuke skeptiline. "Oleme mõelnud, et võrreldes 2016. aastaga võiks väike, 3-5% suurune tõus tekkida, kuid see oleks ka turu mõistes kõik. Enamat ma hetkel kahjuks ei näe," möönis ta.
Tarbesõidukiturgu troonib Peugeot
Sarnaselt sõiduautodele müüdi varasemast aastast ka rohkem uusi tarbesõidukeid. Neid osteti 4972 tükki, mis tähendas 8,7% suurust turukasvu. Enim müüdi möödunud aastal Peugeot' väikebusse (784). Kaugele maha ei jäänud ka Citroen (717). Populaarsuselt kolmas oli Renault (558).
Enim veokeid müüsid 2016. aastal Volvo (286), Scania (261) ja Mercedes-Benz (113).
Peugeot' Eesti edasimüüja Auto Forte müügijuhi Teet Rüütmaa sõnul on Peugeot' edu pant head tooted ja tugevad pikaajalised kliendisidemed. "Kui inimesed on tootega rahul, valivad nad uuesti sama toote. Nii lihtne see ongi," sõnas Rüütmaa, kelle sõnul töötas Peugeot' kasuks ka väikekaubikute lai mudelivalik.
Põhjuseks, miks tarbesõidukite turg möödunud aastal pea 9% kasvas, peab Rüütmaa seda, et inimesed on majanduslikult keerulisematel aegadel jätnud vanad autod välja vahetamata ning katsunud nendega läbi saada. "Nüüd on ikkagi suhteliselt head ajad ning millalgi jõuab kätte hetk, kus peab oma autot vahetama. Selles mõttes midagi üllatavat ei ole," tõdes müügijuht. Rüütmaa prognoosis, et kasv jätkub küllaltki stabiilselt ka tänavu. Vähemalt praegu tema sõnutsi mingit aeglustumist toimunud ei ole. "Detsembris ja jaanuaris on olnud külastatavus kõrge ja töö käib. Midagi negatiivset hetkel küll näha ei ole," avaldas ta.
Sõiduauto turule põigates näeb Rüütmaa samu trende. "Keskmine palk on läinud suhteliselt kõrgeks. Arvan, et ka eraisikud hakkavad järjest enam autosid vahetama. Uue auto eeliseks on see, et sellega kaasnev kulu on täpselt teada - garantiilise autoga mingeid lisaüllatusi ei teki," kommenteeris ta.
Seotud lood
Mart Poomi Jalgpallikool kutsub nii kogukonnaliikmeid kui ka jalgpallisõpru kaugemaltki panustama, et Männiku treeningbaasi uus kilehall saaks püsti veel 2024. aasta sees.