Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lendavad autod tulevad varsti

    Airbusi lendava auto prototüüp eelmisel aastal Genfi automessil.Foto: Shutterstock

    Kas see on droon, juhita auto või hoopiski hyperloop'i rong? Airbusi uudses lendavas autos on kombineeritud kõik kolm. Sellega lisab Prantsuse firma veel ühe visiooni, milline võiks välja näha peagi tuule tiibadesse saav lendauto, kirjutab märtsi Imeline Teadus.

    Sul on täna tähtis koosolek, mis algab kell 9.00, kuid sa kuuled hommikukohvi juues köögiraadiost, et linna suunduv liiklus on väga tihe. Võtad uudist rahulikult. Sa nokitsed natuke nutitelefonis ning mõni minut hiljem veereb väike isesõitev
    elektriauto Pop.Up sinu kodu ukse ette. Istud autosse ja sind viiakse lähimasse elukohajärgsesse droonijaama. Droon haagib end autoga, milles sa istud, ja nüüd jätkub sõit juba õhus, kuhu maanteel valitsev tipptunnisegadus ei ulatu. Peagi maandud kõrghoone katusel. Koosoleku alguseni on sul veel kõvasti aega ning oma teekonnal pole sa autost pidanud kordagi väljuma. Niipea kui sõidukist välja astud, tõuseb Pop.Up jälle õhku ja leiab ise tee järgmise kliendi juurde või laadimisjaama.
    Lennukas idee
    Just niimoodi kujutleb tulevikku Airbus, firma, kes on ongi välja töötanud auto-droonikontseptsiooni Pop.Up. Selle loomisel on silmas peetud vajadusi, mis on kiiresti kasvavates miljonilinnades, kus autodest ummistunud maanteed  uurendavad transpordile kuluvat aega ja õhureostust. Süsteem kombineerib tänavasõitu ja lendamist. Lendauto mõte pole uus, kuid alles nüüd on esimesed mudelid reaalselt ka valmimas. Tänapäevase lendauto väljamõtlejad lähtuvad enamasti eesmärgist luua transpordiliik, mis viiks inimese otse punktist A punti B, kasutades selleks nii õhku kui ka tänavaid ning mida võiks pruukida iga juhiluba omav tavainimene.

    Inimesed hakkavad taas Kuud vallutama

    Millal valmib vähiravim?

    USA Michigani ülikooli teadlaste tehtud uurimusest selgus, et 53 protsendile inimestest meeldib mõte lendavast autost sedavõrd, et nad oleksid valmis säherduse sõiduriista endale ka soetama. Tehingu eeltingimused on, et uudne sõiduvahend peab ühe tankimisega suutma sõita vähemalt 600 kilomeetrit, õhku tõusta kohapealt ja maanduda vertikaalselt. Lisaks ei tohiks sõiduk maksta rohkem kui tavaline luksusauto ehk mitte üle 160 000 euro. Suurem osa inimesi eelistaks elektrimootoriga lendautot bensiinimootoriga masinale. Elektrimootor ongi praegu mitme uudse kontseptsiooni alus, sest seda on tublisti odavam töös hoida ning sellega kaasneb väiksem müra- ja õhusaaste.
    Tehnoloogia areng on paljutõotav
    Viimaste aastate jooksul on välja töötatud mitu paljutõotavat tehnoloogiat, mis annavad inseneridele ja konstruktoritele lootust tõsta auto lähiaastail õhku. Olulisemad arengud on toimunud droonide vallas: nende tarvis konstrueeritud rootorid ja akud on toonud lähemale ka lendava elektriauto sünni. Näiteks koaksiaalne rootor (kaks vastassuunas pöörlevat tiivikut teineteise peal) annab tugevas ja ettearvamatute puhangutega puhuvas tuules lennumasinale palju parema stabiilsuse. See parandab sõiduki manööverdamisvõimet suurlinnade kitsas õhuruumis. Kui samal ajal kasutada multirootorsüsteemi, mis koosneks neljast või enamast koaksiaalsest rootorist, suureneks ka tõstejõud mitu korda. Seda põhimõtet kasutabki reisijateveoks mõeldud droon Pop.Up, aga ka näiteks hiinlaste Ehang 184.
    Elektriautode tulekule on kaasa aidanud ka liitiumioonakud. Kõikidest taaslaetavatest akudest on liitiumioonakudel suurim energiatihedus, need vajavad kõige vähem hooldust ja neil on teiste akudega võrreldes palju väiksem isetühjenemine. Kõige uuemad liitiumioonakud on näiteks piisavad selleks, et võimaldada droonirootoritega lendaval elektriautol kohapealt otse õhku tõusta ja püstises asendis ka maanduda.
    Elektriautosuuruse objekti puhul läheb selle saavutamiseks vaja silmapaistvalt suurt energiatihedust ning vastavad akud on ilmunud alles viimastel aastatel. Energiatihedus näitab akusse salvestatava energia hulka ja seda mõõdetakse sageli vatt-tundides kilogrammi kohta. Praegu on parimate lendautode akude energiatihedus umbes 250 Wh/kg. See võimaldab juba teha lühemaid lennureise. Enne kui lendavad elektriautod saavad hakata kurseerima pikematel marsruutidel (näiteks 300 kuni 600 kilomeetrit), peab akude energiatihedus suurenema vähemalt 400 vatt-tunnini kilogrammi kohta. Liitiumioonakude puhul kulub selleks veel aega, sest nende akude näitajad paranevad keskmiselt viis protsenti aastas.
    Lendautod peavad liikuma madalamal ja tihedamalt, kui kulgeb praegune lennuliiklus. Sellega kaasnevad aga tuule ja ilmastiku mõjutused, sest hoonete ümber ning kõrgendike juures võivad tekkida turbulentsed tuulepuhangud. Tihedasti hoonestatud elamurajoonid suurendavad õhuruumis toimuvate kokkupõrgete riski. Arvestada tuleb ka liiklusõnnetustega, mis võivad juhtuda maandumise ajal maapinnal liikuvate inimestega. Sestap tuleb lendautode tarvis välja töötada lennukoridorid, eeskirjad ja signaalmärgid.
    Pikemalt loe lendavatest autodest märtsi Imeliset Teadusest.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: järeldused, mida investor peaks tegema tulemuste nädalast
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Reformierakonna ärimehega seotud kinnisvaraplaan Viimsis tehti kohtus pihuks ja põrmuks
Reformierakonna poliitiku Märt Vooglaiu äripartneri kinnisvaraarendus sai kohtus punase tule ja suure tõenäosusega tuleb Viimsi vallal paksu pahandust tekitanud detailplaneering kehtetuks tunnistada.
Reformierakonna poliitiku Märt Vooglaiu äripartneri kinnisvaraarendus sai kohtus punase tule ja suure tõenäosusega tuleb Viimsi vallal paksu pahandust tekitanud detailplaneering kehtetuks tunnistada.