Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Valitsus lükkab mured järgmistesse aastatesse

    Raul AronFoto: Erakogu

    Järsud aktsiisitõusud löövad valusalt Eesti ettevõtjate konkurentsivõimet, kirjutab tööandjate keskliidu analüütik-maksunõunik Raul Aron.

    Aktsiisitõusude kontekstis ei peaks keskenduma ainult riigieelarve tuludele ja seda pidama vaid rahandusministeeriumi probleemiks. 
    Kütuse- ja alkoholimüüjate müügimahud vähenevad. Tanklakettide augustikuus müüdud diislikütuse kogus Valga ja Via Baltica äärsetes tanklates oli aastatagusega võrreldes 30% väiksem (ühes Valga tanklas isegi 93%). Riigi muutliku meele tõttu on raske oma tegevust ja kulusid planeerida.
    Eesti alkoholitootjad on sel aastal koondanud juba üle 30 inimese ja lumepalli veeredes ei ole välistatud, et mõni alkoholitootja või maaletooja on lähiaastatel sunnitud tootmise sootuks lõpetama. Alkoholitööstuses ja jaotusvõrgus töötab ligi 3000 inimest.
    Kui mujal on odavam, kolitakse Eestist minema
    Raske on turul ka Venemaa-suunalise veomahu vähenemise tõttu niigi raskes seisus veondussektoril. Balti riike ja ülejäänud Euroopat ühendav maanteetransport ei pea omama peakontorit ja autoparki Eestis. Kui kaks olulist maismaaveonduse sisendit (autojuht ja kütus) on Lätis odavamad, võidakse ka autopark Lätti kolida või teenus tellida sealt.
    Ettevõtjad tajuvad ka kasvavat salaturgu – kui ühe leibkonna tarvis alkoholi ja kütuse ostmiseks Tallinnast Lätti sõit ära ei tasu, siis tutvusringkonda varustades või edasimüügiks suuremat kogust hankides tasub küll. Vastavate teenusepakkujate kuulutused on avalikult sotsiaalmeedias üleval.
    Ettevõtjad ja erialaliidud on prognoosinud kütuseaktsiisi alalaekumise suuruseks 2016. aastal ligi 25–35 miljonit eurot ning alkoholiaktsiisi puhul ligi 15–20 miljonit eurot. Rahandusministeerium ja valitsus on seni tublisti optimistlikumad.
    Puudujääk kasvab
    Avalikkusele aga ei räägita, et probleem järgmiste aktsiisitõusudega üha kasvab ja kasvab ka eelarvepuudujääk. 2016. aasta laekumise prognoosid võivad tegelikult täituda, kui 2017. aasta järjekordne aktsiisitõus paneb tootjad ja maaletoojad kütust ja alkoholi varuma juba enne detsembrit. Näiteks novembris tarbimisse lubatud aktsiisikaupadelt laekub aktsiis juba tänavu detsembris, aga selle võrra väheneb laekumine järgmisel aastal. Isegi kui 2017. aasta eelarve õnnestub sama trikiga täis saada, on puudujääk 2018. aastal veel suurem. 
    Loodame, et valitsus tunneb oma probleemi ära ja parandab vead, kuni veel võimalik.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.