Tallinna Kaubamaja käive kasvas neljandas kvartalis aastaga üle 5% ja puhaskasum suurenes samal ajal ligi 7% – tulemused olid LHV hinnangul ootamatult tugevad.
- Kampaania jõulude ajal Tallinna Kaubamajas. Foto: Andras Kralla, Äripäev
Tallinna Kaubamaja juht Raul Puusepp kommenteeris börsiteates, et viimastel aastatel iseloomulikuks saanud aastaaegade nihkumine ja sooja sügise kestmine detsembri lõpuni vähendas neljandas kvartalis oodatud tulu moekaupade müügist.
Neljandas kvartalis kasvas käive aastatagusega võrreldes kõigis ettevõtte ärisegmentides. Kokku oli käibekasv 5,1% ning käive ulatus 152,9 miljonile eurole. Puhaskasum oli samal ajal 10,6 miljonit eurot, mis teeb aastaseks kasvuks 6,9%. Grupi neljanda kvartali kasumit paisutas 2,3 miljoni euro ulatuses kinnisvarasegmendi varade ümberhindlus.
Selverid aitasid kasvule kaasa
"Lisandunud Viimsi kaupluse ja e-poe kaasabil näitas jätkuvalt tugevat müügikasvu supermarketite segment. Vihase konkurentsiga silmitsi seisev jalatsisegment saavutas vaatamata ebasoodsatele ilmaoludele arvestatava müügikasvu," teatas firma.
Kaubamaja kõige suurema ärisegmendi ehk supermarketite segmendi käive kasvas neljandas kvartalis aastaga ligi 5%, 104,1 miljonile eurole. Kõige enam avaldas tulemustele mõju augustis avatud Viimsi Selver, mis suurendab ettevõtte teatel lisaks ketivälisele konkurentsile ka ketisisest konkurentsi. Segmendi maksueelne kasum jäi aga aastaga samale tasemele. Sellele avaldas mõju ka palgakulu kasv, mis oli ettevõtte juhi sõnul tingitud sesoonsest motivatsioonitasude arvestusest.
Kaubamajade ärisegmendi käive kasvas aastaga veidi üle 3%, kuid maksueelne kasum langes samal ajal üle 2%. Kesist käibekasvu põhjendas ettevõte sellega, et juba mitmendat aastat järjest üle keskmise soojemad sügiskuud võimaldasid klientidel ülerõivaste ostuotsuseid edasi lükata.
Aasta viimastel kuudel näitas häid tulemusi autokaubandus, mille müük kasvas aastaga 9% ning ulatus 15,2 miljonile eurole. Ettevõtte teatel saavutati tulemus suuresti müügikampaaniate abil, kuid teisalt tõid need kaasa marginaali languse. Seega langes segmendi maksueelne kasum ligi 50%.
Kokkuvõttes oli aasta silmapaistev
2015. aasta kujunes Kaubamaja jaoks positiivseks. Analüütikud kiitsid iga kvartali järel ettevõtte tulemusi ning tõstsid mitmeid kordi aktsia hinnasihte. Firma aktsia tegigi mullu
kodubörsil ühe silmapaistvaima lennu, tõustes üle 32%.
Tulemustega jäi üldjoontes rahule ka ettevõtte juhtkond. "Stabiilsust ja jaekaubandusele jõudsat kasvu pakkunud 2015. aasta ei olnud ühtviisi helde kõikidele jaekaubandussegmentidele ning jättis moe- ja toidukaupade müüjad keskmisest madalama kasvuga," kommenteeris aastat Puusepp, kuid lisas, et võrreldes Eesti statistikaga võib müügitulude kasvuga siiski rahule jääda.
Ettevõtte puhaskasum hüppas mullu aastaga 8,8% ja küündis 22,1 miljoni euroni. Puhaskasumit mõjutas suurenenud dividendimakse, millelt maksti tulumaksu 3,9 miljonit eurot. Aasta varem maksti tulumaksu 2,2 miljonit eurot. Maksueelne kasum tegi aga mullu lausa 15,4%se hüppe üles ning käive kasvas samal ajal 3,8%, 555,4 miljonile eurole.
Aasta kokkuvõttes näitasid kõige paremaid müügitulemusi kinnisvara, autokaubanduse ja supermarketite segmendid, kus käibed kasvasid vastavalt 12,6%, 5,3% ja 4,2%. Supermarketite segmendis kasvas maksueelne kasum aastaga koguni 33%, 10,8 miljonile eurole.
Ainsana langes käive 10,7% jalatsikaubanduse segmendis, kus jäädi ka 2,6 miljoni euroga kahjumisse. Hoolimata kehvast tulemusest avaldas ettevõtte juhtkond lootust, et segmendis ellu viidud strateegilised muudatused hakkavad hoolimata jätkuvalt teravast konkurentsi situatsioonist vilja kandma.
Kulude kasv valmistab muret
Aasta jooksul kasvasid aga ka ettevõtte tegevuskulud, mille üle on
investorid varasemalt muret avaldanud. Näiteks suurenesid tööjõukulud mullu võrreldes 2014. aastaga ligi 10% ja muud tegevuskulud mõne protsendi võrra. Kaubamaja juhtkond on varasemalt kommenteerinud, et kulude kiirema kasvu tingis möödunud aastal uue kaupluse avamine ja ka keskmise palga mõõdukas kasv.
Möödunud sügisel avalikustas Kaubamaja ka oma laienemisplaanid, mis hõlmavad Tallinnas asuva hoone ümberehitamist ja kaubanduspinna suurendamist enam kui kaks korda.
LHV: tulemused ületasid ootusi
Järgneb LHV analüütiku Shana Gavroni kommentaar:
Tallinna Kaubamaja neljanda kvartali tulemused olid tugevamad kui ootasime. Hoolimata korrigeerimisest, mis me tegime käibe osas pärast müügitulemuste avalikustamist, teatas ettevõte siiski kogukäibe, mis ületas meie ootusi 4,3 miljoni euro võrra. See oli peamiselt tingitud muudest ärituludest, mis moodustasid 4,5 miljonit eurot.
Tulenevalt kõrgemast käibest ületas ka ettevõtte 17,5 miljoni eurone EBITDA-kasum meie ootusi 4 miljoni võrra. Meie hinnangul oli kõrge vaid 6,6 miljoni eurone põhivara kulum ja väärtuse langus, mistõttu oli firma puhaskasum 10,6 miljonit eurot. See oli aga siiski 6,9% parem tulemus kui olime oodanud.
Üldiselt arvame, et ettevõte saavutas aasta viimases kvartalis hea tulemuse. See oleks olnud hea ka ilma muude ärituludeta ja veelgi tugevam ilma väärtuse languseta.
Seotud lood
Miks väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted peaksid panustama rohkem innovatsiooni ja kuidas pank saab siin olla neile abiks, räägitakse värskes Äripäeva raadio saates.