• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 11.10.18, 10:59

Kas GDPRi alusel saab Eestis trahve määrata?

Eilne Äripäev kirjutas, et GDPRi alusel trahvide määramist ei takista Eestis miski. Ei tahaks sellise tõlgendusega siiski nõustuda, kirjutavad Ellex Raidla advokaadid Merlin Liis ja Sandra-Kristin Noot.
Sandra-Kristin Noot
  • Sandra-Kristin Noot
Fakt, et kehtiva isikuandmete kaitse seaduse järgi võib andmekaitse inspektsioon trahve määrata, on õige. Kehtiv isikuandmete kaitse seadus sätestab, et isikuandmete töötlemise nõuete eiramise eest võib andmekaitse inspektsioon määrata juriidilisele isikule trahvi kuni 32 000 eurot.
GDPR näeb aga karistusena ette rahatrahvi maksimumsummas kuni 20 miljonit eurot või juriidilise isiku puhul kuni 4% tema eelneva majandusaasta ülemaailmsest aastasest kogukäibest, olenevalt sellest, kumb summa on suurem. Täna ei ole Eesti õiguskorras ühtegi kehtivat väärteokoosseisu või kehtivat normi, mis annaks andmekaitse inspektsioonile pädevuse hiigeltrahve määrata. andmekaitse inspektsioonil on küll õigus teostada järelevalvet andmekaitse valdkonnas, kuid on enam kui küsitav, kas AKI saab täna määrata trahve GDPRi sätestatud maksimumsummas. Selguse huvides olgu üle korratud, et tekkinud segases olukorras ei ole kuidagi süüdi andmekaitse inspektsioon, sest andmekaitse inspektsiooni ülesanne ei ole olnud uue isikuandmete kaitse seaduse eelnõu koostamine ega selle vastuvõtmine.
Küsimus taandub sellele, kas riik saab teostada karistusvõimu otse Euroopa Liidu õigusest tulenevalt või mitte. See tuleks jätta kohtute lahendada. Karistusvõimu, mille üheks osaks Eesti õiguses on ka väärteomenetlus, ei saa teostada meelevaldselt, vaid vajalik on kehtiva riigisisese pinnase loomine. Ka justiitsministeerium on pidanud tegelikult vajalikuks karistusseadustiku üldosa muutmist selleks, et tulevikus oleks võimalik suuri haldustrahve kohaldada.
Kui GDPRist tulenev oleks otsekohalduv, siis puuduks ju vajadus karistusseadustiku üldosa muutmiseks ja eelnõu koostamiseks ministeeriumi poolt. Tänase seisuga on eelnõu riigikogu menetluses.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.07.24, 15:46
Eesti inimesed eelistavad suvel üha enam alkoholivaba õlut, siidrit või longdrinki
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele