Juhan Lang • 10. veebruar 2015 kell 10:21

Armanit osta Šveitsist

Šveitsi poodnikud on sunnitud tugeva frangi tõttu hindu langetama.  Foto: epa

Tänu frangi tugevusele reklaamitakse Šveitsi kaupluste akendel ligemale 20% allahindlusega selliseid tuntud brände nagu Burberry, Versace või Armani, kirjutab Bloomberg.

Kuigi suured allahindlused on õnnistuseks ostjatele, seisavad keskpanga ametnikud nüüd silmitsi süveneva tarbijahindade langusega.

Šveitsi keskpanga möödunud kuul tehtud üllatusotsus kaotada kolm aastat kehtinud frangi ja euro kursi ülempiir 1,20 frangilt mõjutab kauplusi üle kogu riigi. Importkauba hinnalangus levib autodest kuni toiduaineteni.

Ametnike hinnangul süvenenuks deflatsioon isegi ilma keskpanga otsuseta. Kui frank ei nihku oma praeguselt tasemelt ehk ligemale 1,05 euro pealt, siis on deflatsioon enam kui kindel, leidis Zürichis asuva Zuercher Kantonalbanki ökonomist David Marmet. „Mõned kauplused on juba langetanud hindu ja mõned veel teevad seda,“ kinnitas ta. „Sel on mõju hindade kasvule.“

Tarbijahinnad on Švetsis langenud juba kolmel järjestikusel aastal, kukkudes viimase aastaga 0,5%. See on suurim kukkumine alates 2013. aasta maist.

Alates keskpanga otsusest on frank euro vastu tõusnud 15%. Seega tähendab Šveitsi kodanikele vaid mõnetunnine autosõit märksa ahvatlevamaid pakkumisi.

Sestap on kohalikud supermarketite ketid Migros ja Coop langetanud eurotsoonist imporditud kaupade hindu ligemale 10% ja autotootja Daimler pakub 18% soodustust Mercedese ja Smarti brändi autodele.

Ligemale 15% hinnaalandust saab aga ka sellistelt kaubamärkidelt nagu Volkswagen, Audi, Porsche ja Škoda.

Šveitsi valitsusallikate sõnul on veel liiga vara öelda, kui palju kursi muutuse tõttu sisenõudlus kahaneb, majanduskasv pidurdub ja hinnad langevad. Uued prognoosid avaldatakse 19. märtsil ehk samal päeval, kui keskpank teeb teatavaks oma järgmise otsuse.

Mitmed analüütikud näevad keskpanga otsuses aga pigem ühekordset šokki mitte deflatsioonispiraali teket.

Hetkel kuum