• Jaga lugu:

    Leedu autovedajaid süüdistatakse orjapidamises

    Leedu veebikanal Laisves.tv tõi avalikkuse ette kahetunnise uurimustöö pealkirjaga “Veokiorjad”. See on karm kokkuvõte sellest, mis Leedu transpordiettevõtetes tegelikult toimubFoto: Kuvatõmmis

    Leedu autovedajad on krahhi äärel: valitseb täielik veokijuhtide põud, kuna aastane kvoot kolmandatest riikidest pärit juhtide tööle lubamiseks sai täis juba mais ning kaks kuud kestnud ootamise järel teatas valitsus, et kvooti ei suurendata. Otsust võis mõjutada hiljuti avaldatud ajakirjanduslik dokumentaaluurimus Leedu vedajatest kui 21. sajandi orjapidajatest.

    Leedu transpordisektoril oli 2021. aastal lubatud tuua kolmandatest riikidest tööle 11 600 töötajat. Vaatamata sellele, et tegemist on suurima kvoodiga erinevates sektorites (tööstuses on lubatud 9500, ehitussektoris 9100 jne), sai see täis juba esimese viie kuuga. Seepeale hakkaski Leedu autovedajate assotsiatsioon Linava nõudma riigilt luba veel 15 000 autojuhi importimiseks, vahendab Äripäeva teemaveeb Logistikauudised trans.infot.

    Kirjuta toimetusele!

    Kui oled kuulnud veondussektori sarnastest probleemidest Eestis, anna sellest toimetusele teada, kirjutades [email protected].

    Leedu sotsiaalkindlustus- ja tööministeerium otsustas autojuhtide impordiks lisa­kvoote aga mitte eraldada, kuna transporditöötajate ametiühinguga sõlmitud kokkulepe ei võimalda seda. Ministeeriumi esindaja Monika Navickaite soovitas ette­võtetel esmalt ametiühingutega sotid selgeks rääkida, alles siis vaadatakse teemale uuesti otsa. Ministeerium juhtis tähelepanu sellele, et kuna Leedus on praegu suur tööpuudus, peaksid ettevõtjad välismaalaste palkamise asemel looma kohalikele töötutele soodsamad tingimused. Samuti rõhutati vajadust pidada tulemuslikumat koostööd ametiühingutega, et parandada autojuhtide töötingimusi.
    Valitsuse otsus oli vedajatele šokk
    Ettevõtjate hinnangul viib praegune olukord Leedu autoveosektori kokkuvarisemiseni. Kui pole juhte, ei saa ettevõtjad täita oma kohustusi klientide ees ega maksta pankadelt võetud laene, kahju hulk kasvab iga päevaga ning need ulatuvad miljonitesse eurodesse.
    “Autojuhtide palkamata jätmine sunnib ettevõtteid rikkuma oma lepingulisi kohustusi tellijate ees, nad peavad maksma trahve ja lõpuks oma tegevuse lõpetama,” ütles Linava president Romas Austinskas meediale. Tema sõnul on Leedus pidevalt puudu inimestest, kes soovivad töötada kaugsõidu autojuhtidena, ja pole palju neid, kes tahaksid sooritada selle töö tegemiseks vajalikud kvalifikatsioonieksamid.
    Must palk ja ebainimlikud töötingimused
    Valitsuse otsust võis mõjutada hiljuti Leedu veebikanalis Laisves TV avaldatud kahetunnine uurimus, mis kandis vene keeles pealkirja “Rabõ Fur” ehk “Veokiorjad”.
    See oli šokeeriv dokumentaal, kus on halastamatult päevavalgele tiritud Leedu transpordisektori tumedam pool: sula­rahas päevarahadena palga maksmine, ebainimlikud töö- ja elutingimused, halastamatud trahvinõuded ülekulutatud kütuse eest, sunniviisilise “ühiskassa” kogumine juhtudeks, kui autoga peaks midagi juhtuma, ja mida hiljem ei tagastata, fiktiivsed palgatšekid, sageli esinev kohustus sõita läbi väikeste asulate, et hoida kokku kiirteemakse jne. Loetelu on värvikas ja pikk, pihta saavad nii Euroopa suurim vedaja Girteka kui ka Hellemans, Vlatana, Gretoma Transportas jpt.
    Pikemalt saab lugeda Logistikauudistest.
    Vaata Laisves.tv dokumentaali Leedu veokijuhtide karmist elust siit:
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Euroopa suurim pank soovitab investoritel Euroopa aktsiaid vältida Blackrock näeb pikaajalisi võimalusi energiakriisis
HSBC privaatpanganduse ja varahalduse globaalne investeerimisjuht Willem Sels leiab, et investorid peaksid vältima Euroopa aktsiate otsimist, kuna energiakriisi tõttu on riski ja tulu suhe on liiga suur. Blackrocki investeerimisjuht Nigel Bolton näeb energiakriisis aga võimalusi.
HSBC privaatpanganduse ja varahalduse globaalne investeerimisjuht Willem Sels leiab, et investorid peaksid vältima Euroopa aktsiate otsimist, kuna energiakriisi tõttu on riski ja tulu suhe on liiga suur. Blackrocki investeerimisjuht Nigel Bolton näeb energiakriisis aga võimalusi.
Selgeid sõnumeid palun! Ja mitte ainult 5 minutit enne “AK”d
Peaminister Kaja Kallas ei teinud neljapäeval ehk otseselt viga endale eetriaega soovides, küll aga peab sõnum, mis sel viisil avalikkuse suunas teele saadetakse, olema soovitud mõju saavutamiseks lihtsam ja täpsem, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Peaminister Kaja Kallas ei teinud neljapäeval ehk otseselt viga endale eetriaega soovides, küll aga peab sõnum, mis sel viisil avalikkuse suunas teele saadetakse, olema soovitud mõju saavutamiseks lihtsam ja täpsem, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Taavi Pertman langes esimese investeeringuga kohe petturite küüsi
Rahafoorumi blogi autori ja finantskoolitaja Taavi Pertmani südameasi on alustavate investorite abistamine nende esimeste sammude tegemisel investeerimismaailmas. Kõik tundub kohutavalt keeruline ja abi kulub marjaks ära, usub Pertman, kes ise sai aastaid tagasi oma esimesi investeeringuid tehes petturitelt vastu pükse.
Rahafoorumi blogi autori ja finantskoolitaja Taavi Pertmani südameasi on alustavate investorite abistamine nende esimeste sammude tegemisel investeerimismaailmas. Kõik tundub kohutavalt keeruline ja abi kulub marjaks ära, usub Pertman, kes ise sai aastaid tagasi oma esimesi investeeringuid tehes petturitelt vastu pükse.
Reaalajas börsiinfo
Lemeks teenis möödunud aastal rekordilise käibe ja kasumi
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
Raadiohitid: vihjed kasvusektoritele ja hinnalangusele uusarendustes
Kust võiks investorid leida praegusel ajal kasvu, mis viitab peidetud hinnalangusele uusarenduste turul ja kuidas elada üle langusperiood ehituses – need olid sel nädalal raadiokuulajate põletavamad küsimused, millele saadetest vastust otsiti.
Kust võiks investorid leida praegusel ajal kasvu, mis viitab peidetud hinnalangusele uusarenduste turul ja kuidas elada üle langusperiood ehituses – need olid sel nädalal raadiokuulajate põletavamad küsimused, millele saadetest vastust otsiti.
Kusti Salm: Venemaa suurendab panuseid, peame talle sõja hinda tõstma
Oluline on sõnum Venemaale, et mobilisatsioon ja annekteerimine tähendavad Läänelt rohkem relvaabi Ukrainale, ainult nii saab Venemaa isu ohjeldada, ütles kaitseministeeriumi kantsler Kusti Salm tänasel pressikonverentsil.
Oluline on sõnum Venemaale, et mobilisatsioon ja annekteerimine tähendavad Läänelt rohkem relvaabi Ukrainale, ainult nii saab Venemaa isu ohjeldada, ütles kaitseministeeriumi kantsler Kusti Salm tänasel pressikonverentsil.
Kinnisvaraekspert: on neid, kes varem oleks kodulaenu saanud, aga nüüd enam mitte
Elu kallinemine on toonud kaasa selle, et on neid inimesi, kes varem võisid panga silmis eluasemelaenu saada, ent enam mitte.
Elu kallinemine on toonud kaasa selle, et on neid inimesi, kes varem võisid panga silmis eluasemelaenu saada, ent enam mitte.
Swedbank: pool Eesti tööstusest sõltub maagaasist Toidu- ja rasketööstused suurima löögi all
Maagaasi olemasolust sõltuvad veidi enam kui pooled kohalikud tööstusettevõtted, kõige haavatavamad on toidu- ja rasketööstus, paremas seisus on puidutööstus, selgub Swedbaki uuringust.
Maagaasi olemasolust sõltuvad veidi enam kui pooled kohalikud tööstusettevõtted, kõige haavatavamad on toidu- ja rasketööstus, paremas seisus on puidutööstus, selgub Swedbaki uuringust.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.