Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tesla – kas suur tükk ajab suu lõhki?

    Teslal on suured plaanid tulevikuksFoto: EPA

    Kultuslik elektriautode tootja Tesla Motors teatas kolmapäeval, et toob oma kauaaegse unistuse toota aastaks 2020 pool miljonit autot kahe aasta võrra varasemaks ja seda vaatamata kahele lahkuvale tippjuhile. Firma plaanid lähitulevikuks on ambitsioonikad, kuid nende saavutamiseks peab Teslal ületama palju “lamavaid politseinikke”.

    Palo Altos baseeruv autotootja on seadnud endale üliambitsioonikaid plaane, millest lähemalt kuulsime konverentskõnes juhatuse ja firma kaasasutaja ning tegevjuhi Elon Muskiga. Tesla on mõnda aega juba avalikult tunnistanud plaani toota 2020. aastaks 500 000 sõiduautot, kuid nüüd tõi juhtkond selle eesmärgi kahe aasta võrra ettepoole. Muski sõnul suudavad nad juba 2018. aasta lõpuks toota pool miljonit autot aastas. Ambitsioonikas plaan autofirmale, mis mullu tootis aasta peale kokku vaid 50 000 autot.
    Võib-olla veelgi muljetavaldam on eesmärk toota 2020. aastal lausa miljon autot. Muski sõnul suudavad nad Californias ja Nevadas asuva kahe tehasega vastata sellele eesmärgile, kuid see ei pruugi olla mõistlik. Tegevjuhi sõnul peavad nad ühel hetkel ehitama tehase Euroopasse ja Hiinasse ning tulevikus ei suudaks nad vastata isegi Põhja-Ameerika nõudlusele praeguse kahe tehasega.
    Selle aasta esimeses kvartalis tootis Tesla ühtekokku 14 820 autot, mis jäi alla nende endi poolt lubatud 16 000-le. Et kahe aasta pärast müüa pool miljonit autot aastas, peaks Tesla oma müüki praegusega võrreldes enam kui kaheksakordistama. Selle aasta lõpuks loodab firma müüa kuni 90 000 autot.
    Model X-i hoiatav näide
    Miski aga ei ütle, et Tesla seatud eesmärgid võimatud oleks. Algusest peale on olnud plaan tuua kalli Model S-i järel turule märgatavalt soodsama alghinnaga Model 3, mis oleks nii-öelda auto massidele. Tesla alustas märtsi lõpus Model 3 tellimuste vastuvõttu ning seni on umbes 400 000 inimest teinud 1000 dollarit maksva reserveeringu. See on juba suur samm poole miljoni auto poole ning ilmselt ka peamine põhjus, miks firma otsustas eesmärgi ettepoole tuua.
    Kindlasti pole Tesla eesmärgid võimatud, kuid nende saavutamiseks on firmal vaja suurel hulgal takistusi ületada. Kolmapäeval avalikustas firma, et kaks tootmisega seotud juhatuse liiget lahkuvad. Konkureerivad elektriautode idufirmad ja väidetavalt oma auto kallal töötav Apple on hakanud Teslast inimesi ära meelitama ning viimase aasta jooksul on veel kaks kõrgel kohal olnud juhti Teslast lahkunud. Konverentskõnes analüütikutega käivitas Musk lausa värbamiskampaania ja kutsus üles parimaid tootmisinimesi liituma Teslaga.
    Seni aset leidnu on toonud välja Tesla nõrki kohti tootmises, mida nad peavad igal juhul vältima, kui nad soovivad vastata ülimalt agressiivsele ja mahukale Model 3 tootmisplaanile. Muski sõnul tahavad nad järgmise aasta lõpuks toota juba 100 000 Model 3.
    Tesla uusima auto Model X-iga pole seni just kõige sujuvamalt läinud. Musk ütles, et tema töölaud asub praegu tootmisliini lõpus ning tal on selle kõrval ka magamiskott, mida ta teinekord kasutab. Väärib mainimist, et esimene ilma tootmisprobleemideta Model X sõitis tootmisliinilt maha alles läinud reedel, kuigi Model X on tootmises juba alates septembrist.
    Raha tuleb puudu
    Kõigele lisaks on keeruline ka Tesla finantsiline seisund. Wall Street on pingsalt silma peal hoidnud Tesla rahapõletusel ning juba mõnda aega on spekuleeritud, et firma vajab lisakapitali. Tõsi, Model 3 reserveeringutest on teenitud umbes 400 miljonit dollarit, kuid osa sellest rahast kasutati eelmise 350 miljoni dollarilise võla tagasimaksmiseks. Lisaks võttis firma esimeses kvartalis täiendavad 430 miljonit dollarit laenu.
    Laenamisele ja Model 3 tellimustest tulnud rahale vaatamata tunnistas Musk, et firma vajab lisaraha. “Tootmismahtude viiekordistamine järgneva kahe aasta jooksul on väljakutse ning tõenäoliselt läheb vaja lisakapitali,” ütles Musk. Praegu on veel teadmata, kust see lisakapital tulema peaks, kuid kõige enam spekuleeritakse, et Tesla emiteerib uusi aktsiaid.
    Tesla oli varem lubanud positiivset rahavoogu aastaks 2016, kuid Model 3 tootmise kiirendamiseks otsustas firma hüljata selle plaani ning teatas, et kapitalikulutused võivad kasvada varem prognoositud 1,5 miljardi dollari asemel 2,25 miljardi dollarini.
    Esimeses kvartalis teenis Tesla 283 miljonit dollarit kahjumit ehk korrigeeritult 57 senti aktsia kohta, mis napilt lõi analüütikute prognoositud 58 senti aktsia kohta. Käive kasvas aastaga 22%, 1,15 miljardi dollarini. See jäi tugevalt alla analüütikute oodatud 1,6 miljardile dollarile, selgub FactSeti andmetest.
    Mis Tesla aktsiasse puutub, siis see on täiesti omaette ooper ja nõuab eraldi põhjalikku analüüsi ja artiklit. Loodetavasti õnnestub mul varsti üks selline artikkel kirjutada, sest Tesla aktsia on minu hinnangul üks põnevamaid väärtpabereid USA börsidel.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Vastulause: tarneahelate ümberkujundamisega seotud väljakutseid maksab tõsiselt võtta
Tuleb küsida, mil määral õnnestub ettevõtetel kanda kasvanud sisendhinnad üle lõpptoodangu hindadesse, kirjutab Arenguseire Keskuse ekspert Uku Varblane vastukajas Eesti Panga ökonomisti Kaspar Oja kriitikale.
Tuleb küsida, mil määral õnnestub ettevõtetel kanda kasvanud sisendhinnad üle lõpptoodangu hindadesse, kirjutab Arenguseire Keskuse ekspert Uku Varblane vastukajas Eesti Panga ökonomisti Kaspar Oja kriitikale.
Rootsi keskpank kergitas intressimäära, uued tõsted juba silmapiiril
Riksbank tõstab intressimäära sel aastal juba teist korda ning sellega tõuseb intressimäära tase 0,75 protsendini.
Riksbank tõstab intressimäära sel aastal juba teist korda ning sellega tõuseb intressimäära tase 0,75 protsendini.
Uueks ehituse asekantsleriks saab Ivo Jaanisoo
Majandusministeeriumi ehituse asekantsleriks saab Jüri Rassi järel senine ministeeriumi ehitus- ja elamuosakonna juhataja Ivo Jaanisoo.
Majandusministeeriumi ehituse asekantsleriks saab Jüri Rassi järel senine ministeeriumi ehitus- ja elamuosakonna juhataja Ivo Jaanisoo.
Rimi lõi koduveoks käed Starshipiga
Tallinnas autonoomseid pakiveoroboteid testiv Starship sai pardale poeketi Rimi, mille kolmest Tallinna supermarketist saab nüüd kolme koti kaupa koju kaupa tellida.
Tallinnas autonoomseid pakiveoroboteid testiv Starship sai pardale poeketi Rimi, mille kolmest Tallinna supermarketist saab nüüd kolme koti kaupa koju kaupa tellida.
Tallinna kommunaalameti igavene juht paneb ameti maha
Linnasüsteemis 46 aastat töötanud, neist 25 aastat Tallinna keskkonna- ja kommunaalametit juhtinud Ain Valdmann teatas, et paneb alates 1. oktoobrist ameti maha.
Linnasüsteemis 46 aastat töötanud, neist 25 aastat Tallinna keskkonna- ja kommunaalametit juhtinud Ain Valdmann teatas, et paneb alates 1. oktoobrist ameti maha.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.