Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Estonian Airile tehti liiga

    Triniti advokaat Sandor Elias.Foto: Erakogu

    Eestit on Estonian Airi riigiabi küsimuses lõunanaabritega võrreldes ebavõrdselt koheldud, kirjutab Estonian Airi restruktureerimises nõustanud advokaadibüroo Triniti advokaat Sandor Elias.

    Eesti meediaruumist on jäänud silma üldine negatiivne hoiak Estonian Airi rahastamisotsustele ning positiivse eeskujuna on maalitud airBalticu käekäiku.
    airBaltic sai erinevalt Eesti lennukompaniist Euroopa Komisjonilt positiivse otsuse. Samas tekib airBalticu otsust lugedes kahtlusi ja kõhklusi – kas kahe lennufirma teekond ikka oli nii erinev?
    Mõlemad rikkusid reegleid
    Estonian Airi puhul peeti riigiabiks kapitalisüste aastatel 2010–2012, 2012–2013 antud nn päästmislaenu ja ellu viimata jäänud restruktureerimisabi. Otsuse ajaks antud riigiabi moodustas ligi 85 miljonit eurot. airBalticu puhul peeti riigiabiks üht kahest Läti riigi antud laenust, laenu ümberarvestamist aktsiakapitaliks ja 5 miljoni euro suuruse nõude loovutamist airBalticule 1 lati eest, kokku 122,5 miljonit eurot. Seejuures ei pidanud Euroopa Komisjon kummalegi ühingule antud abi seaduslikuks, sest komisjoni luba ei oodatud.
    Nüansse kõrvale jättes on mõlema juhtumi puhul võtmekohaks restruktureerimisabi andmise tingimused Euroopa Liidus. Nimelt võib raskustes äriühingut toetada usaldusväärse ehk ühingu elujõulisust taastava restruktureerimisplaani alusel reeglina ühe korra kümne aasta jooksul, välja arvatud kui esinevad ettenägematud asjaolud, mille eest ettevõte ei vastuta. Sealjuures peab abi saaja turutõrke n-ö kompenseerimiseks lisaks kahjumlikule tegevusele osaliselt loobuma ka kasumlikust turuosast.
    Jupiter ja härg?
    Lihtsustatult öeldes leidis Euroopa Komisjon, et airBalticu puhul on kõik eelmainitud tingimused täidetud, Estonian Airi puhul aga mitte.
    Tõsi, Estonian Airi restruktureerimisplaani muudeti korduvalt, erainvestorit kaasavat äriplaani sellele viidates enam arvesse ei võetudki. Samas esitas ka airBaltic oma restruktureerimiskava 2013. aastal tagasiulatuvalt ja plaan läbis mitmeid muudatusringe. Estonian Airi kaasuses leidis komisjon, et abi andmise reeglit on rikutud ühe korra. airBalticule tehtud erinevaid rahasüste pidas komisjon ühtseks restruktureerimisabiks. Seejuures pidas komisjon restruktureerimisabi tingimustele vastavaks ka 5 miljoni euro suurusest nõudest loobumist 1 lati eest, mida Läti ise riigiabina ei näinudki – kuidas sai see siis kava alusel antud olla, jääb selgusetuks.
    Estonian Airi kompensatsioonimeetmete piisavus oli üks komisjoni ja riigi põhiline vaidluskoht. Riigi silmis loobus Estonian Air ligi 18protsendilisest lennuvõimest, vähendades ühtlasi oma turuosa Eestis 40 protsendilt ligi 28 protsendile. Kummastav on airBalticu otsusest lugeda aga põhjendusi, nagu veomahu vähenemine 7–10 protsenti olevat piisav, kuna esiteks on tegemist väikese lennuettevõtjaga, kellele tegevuse edasine kokkutõmbamine võiks ohtlikuks saada, andmata konkurentidele olulisi turuvõimalusi, ning teiseks vähenes turuosa Lätis 70 protsendilt 55–60 protsendini.
    Ühendustega on kitsas nii meil kui ka lätlastel
    Võrreldes Estonian Airi ja airBalticu turuosi Euroopa Liidus (vastavalt ligi 0,1–0,2 protsenti ja 0,5 protsenti), oma koduturgudel ja Baltikumis tervikuna, ütleb terve mõistus, et Estonian Air oleks võinud loobuda isegi veel vähesemast. Tõsi, siin on vaidluskohti. Veelgi kummalisem on aga komisjoni sedastus airBalticu otsuses, et komisjon on silmas pidanud Läti ääremaisust ja juurdepääsu ülejäänud Euroopa Liidule ning seda, et Läti raudteesüsteemis kasutatakse Venemaa rööpmelaiust, mis tingib nn koostalitlusprobleeme. Kirss tordil on aga komisjoni arvamus, et Läti ärireisijatele polevat Tallinna ega Vilniuse lennujaam alternatiiviks.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Indrek Kasela astub tagasi, juhatus jätkab kahe liikmega
Lõpule on viidud Indrek Kasela tagasi astumine PRFoodsi juhi kohalt ja tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest, selgub börsiteatest.
Lõpule on viidud Indrek Kasela tagasi astumine PRFoodsi juhi kohalt ja tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Riik võtab tänavu 150 miljonit eurot dividende
Riigile kuuluvad äriühingud ja need, mille üle riigil on otsustusõigus, tasuvad tänavu dividende 158 miljonit eurot, millest riigikassasse jõuab 152 miljonit eurot.
Riigile kuuluvad äriühingud ja need, mille üle riigil on otsustusõigus, tasuvad tänavu dividende 158 miljonit eurot, millest riigikassasse jõuab 152 miljonit eurot.
Luige inkassokontsern sai tehingule heakskiidu loodetust hiljem
Ärimees Hans H. Luigele kuuluv inkassokontsern Aktiva Finance Group ostis mullu Rootsi börsiettevõttelt Intrum 30 miljoni euro eest selle Baltikumi ärid, kuid sai Leedu üksuse omandamiseks heakskiidu alles nüüd.
Ärimees Hans H. Luigele kuuluv inkassokontsern Aktiva Finance Group ostis mullu Rootsi börsiettevõttelt Intrum 30 miljoni euro eest selle Baltikumi ärid, kuid sai Leedu üksuse omandamiseks heakskiidu alles nüüd.