Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tänavused valusaimad reklaamiapsud
H&M alustas aastat räige reklaamiapsuga. Foto: Reuters/Scanpix
Sel aastal on mitmed ettevõtted silma paistnud suurte ja põhimõtteliste reklaamiapsudega, mis on tuntud brändide mainet kõvasti kahjustanud.
Ettevõtteid on süüdistatud reklaamide läbimõtlematuses, mis on kaasa toonud selle, et vaatajateni on jõudnud rassistlikud ning kultuurilisi eripärasid mitte austavad ega mõistvad reklaamid.
Järgnevalt toome teieni viie brändi tänavu ebaõnnestunud reklaamid.
H&M
Kiirmoebränd H&M alustas aastat suure prohmakaga, kui andis välja pusad, mil kiri “Coolest monkey in the jungle” (eesti keelde tõlgituna “Lahedaim ahv džunglis”). Reklaamplakatil astus modellina üles afroameeriklasest laps.
Kliendid olid H&Mi peale raevus, säutsukeskkonnas Twitter nimetati H&Mi kultuurituks.
Estee Lauder
Kosmeetikatootja Estee Lauder astus ämbrisse samuti jaanuaris, kui tuli välja jumestuskreemide uue kollektsiooniga, mil nimeks Double Wear Nude Water Fresh Makeup SPF25. Kuigi jumestuskreem oli saadaval 30 värvitoonis, olid inimesed pettunud, et tumedama nahavärviga klientide valik oli äärmiselt piiratud. Niisiis läksid sotsiaalmeedias käima kõlakad, et tegu on meigikollektsiooniga, mis näitab, kellele Estee Lauder tegelikult oma tooteid suunab.
Heineken
Õlletootja Heineken sai inimeste pahameele osaliseks märtsis, kui tuli välja 30sekundilise õllereklaamiga, kus baarileti taga seisis neli naist, kellest kolm tumedanahalist ja üks heledanahaline. Baarmen libistas mööda letti äsja avatud õllepudeli ning see jõudis viimaseni ehk heledanahalise naiseni. Seepeale ütles reklaam “Sometimes lighter is better” (ehk “Mõnikord on heledam parem”).
Sotsiaalmeedias nimetati reklaami rassistlikuks ning inimeste pahameel oli suur.
Domino pitsapakkumine
Septembris tuli USA frantsiisifirma Domino Venemaa üksus välja pitsapakkumisega, millest paljud ei suutnud keelduda.
Pakkumises seisis, et kõik kliendid, kes lasevad enda nahale tätoveerida Domino logo, saavad järgneva 100 aasta jooksul igal aastal 100 tasuta pitsat.
Kuna huvilisi oli enam kui küll, teatas Domino klientide pettumuseks üsna kiiresti, et on kehtestanud tätoveeringule kindlad mõõdud ning pakkumine laieneb vaid esimesele 350 inimesele. Niisugustest tingimustest varem aga juttu ei olnud ning lisaks pettunud pitsasõpradele loobus Domino pakkumisest üpris kähku.
Dolce & Gabbana
Itaalia bränd Dolce & Gabbana vihastas inimesed välja möödunud kuul, kui avaldas reklaami, kus hiinlanna püüdis pulkadega süüa Itaalia toitu. Kuivõrd tal see välja ei tulnud, avaldasid inimesed sotsiaalmeedias arvamust, et Dolce & Gabbana teeb kultuuriliste erinevuste üle nalja ning tegu on äärmiselt solvava reklaamiga.
Näiteks torgib hiinlasest modell ühes reklaamvideos pitsat söögipulkadega viisil, mida hiinlased peavad väidetavalt söögilauas eriti ebaviisakaks. Hiina sotsiaalmeedias peeti videoid rassistlikuks, nii et need eemaldati vähem kui 24 tunni pärast Hiina sotsiaalmeediakanalist Weibo, kuigi Instagramis sai neid ka hiljem vaadata.
Hiina luksuskaubatrende jälgiva väljaande Jing Daily hinnangul oli videote toon ja maitse suur möödalask. Väljaande teatel kritiseeriti kampaaniat selle eest, et see madaldas Hiina sajanditevanust kultuuri ja kujutas Hiina naist stereotüüpses ja isegi rassistlikul viisil.
Dolce & Gabbana vabandas kampaania pärast ning kampaania üheks osaks olnud moešõu jäeti ära.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.