Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuluefektiivsus või kliendikeskus?

    Avalikus sektoris oleme kuluarvestuse poole kaldu, unustades selle kõrvale tuua inimese – teenuse kasutajaga seotud juhtimisinformatsiooni, kirjutab Tallinna linnakantselei personalidirektor Vilve Raik.

    Vilve Raik
    Visioonifoorumil „Viimane vile“ kirjeldasin oma unistuste Eestit. Väitsin, et unistan teenuspõhisest juhtimisest avalikus sektoris. Mitte sellisest, mis tsementeerib olemasoleva teenuse ja seega ka „silotornid“. Minu unistustes murrab teenuspõhine juhtimine seinad riigiasutuste vahel ja teenus loob väärtust, millest inimestele kasu on.
    Eesti keele seletava sõnaraamatu järgi on teenus mingit inimese vajadust rahuldav toiming. Selgitus tundub lihtne ja loogiline – esiplaanil on inimese vajadus, mida keegi (riigiasutus või ettevõtja) rahuldab. Juhtimisarvestuse keeles rääkides peab teenus looma kasutajale mõõdetavat väärtust. Kui riigi- või kohaliku omavalitsuse asutus juhib igapäevaselt läbi teenuse, öeldakse, et juhtimine asutuses on teenuspõhine. Ideaalis koondab teenus nii kliendikeskset kui ka tegevuspõhist juhtimisinformatsiooni.
    Teenuspõhine juhtimine on efektiivsem
    Minu arvates on teenuspõhine juhtimine avaliku sektori jaoks sobiv juhtimissüsteem, sest võimaldab disainida organisatsiooni inimeste ootustele vastavaks. Teisisõnu, teenuspõhine juhtimine annab võimaluse osutada avalikku hüvesid efektiivselt, otsides tasakaalu huvigruppide vajaduste ja organisatsiooni ressursiliste võimaluste vahel. Aga peaeesmärk on rahuldada inimeste vajadusi.
    Kulude juhtimises rakendatakse tegevuspõhist juhtimist (activity-based management), mis sisaldab tegevuspõhist kulu- ja eelarvestamist – selles nähakse avaliku sektori juhtimiskvaliteedi parandajat. Riigi strateegiadokumentides on kirjas valmisoleku tagamine üleminekuks tegevuspõhisele eelarvestamisele aastaks 2020. See võimaldab siduda kulud strateegiliste eesmärkide, arengukavade, programmide ja teenustega. Teenuste maksumuse järgi kujuneb asutuse eelarve. Siit algab minu arvates viga ja see on tasakaalutus. Oleme kuluarvestuse poole kaldu, unustades selle kõrvale tuua inimese – teenuse kasutajaga seotud juhtimisinformatsiooni. Ma pole strateegiadokumentidest leidnud kulukesksuse tasakaalustajat ehk inimesekesksust eesmärgina. Tasakaalutus võib viia tarbetu tööni – osutame teenuseid kuluefektiivselt, aga ei teagi, kas see kasutaja vajadusi tegelikult rahuldab.
    Inimese (teenuse kasutaja, kliendi) sissetoomine riigiasutuse otsustusprotsessi on keeruline. Avalikus sektoris on üksiküritajast juhil peaaegu võimatu empaatial põhinevat organisatsiooni disainida. Juba seetõttu, et see nõuab senisest teistmoodi lähenemist, kollektiivset tahet, süvateadmisi, vabadust asju muuta ning ka vigu teha.
    Klient või "Eesti inimene"?
    Tihti teenuse kasutajad ei teagi täpselt, mida nad ootavad, või on nende ootused vastuolulised. Kui erasektoris annab teenusele hinnangu kasutaja läbi raha (ostab või ei osta), siis avalikus sektoris sellist rahasurvet ei ole. Majandusdoktor Heino Levaldi arvates välditakse avalikus sektoris sõna „klient“ kasutamist. Võib-olla sellepärast, et kui on klient, on ka teenindaja, teenija…
    Kodanikust kliendi üle peetakse vaidlusi ka juhtimiskirjanduses. Kliendi asemel kasutame sõnapaari „Eesti inimene“, mis on tihti abstraktne moodustis, vahel segmenteeritud soo, vanuse ja rahvuse järgi. Aga kes siis peale kliendi survestab teenust uuendama? Ikka konkurents juhib teenuse disaini. Kui kliendi surve puudub, tuleb avalikku teenusesse „omaenese tarkus“, mis ei pruugi kasutajale sobida. Ilma kliendita teenuse kvaliteedist sisuliselt rääkida ei saa, sest mistahes hüvise kvaliteeti tagatakse alati kellegi jaoks. Kui kasutaksime tegevuspõhist ja kliendikeskset juhtimisinformatsiooni koos, võime ka avalikus sektoris luua midagi konkurentsilaadset. Märgin siinkohal, et üks huvigrupp teenuse puhul on ka teenuse osutaja ehk töötaja, kelle ootusi tuleb samuti teada ja võimalusel arvestada.
    Võimalus avaliku sektori uuendamiseks
    Paradoksaalsel kombel on just kliendikeskne protsess kuluefektiivne, sest ära jäävad tarbetud tegevused. Isegi kui tegemist on järelevalvega, saab oodatavat mõju määratleda kellegi huvides ja mõõdetavana. Järelikult ka järelevalve protsesse saab disainida oodatavast mõjust lähtudes kuluefektiivselt.
    Kui soovida näiteks riigi ja kohalike omavalitsuste teenuseid või nende protsesse ühendada, annab kliendi- ja tegevuspõhise juhtimisinformatsiooni koos kasutamine parema lõpptulemuse. Tegevuspõhise juhtimise eesmärk on panna ühtse eesmärgi nimel tegutsema eri tasandid, tugi- ja põhivaldkonnad. Kui otsustamine lähtuks väljundist ehk väärtusest kasutajale ning tahaplaanile jääks ametkondlik alluvus, võiks avaliku sektori asutusi täiesti uutmoodi üles ehitada. Majandusteadlane Toomas Haldma ütleb loengutes tihti: „Integreeruge või teid suunatakse ajaloo veergudele.“
    Meil on võimalus valida, kas kaasata teenuse huvigrupid otsustusprotsessi ja õppida päriselt selgeks tegevuspõhine juhtimine või arvestada kulusid veelgi täpsemalt. Kui valida keerulisem tee, tuleb seda mööda minna in corpore.
    Viidatud allikad:
    Alford, J. Defining the Client in the Public Sector: a social-exchange perspective. Public Administration Review, Melbourne, May/June 2002, Vol. 62, Iss. 3
    Kaplan, S. N., Cooper, R. Kulu ja tulemus. Tallinn, 2002
    Levald, H. Kvaliteedijuhtimine ja selle rakendamine avalikus juhtimises. RiTo, 22, 2010
    Lõpparuanne. Avalike teenuste ühtne portfellijuhtimine. Riigikantselei, 2014
    Meyer, D. N. Full cost maturity model. 2008.
    Raik, V. Tegevuspõhise ja kliendikeskse juhtimisinformatsiooni rakendamine otsustes (riigiasutuste juhtide näitel). Magistritöö. Tartu Ülikool, 2017
    Riigi eelarvestrateegia 2017-2020. Rahandusministeerium, 2016
    Riigi kui tööandja personalipoliitika valge raamat. Rahandusministeerium, 2014, heaks kiidetud Vabariigi Valitsuse protokollilise otsusega 11.12.2014 nr. 55
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.