Hando Sinisalu • 25 veebruar 2019

Hiina turistide arv kasvab kiiresti

Ainuüksi Tallinna ja Helsingi vahel reisijaid vedava Tallinki klientide seas on sadu tuhandeid Hiina turiste  Foto: Raul Mee

“Hiina turiste on praegu veel vähe. Aga see on kõige kiiremini kasvav segment,” rääkis Olde Hansa restorani juht Aile Laansalu.

Laansalu sõnul on nad sisse andnud taotlused Hiina peamiste makseplatvormide AliPay ja WeChati kasutuselevõtuks ja lähikuudel hakkab ka Olde Hansa hiinlastelt nende abiga makseid vastu võtma.

Lisaks korraldab Olde Hansa aprillis oma töötajatele Aasia kultuure tutvustava koolituspäeva, mille käigus õpetatakse kliendi­teenindajatele selgeks ka mõned olulisemad hiinakeelsed fraasid.

Keel ja makselahendused

Shanghais asuva turunduskonsultatsiooni­firma Prophet partner Jacqueline Thng, kes esineb märtsikuus Tallinnas Passwordi konverentsil, toob välja kaks olulist teemat.

“Hiina turistide kohalesaamiseks tuleb lahendada kaks peamist küsimust: keel ja makselahendused,” ütles Thng. “Kui hiinakeelset klienditeenindajat võtta ei ole, siis tuleks suhtlusprobleem lahendada mõne­ veebilahenduse abil. Kas või tõlkeprogramm arvutis, mida saavad mõlemad pooled kasutada.”

Need hotellid ja restoranid, kes pakuvad Hiina turistidele kas Unionpay krediitkaar­di või AliPay ja WeChati mobiilimakse lahendusi, on kindlasti eelisseisus. “Hiina turistid kulutavad raha seal, kus nad saavad suhelda oma keeles ja kasutada koduseid makselahendusi,” kinnitas Thng.

Tallinkil juba palju tööd tehtud

Tallinki müügidirektor Margus Hunt rääkis, et hiinlaste osakaal Tallinki klientide seas kasvas eelmisel aastal 31%. Täpset Hiina turistide arvu Hunt börsifirma reeglitele viidates välja ei too, aga ütles, et see on sadades tuhandetes.

“Soome turiste on meil üha vähem. ­Eelmise aasta kolmandas kvartalis oli meil 130 000 Soome reisijat vähem kui kolm aastat varem samal ajal. Soome suuna langust aitab tasakaalustada Aasiast tulev turistide voog,” ütles Hunt.

Tallink avas hiinakeelse broneerimissüsteemi ja see on oluliselt suurendanud ka individuaalturistide arvu. See lükkab ümber müüdi, nagu reisiksid hiinlased vaid gruppides.

Suvekuudel on Tallinki laevade pardal ka reisisaatjad, kes valdavad hiina, korea ja jaapani keelt. Samuti on Tallinki laevadel hiina­keelsed pardateavitused ja digiekraanidel kuvatakse hiinakeelset infot – restoranide menüüdest kuni turismiinfoni välja.

Hundi sõnul on oluline pakkuda hiinlastele ka harjumuspäraseid toite ning keeva vett. Paljud Hiina turistid eelistavad süüa kodust kaasa võetud kiirnuudleid ja selleks vajavad nad kuuma vett.

Ka makselahendustega on Tallink Hiina reisijate teenindamiseks valmis: UnionPay krediitkaardiga saab maksta juba alates 2016. aastast, AliPay tuli eelmise aasta juulis, WeChati maksed rakenduvad selle aasta esimese kvartali jooksul.

Tallink teeb turunduskampaaniad ka Hiina sotsiaalmeedias, näiteks Weibos, ja on kutsunud laevadele külla Hiina sotsiaalmeedia mõjuisikuid.

Soome eeskuju innustab

Uudisteportaali Yle andmetel kasvas Hiina turistide külastuste arv Soome 2017. aastal võrreldes eelmise aastaga 63%. Hiina turistid on Soomes ka suurimad kulutajad – keskmiselt jätab Hiina turist Soome 1200 eurot.

Hotellide ja restoranide liidu tegevjuht Maarika Liivamägi rääkis, et vestlustasandil on Eestis Hiina teema vägagi üleval, kuigi turistide arvu numbrid on veel väikesed.

Soome on tänu Finnairi otselendudele Hiinasse ja mujale Aasiasse Kaug-Ida turistide pealt juba aastaid palju kasu lõiganud. Liivamäe sõnul oleks Eesti turismiette­võtetel rumal see võimalus kasutamata jätta.­ “Kui Aasia turistid on juba Helsingis, tuleks püüda neid kas või lühikeseks ajaks Eestisse saada. Soome ettevõtjad teevad omavahel koostööd, et luua Aasia turistidele sobivaid pakette. Ka Eesti ettevõtted võiksid samamoodi teha,” arvas Liivamägi.

Hiina juhiluba kehtib peagi Eestis

“Ma tean, et mõnes Lasnamäe vene koolis pakutakse juba fakultatiivainena hiina keele tunde,” rääkis Liivamägi.

Maarika Liivamägi ütles, et kuuldavasti alustab üks Hiina lennufirma lähikuudel otselende Riia ja Pekingi vahel. Riia lennujaama kommunikatsioonijuht Edgars Vilcans seda infot ei kinnita.

“Võin ainult öelda, et Riia lennujaam peab mitme Hiina lennukompaniiga aktiivseid läbirääkimisi,” lisas Vilcans.

Hiina saatkonna pressinõunik Wang Zhancheng ütles, et kuigi Eesti ja Hiina on lennuühenduse loomise küsimust arutanud, pole Pekingi lennujaamas üldse vaba ressurssi. Ühe edusammuna Hiina turistide Eesti külastamise mugavamaks muutmisel nimetab Wang autojuhilubade teemat.­ “Teeme tööd, et Eesti ja Hiina vastastikku üksteise juhilubasid tunnistaksid.”

Password 2019

Eesti olulisim turunduskonverents.

Toimub 21.–22. märtsil Tallinnas Alexela kontserdimajas.

Seekordne teema on growth marketing: kuidas turunduse abil äri kasvatada.

Tutvu konverentsi programmiga SIIN.

Hiina kõrval tundub Lääne kliendikogemus aegunud

Enamik veebitegevusest Hiinas toimub Tencenti ja Alibaba rakenduste kaudu – ja peaaegu kõik toimub telefoni teel. ­Mobiil on Hiinas üldlevinud – see on eluviis, mitte ainult suhtlusvahend, kirjutas Marketing Week.

Alibaba veebipõhine maksesüsteem Alipay kontrollib umbes poolt Hiina veebi­makseturust. Ettevõtjatevahelise (B2B) ostu-müügiveebilehe Alibaba.com kõrval on sellel ka ettevõtjalt tarbijale (B2C) keskkond Tmall ning Taobao turg tarbijalt tarbijale (C2C) tehinguteks.­ Ühendage eBay, Paypal ja Amazon ning saate aimu Alibaba brändiportfellist.

Tencent omab WeChati, millel on üle miljardi kasutaja – uskumatu kombinatsioon Facebookist, Twitterist, Spoti­fyst, WhatsAppist, Paypalist ja YouTube’ist, samuti mängudest, kõik ühes superrakenduses.­ WeChati kutsuti hiljuti Hiina operatsioonisüsteemiks.

Enamik Hiina ettevõtteid on seda teadvustanud ning ehitanud oma reklaami, turunduse, sotsiaalmeedia suhtluse, poodlemise, ostmise ja makseprogrammid ümber mobiili. Brändid ei ole ainult toote- või teenusepakkujad, vaid partnerid, kes aitavad tarbijaid igapäevaelus.

Oma telefoni saab kasutada sõna otseses mõttes ükskõik milleks. Tarbijad räägivad, saadavad tekstsõnumeid, ostavad, tellivad takso, broneerivad reise, vahetavad aktsiaid, maksavad kommunaalmakse, ­panevad raha panka või teevad raha­ülekandeid – kõike telefoni kaudu.

Selle tulemusena on Hiina üha elavam näide tuleviku lihtsast elust – ja tarbijad ootavad seda. Toidu tellimine lugematutest restoranivalikutest, kodutule raha andmine – kõike saab teha ühe nupuvajutusega. Puhtalt maksmise vaatenurgast muudavad WeChat ja Alibaba Alipay sularaha iganenuks.

Mugavusele mõtlemine on laienenud ka muule kui ainult maksmisele. Alibaba looja Jack Ma lõi fraasi “uus jaemüük”, et selgitada Alibaba nägemust online- ja offline-ostlemise piiride hägustumisest.

Ettevõte pani asja töösse, ostes Hema supermarketite keti. Kõik 50 Hema toidupoodi suudavad kauba kohale toimetada 30 minutiga. Kõikides vahekäikudes on interaktiivsed digitaalsed ekraanid, mis annavad tarbijale toote kohta informatsiooni, näitavad sarnaseid tooteid ja tõstavad esile vahekäigu kõige populaarsemaid esemeid (soovi korral ka vanuserühmade järgi).

Hindu saab muuta wifi kaudu, muu hulgas ka mereandidel, kus hinna määravad pakkumine ja nõudlus. Soovi korral valmistab iga poes asuv restoran ostetud toiduainetest ka süüa, säästes sellisest tüütust tegevusest nagu toidu valmistamine.­ Muidugi on olemas ka automaatne ostuvormistus, mis tunneb ära iga toote ja aktsepteerib Alipay makset.

Hetkel kuum