Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vesterbacka tunneliprojekt sai esimesed 100 miljonit

    Esimesed rahastajad Helsingi tunneliprojektile on leitud.Foto: Jaanus Lensment, Postimees/Scanpix

    Peter Vesterbacka Finest Bay Area Helsingi–Tallinna tunneli projekt kaasas Dubai ehitusfirmalt ARJ Holding 100 miljonit eurot.

    "Esimese välisrahastuse kaasamine on meie projektile suur samm edasi," ütles Peter Vesterbacka esmaspäeval peetud pressikonverentsil. ARJ Holding on Dubai ehitusfirma, mis tegutseb veevarustuse ja elektritööde vallas. Ettevõtte kohta lähemat infot palju ei ole, peale asjaolu, et oma nime on see saanud asutaja Ahmed Ramadhan Juma initsiaalide järgi.
    Ühendemiraatidest pärit rahastus on mõeldud ennekõike planeerimise ja lubade taotlemisega kaasnevatele kuludele, kirjutas Kauppalehti. Projekt maksab kokku ligikaudu 17 miljardit eurot, Vesterbacka kinnitas, et 70 protsenti sellest kavatsetakse katta laenurahaga, 30 protsenti aga otseinvesteeringutega, millest pool omakorda tuleb Aasiast, ennekõike Hiinast.
    Aastapileteid pakutakse 1000 euro eest
    Ühe otsa pilet maksaks ettevõtte hinnangul 50 eurot ja Finest Bay pakub juba 1000 eurot maksvaid aastapileteid. Samas Vesterbacka praegu välja kuulutatud hindu pikemas perspektiivis kindlaks ei pea. "Meil on kuus aastat aega maailma parima mobiilipiletite süsteemi väljatöötamiseks," ütles ta Soome ärilehele.
    Soome kinnitas eelmisel nädalal, et kaalub Rail Balticu projektis aktsionäriks hakkamist ning näeb raudteetunnelit Rail Balticu loogilise jätkuna. Ainult, et Finest Linki tunnel, millest Soome ja Eesti majandusministrid on kõnelenud, on riikide rajatav, ning Soome transpordiministri Anne Berneri sõnul "kahte tunnelit ei tule".
    Erineb ka nägemus, kuidas tunneli ehitust rahastada: Eesti-Soome projekt oleks riikliku rahastuse ja Euroopa Liidu toega, ühes võimaliku erakapitaliga, Vesterbacka mingit Euroopa Liidu toetust projektile ei oota.
    Lõpuks jääb küsimus tunneli realistlikust valmimisajast. Eelmisel aastal Eesti ja Soome tellitud uuringu järgi peetakse esimeseks võimalikuks tärminiks aastat 2040. Vesterbacka on endiselt veendunud, et tunneli, mille juurde peaksid kuuluma ka suured kinnisvaraarendused, võiks käiku lasta juba 2024. aastal.
    Finest Bay taotleb Eestis eriplaneeringut
    Reedel esitas Finest Bay Area esimesed taotlused ka Eestis. Üks taotlus esitatakse rahandusministeeriumile riigi eriplaneeringu algatamiseks, et kavandada Soome ja Eesti vahelist raudteetunnelit ja sellega seonduvat tehissaart, ning teine tehnilise järelevalve ametile Soome–Eesti vahelise raudteetunneli ja tehissaare ehitamise aluseks oleva hoonestusloa menetluse algatamiseks.
    Finest Bay Area Developmenti Eestis esindava Soraineni advokaadibüroo partner Paul Künnap ütles, et arendaja ei näegi seda projekti võistlusena kahe tunneli vahel, sest praeguse seisuga on lubade taotlemiseni jõudnud ainult üks projekt.
    "Meie taotlus sisaldab muu hulgas ka Finest Linki trassile ja meie teada ühtegi konkureerivat projekti praegu ei ole. Oleme Finest Linki projekti inimestega varasemalt koostööd teinud ja soovime seda ka edaspidi," ütles Künnap.
    Rahandusministeeriumist kinnitati esmaspäeva õhtul, et taotlus on kätte saadud. "Eesti ja Soome vaheline tunnel onnolulise tulevikku suunatud projekt," ütles riigihalduse minister Janek Mäggi. "Tutvume meile esitatud taotlusega ning seejärel alustame seadusekohast menetlust. Kõik algatamisega seotud asjaolud tuleb välja uurida ning siis saab valitsus teha otsuse, kas eriplaneering algatada või mitte," lisas ta.
    Valitsusel on otsuse langetamiseks 90 päeva, Künnap omalt poolt kommenteeris, et loodetakse kiiremat otsust. "Põhimõtteliselt saab selle otsuse ka ühe kuuga langetatud ja meie lootus on, et riik teeb seda pigem ühe kuuga. Aga eks lõppkokkuvõttes on pall praegu riigi käes," ütles Künnap.
    Tallinna lahte kavandatava tehissaare kohta ütles Künnap selgituseks, et tegemist on hooldussaarega, kuhu erinevalt Soome lahte kavandatavast saarest asustust ei plaanita. "Kui keegi soovi ilmutab, siis võib seda ju laiendada, aga konkreetselt selle projekti raames ei ole asustus põhiline teema," lisas ta.
    Tunneli maaletuleku koht on trassidel erinev. Üks võimalus oleks teha maapinnale jõudmine Iru piirkonnas. Teiste, Ülemistele Rail Balticu terminali lähedale viivate trassivariantide puhul ei olegi maaletulekut ette nähtud, vaid maapinnale saaks tõusta eskalaatorite või liftidega, selgub eriplaneeringu taotlusest.
    Helsingi–Tallinna raudteetunneli kavandatav pikkus on 100 km ning raudtee projekteerimisel võetakse aluseks arvutuslik maksimaalne kiirus 360 km/h. Tunnel on kavandatud teenindama mitte ainult reisijaid ja kaubatransporti – seda oleks võimalik kasutada ka andmeside- ja elektrikaablite ning muude kommunikatsioonide ja torustike paigaldamiseks.
    Praeguse Finest Bay stsenaariumi kohaselt kasvaks reisijate transiit eeldatavalt 9 miljonilt (2017) 51 miljoni inimeseni (2030 koos tunneliga). Päevaseks reisijate hulgaks eeldatakse 107 000 inimest. Transiidimahud kasvaksid järk-järgult 5 aasta üleminekuperioodi jooksul alates tunneli avamisest detsembris 2024.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Esmaspäev tõi USA aktsiaturule tõusu: kõik sektorid lõpetasid rohelises
Kõik suured USA aktsiaindeksid lõpetasid päeva tõusuga, kuld, hõbe ja toornafta langusega. Teslal on oodata seitsme aasta halvimat kvartali aruannet.
Kõik suured USA aktsiaindeksid lõpetasid päeva tõusuga, kuld, hõbe ja toornafta langusega. Teslal on oodata seitsme aasta halvimat kvartali aruannet.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Katre Kõvask: konkurents on karm, tegutseme kaugemate turgude nimel
Paar kuud tagasi tootmist alustanud kaerajoogi tootja YOOK vaatab aktiivselt kaugemate turgude suunas.
Paar kuud tagasi tootmist alustanud kaerajoogi tootja YOOK vaatab aktiivselt kaugemate turgude suunas.