• Jaga lugu:

    Leedu autovedajaid süüdistatakse orjapidamises

    Leedu veebikanal Laisves.tv tõi avalikkuse ette kahetunnise uurimustöö pealkirjaga “Veokiorjad”. See on karm kokkuvõte sellest, mis Leedu transpordiettevõtetes tegelikult toimubFoto: Kuvatõmmis

    Leedu autovedajad on krahhi äärel: valitseb täielik veokijuhtide põud, kuna aastane kvoot kolmandatest riikidest pärit juhtide tööle lubamiseks sai täis juba mais ning kaks kuud kestnud ootamise järel teatas valitsus, et kvooti ei suurendata. Otsust võis mõjutada hiljuti avaldatud ajakirjanduslik dokumentaaluurimus Leedu vedajatest kui 21. sajandi orjapidajatest.

    Leedu transpordisektoril oli 2021. aastal lubatud tuua kolmandatest riikidest tööle 11 600 töötajat. Vaatamata sellele, et tegemist on suurima kvoodiga erinevates sektorites (tööstuses on lubatud 9500, ehitussektoris 9100 jne), sai see täis juba esimese viie kuuga. Seepeale hakkaski Leedu autovedajate assotsiatsioon Linava nõudma riigilt luba veel 15 000 autojuhi importimiseks, vahendab Äripäeva teemaveeb Logistikauudised trans.infot.

    Kirjuta toimetusele!

    Kui oled kuulnud veondussektori sarnastest probleemidest Eestis, anna sellest toimetusele teada, kirjutades [email protected].

    Leedu sotsiaalkindlustus- ja tööministeerium otsustas autojuhtide impordiks lisa­kvoote aga mitte eraldada, kuna transporditöötajate ametiühinguga sõlmitud kokkulepe ei võimalda seda. Ministeeriumi esindaja Monika Navickaite soovitas ette­võtetel esmalt ametiühingutega sotid selgeks rääkida, alles siis vaadatakse teemale uuesti otsa. Ministeerium juhtis tähelepanu sellele, et kuna Leedus on praegu suur tööpuudus, peaksid ettevõtjad välismaalaste palkamise asemel looma kohalikele töötutele soodsamad tingimused. Samuti rõhutati vajadust pidada tulemuslikumat koostööd ametiühingutega, et parandada autojuhtide töötingimusi.
    Valitsuse otsus oli vedajatele šokk
    Ettevõtjate hinnangul viib praegune olukord Leedu autoveosektori kokkuvarisemiseni. Kui pole juhte, ei saa ettevõtjad täita oma kohustusi klientide ees ega maksta pankadelt võetud laene, kahju hulk kasvab iga päevaga ning need ulatuvad miljonitesse eurodesse.
    “Autojuhtide palkamata jätmine sunnib ettevõtteid rikkuma oma lepingulisi kohustusi tellijate ees, nad peavad maksma trahve ja lõpuks oma tegevuse lõpetama,” ütles Linava president Romas Austinskas meediale. Tema sõnul on Leedus pidevalt puudu inimestest, kes soovivad töötada kaugsõidu autojuhtidena, ja pole palju neid, kes tahaksid sooritada selle töö tegemiseks vajalikud kvalifikatsioonieksamid.
    Must palk ja ebainimlikud töötingimused
    Valitsuse otsust võis mõjutada hiljuti Leedu veebikanalis Laisves TV avaldatud kahetunnine uurimus, mis kandis vene keeles pealkirja “Rabõ Fur” ehk “Veokiorjad”.
    See oli šokeeriv dokumentaal, kus on halastamatult päevavalgele tiritud Leedu transpordisektori tumedam pool: sula­rahas päevarahadena palga maksmine, ebainimlikud töö- ja elutingimused, halastamatud trahvinõuded ülekulutatud kütuse eest, sunniviisilise “ühiskassa” kogumine juhtudeks, kui autoga peaks midagi juhtuma, ja mida hiljem ei tagastata, fiktiivsed palgatšekid, sageli esinev kohustus sõita läbi väikeste asulate, et hoida kokku kiirteemakse jne. Loetelu on värvikas ja pikk, pihta saavad nii Euroopa suurim vedaja Girteka kui ka Hellemans, Vlatana, Gretoma Transportas jpt.
    Pikemalt saab lugeda Logistikauudistest.
    Vaata Laisves.tv dokumentaali Leedu veokijuhtide karmist elust siit:
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Triinu Järviste: kas Eesti haiglaid tohib piiramatult rahastada?
Euroopa Komisjon analüüsis hiljuti tehtud otsuses Eesti tervishoiusüsteemi rahastusmudelit ning andis hinnangu sellele, kas riik tohib haiglavõrgu arengukavas olevaid haiglaid erahaiglatele eelistada. Selle üle, mida riik ja omavalitsused komisjoni juhistest järeldama peaks ja kas erahaiglad peavad tõesti HVA haiglatele antud igasugust toetust pika näoga kõrvalt vaatama, arutleb advokaadibüroo TGS Baltic konkurentsiõiguse vandeadvokaat Triinu Järviste.
Euroopa Komisjon analüüsis hiljuti tehtud otsuses Eesti tervishoiusüsteemi rahastusmudelit ning andis hinnangu sellele, kas riik tohib haiglavõrgu arengukavas olevaid haiglaid erahaiglatele eelistada. Selle üle, mida riik ja omavalitsused komisjoni juhistest järeldama peaks ja kas erahaiglad peavad tõesti HVA haiglatele antud igasugust toetust pika näoga kõrvalt vaatama, arutleb advokaadibüroo TGS Baltic konkurentsiõiguse vandeadvokaat Triinu Järviste.
USA peamised indeksid punased
USA peamised indeksid lõpetasid reede tehnoloogiasektori vedamisel punases, samalajal kui investorite meelsust mõjutavad potensiaalne ettevõtete maksutõus ja eelseisev FEDi kohtumine, vahendab Reuters.
USA peamised indeksid lõpetasid reede tehnoloogiasektori vedamisel punases, samalajal kui investorite meelsust mõjutavad potensiaalne ettevõtete maksutõus ja eelseisev FEDi kohtumine, vahendab Reuters.
Raadiohommikus: kaua tants kinnisvaraturul ja pinged tööturul veel kestavad?
Äripäeva raadio esmaspäevases hommikuprogrammis lahatakse kinnisvaraturu huvitavamaid arenguid, otsitakse lahendusi tööjõu nappusele ning arutletakse, miks naistele head tootlust börsidel ei andestata.
Äripäeva raadio esmaspäevases hommikuprogrammis lahatakse kinnisvaraturu huvitavamaid arenguid, otsitakse lahendusi tööjõu nappusele ning arutletakse, miks naistele head tootlust börsidel ei andestata.
Andmekaitsele läbi sõrmede vaatamine maksab miljoneid
Korras andmekaitse ettevõtte sees tagab paremad partnerlussuhted ning tugevama positsiooni läbirääkimistelaua taga, samas kui probleemid võivad isegi tükk aega pärast nende likvideerimist tähendada mitme miljoni euro suurust trahvi.
Korras andmekaitse ettevõtte sees tagab paremad partnerlussuhted ning tugevama positsiooni läbirääkimistelaua taga, samas kui probleemid võivad isegi tükk aega pärast nende likvideerimist tähendada mitme miljoni euro suurust trahvi.