Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Teemaks laiendab haaret

    Kuigi majandusministeeriumi teatel nad teekasutustasu laiendamist ei kaalu, oodatakse ettevõtetelt arvamust selle tasu kõigile sõidukitele laiendamise, ummikutasude ja keskkonnatasude kohta.

    Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teedetalituse juhataja Lauri Künnapuu kinnitas: „Eestis ei ole hetkel kaalumisel teekasutustasu laiendamist.“
    Euroopa Komisjon ootab tagasisidet mais saadetud direktiivi muudatusettepanekutele, mis käsitlevad teekasutustasu laiendamist kõikidele sõidukitele, aja- ja läbisõidupõhist teekasutustasu ning selle erinevaid komponente. Künnapuu sõnul kujundab ministeerium Eesti seisukohta ja kaasanud selleks ka erasektori. Ta märkis, et praegu on veel vara hinnata, milliseks kujunevad valdkonna lõplikud lahendused.
    Teemaks peaks laienema kõigile
    Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni tegevjuht Einar Vallbaum ütles kindalt, et nende seisukoht on kogu aeg olnud, et teekasutusmaks peab laienema kõikidele autodele, olenemata sellest, kui suured või väikesed need on. „Kõige enam rikuvad teid naelrehvidega autod,“ märkis Vallbaum ning lisas, et Eestimaa talved ei tähenda enam, et meil oleks kolm kuud lumi maas. „Tegelikult sajab kogu aeg vihma ja naelrehvidega ei peakski sõitma.“
    TTÜ transpordiplaneerimise professor Dago Antov märkis, et pikemas perspektiivis on teemaksu kehtestamine ilmselt paratamatu. „Eelkõige oleks see „kasutaja maksab“ printsiibi rakendamine. Kui sellist maksu laiendada kogu mootorsõidukipargile, siis tuleks aga kaaluda ka erinevaid makselahendusi,“ lisas Antov, kelle sõnul peab makselahendus lähtuma põhimõtetest, miks maks kehtestatakse. Tema hinnangul saaks teede ülalpidamist rahastada ka teistest maksudest, sh aktsiisidest. Konkreetselt teekasutusega seonduv maks oleks aga tõenäoliselt kõige kergemini mõistetav ja sellise mõju ka suhteliselt lihtsalt prognoositav.
    Antovi sõnul on maailmapraktikas üsna palju nn teekasutusmaksu valmislahendusi. „Lisaks maksu kogumisele võimaldas see koguda ka palju olulist andmestikku, mille abil saaks liikluskorraldust muuta otstarbekamaks ja säästlikumaks,“ märkis Antov.

    Muudatuste eesmärk on anda liikmesriikidele võimalus laiendada seni vaid rasketele kaubaveokitele kehtinud maksustamise direktiivi edaspidi kõikidele sõidukitele, et vähendada sõidukite erinevast maksustamisest tingitud konkurentsimoonutusi ning ühtlustada teede kasutamise maksustamise põhimõtteid. Muudatusega soovitakse tagada kõikide teekasutajate võrdne kohtlemine ning teedevõrgustiku ülalpidamiskulude katmine.

    Muudatusega antakse liikmesriikidele võimalus otsustada, kas ja milliseid makse riigis kehtestada. See tähendab, et teekasutusmaksu saab edaspidi laiendada kõikidele veokitele ning lisaks ka bussidele ning kergetele sõidukitele, nagu sõiduautod, väikebussid, kaubikud jms. Lisaks muutuksid maksustamise võimalused mitmekesisemaks, sh oleks õigus rakendada ummikumaksu.

    Teenused kallinevad
    Muudatusettepanekute järgi võivad liikmesriigid kehtestada teekasutusmakse ka bussidele, väikebussidele, sõiduautodele ja kaubikutele.
    Einar Vallbaum juhtis tähelepanu, et teekasutusmaksust juba üritatakse kõrvale hiilida. „Kui vaadata sadamates toimuvat, siis sinna on viimasel ajal just kaubikuid juurde tulnud,“ kirjeldas Vallbaum, viidates, et tasu kehtestati üle 3,5tonnistele veokitele. Tema sõnul ei ole veel statistikat selle kohta, kas kaubikuid kasutatakse rohkem. „Aga kui vaadata linnaliiklust, siis see on silma jäänud, nagu ka see, et Poola ja Tšehhi numbriga kaubikuid on meie teedele rohkem ilmunud,“ märkis Vallbaum.
    Logistikafirma Smarten Logisticsi juhatuse esimehe Mait Milleri sõnul ostavad nemad kogu transporditeenuse sisse. „Meil omal ühtegi veovahendit ei ole. Juhul kui lisaks raskeveokitele rakendub teemaks ka kaubikutele, siis tõenäoliselt meie koostööpartnerid soovivad vastavad summad meile edasi arveldada. Kui nii, siis oleme sunnitud ka meie oma teenuste hindu vastavalt sellele tõstma,“ märkis Miller.
    Eesti Energia meediasuhete juhi Kaarel Kuuse sõnul puudutaks kaubikutele rakendatav teemaks nende ettevõttes ca 500 autot. „Kui selline muudatus seadusandlusesse tehtaks, siis tõstaks see meie maksukoormust,“ märkis Kuusk.
    Postifirma Omniva kasutab igapäevatöös 600 sõidukit, mis kokku läbivad 900 000 kilomeetrit kuus.
    Kogu Eestis pole ummikumaksuks põhjust
    Professor Antovi sõnul tuleks ummikumaksu rakendamine isegi kõne alla, aga seda vaid Tallinnas. „See eeldaks väga tõsist uuringut selle mõjudest, ulatusest ja eelkõige paralleelselt rakendatavatest abinõudest. Näiteks, kas oleks vaja parandada muude liikumisviiside toimivust,“ selgitas Antov.
    Ummikumaks või analoogsed lahendused on kasutusel paljudes linnades, näiteks Londonis ja Stockholmis, tõi Antov esile. Ta rõhutas, et ummikumakse nimetatakse erinevalt ja ka nende rakendamise eesmärgid on olnud erinevad.
    "Näiteks Norras on tasuline kesklinna sissesõidu süsteem kasutusel juba aastakümneid. Selle rakendamise eesmärk oli leida finantseeringuid tunnelite ja muu infrastruktuuri rajamiseks,“ kirjeldas Antov. Ummikumaksu rakendamine tõi kaasa sõiduautokoormuse vähenemise piirangualal ja sellega seoses on paranenud keskkonna seisund.
    „See on linnades kaasa toonud vajaduse parandada ühistranspordisüsteemi,“ ütles Antov ja lisas: „Enamasti ei ole see kaasa toonud majandustegevuse langust piirangualal, pigem vastupidi. Küll aga peaks muutuma majandustegevuse iseloom, sest autoga ligipääsu võimalused on teised.“
    Bussidele rakenduva teemaksu maksavad kinni tarbijad
    Ühe võimalusena viidatakse direktiivi muudatusettepanekutes teemaksu laiendamist bussidele. Lux Express Grupi kommertsjuht Raido Ruuse ei pea seda mõistlikuks, kuna see tõstaks teenuse hinda tarbijatele. „Suurima bussiettevõttena regioonis ei pea Lux Express bussitranspordile täiendavate maksude kehtestamist kindlasti mõistlikuks,“ märkis Ruuse. Tema sõnul on praegu raske rääkida konkreetsetest mõjust, sest analüüsitakse alles tehakse.
    Autoettevõtete Liidu direktor Villem Tori jagas Ruuse seisukohta. „Bussiettevõtetele teemaksu kehtestamine tähendab, et sõitjad, kes busse kasutavad, maksavad selle kinni. Olenemata sellest, kas vedu on juhuveo, liiniveo või eriotstarbelise veo korras,“ märkis ta.
    Tori sõnul on küsimus pigem selles, kuidas teede kasutamiseks võetavad tasud mõjutavad inimeste liikumist. „Kas taskukohasem on liikuda edasi bussiga, oma isikliku autoga või tuleb üldse mõelda üle oma liikumisvajadused,“ kirjeldas Tori. Teine küsimus on, millistelt teedelt maksu koguma hakatakse. „Kui teede kasutamise sagedus on väike, näiteks 1000 sõidukit ööpäevas, ja ka bussid kasutavad seda teed, siis kas on vaja ilmtingimata maksu koguda?“ küsis ta.
    Keskkonnamõjust lähtuv teemaks
    Villem Tori toob näite, et osas riikides on kehtestatud teetasud ka bussidele, näiteks Poolas, Leedus, Austrias, ning osas suurlinnades rakendatakse bussidele keskkonnatasusid, mida makstakse mootori saasteainetelt. „Milline viis on Eestis kõige parem busside maksustamiseks, sõltub maksu eesmärgist ehk miks seda on vaja teha ja milleks raha kasutatakse,“ on Tori kindel.
    Ka Vallbaum on nõus, et keskkonnamõju tuleks arvestada maksude määramisel. „Mida uuem ja rohelisem on auto, seda väiksem peaks olema teemaks,“ ütles Vallbaum, tuues näite: „Suurte autodega on seda väga hästi näha. Euro-5 ja Euro-6 autod ei tossa, aga Euro-3 ja Euro-2, nendest käib täitsa suitsupilv üle.“
    Teekasutustasu esimese kuu kogemus tuleb jutuks ka 30. jaanuaril toimuval autovedajate aastakonverentsil, sellest räägivad seal maksu- ja tolliameti teekasutustasu projektijuht Tiia Epro ja maanteeameti liiklusjuhtimiskeskuse erivedude koordinaator Mait Klein. 
    Vaata täpsemalt siit.
  • Hetkel kuum
IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Indrek Kasela astub tagasi, juhatus jätkab kahe liikmega
Kalatootja PRFoodsi juht Indrek Kasela astus ettevõtte juhi kohalt tagasi, samuti lahkus ta tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest.
Kalatootja PRFoodsi juht Indrek Kasela astus ettevõtte juhi kohalt tagasi, samuti lahkus ta tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eesti inflatsioon püsib Euroopa tipus
Euroala inflatsioon oli märtsis 2,4 protsenti, kui võrrelda eelmise aasta sama ajaga. Eesti jäi endiselt suurema inflatsiooniga riikide hulka.
Euroala inflatsioon oli märtsis 2,4 protsenti, kui võrrelda eelmise aasta sama ajaga. Eesti jäi endiselt suurema inflatsiooniga riikide hulka.