Jaga lugu:

Ryanair nafta hinna surve all

Michael O´Leary
Michael O´Leary  Foto: Reuters/Scanpix

Kuigi Ryanair andis esmaspäeval kasumihoiatuse, tõusis aktsia Londoni börsil korralikult. Milles asi?

„80dollariline naftahind tekitab sel talvel Euroopas ohvreid,“ ennustas Ryanairi juht Michael O'Leary esmaspäeval peale kontserni majandustulemuste avaldamist CNBC-le. Ei, ennast O'Leary nende ohvrite seas ei näe – Ryanair plaanib kasvu ja küll see nafta hinna tõus (hind on jõudnud vaat et nelja aasta tippu) ka kuidagi kinni püütakse.

Suurenenud kulude tõttu ootab O'Leary järgmisel aastal madalamat, 1,25-1,45 miljardi euro juurde jäävat puhaskasumit.

O'Learyl on hea rääkida, sest äsja teatas ta odavlennufirma ajaloo suurimast aastakasumist. Hoolimata sellest, et möödunud sügisel tabas kontserni üks häda teise otsa – kütuse hind hakkas tõusma, tühistada tuli tuhandeid lende ning piloodid kauplesid välja paremad palgatingimused –, teatas Ryanair nüüd, et kokkuvõttes suudeti puhaskasumit kasvatada kümne protsendi võrra, 1,5 miljardile eurole. Käive kasvas samal ajal 8 protsenti, 7,2 miljardile eurole.

Investoreid ei pannud muretsema isegi O'Leary prognoos uue majandusaasta kohta, mis ettevõttel traditsiooniliselt algab hiliskevadel. Seekord on märksõna pessimism.

„Loodame kasvatada lendude arvu 7 protsendi võrra. Samal ajal tõuseb sel aastal tükihind 9 protsenti (200 miljoni euro võrra) suuremate personalikulude ja nafta hinna tõusu tõttu, mis lisab kütusehinnale enam kui 400 miljonit eurot.“

Ryanairi aktsia tõusis Londoni börsil lõunaks kolm ja pool protsenti ja ületas korra isegi 16 euro taseme, kus pole enam mitu nädalat oldud.

Michaeli ja Nikki ühisüritus

Kasvuplaane on Ryanairil veelgi: nimelt tahab ta omandada aina suuremaid tükke Austria odavlennufirmast, legendaarsele rallisõitjale Nikki Laudale kuuluvast LaudaMotionist, kuid veel puudub ettevõttel O'Leary sõnul Euroopa konkurentsiameti luba.

Šveitsi lennuportaali ch-aviation.com allikad avaldasid mai alguses, et tõenäoliselt võtab Ryanair Lauda kontserni 2021. aastal täielikult üle. LaudaMotionit ennast on aga viimasel ajal hädad tabanud: küll lõpetas ettevõttega koostöö Eurowings, küll peab ta ära jätma Šveitsi lennud, sest lennukitest on karjuv puudus.

Kuigi Brexiti kainestavast mõjust on Ryanairi juht rääkinud juba aastaid, siis nüüd tõi ta välja konkreetse ohu investoritele. Võib juhtuda, et kui teoks saab niinimetatud kõva Brexit ehk Suurbritannia kaotab ligipääsu Euroopa ühisturule, kaotavad kõik Euroopa-välised aktsionärid Ryanairi aktsiate hääleõiguse. Ehk isegi kui nad on aktsiate omanikud, siis üldkoosolekutel nad hääletada ei saa, rääkis O'Leary Bloombergile.

Kõik salarelvad käiku

Kasvuplaanidest rääkis O'Leary ka möödunud nädalal Pärnu juhtimiskonverentsil, kui ütles, et tahaks Eesti suunal äri kasvatada. Ehk saab Eesti nõnda oma otselennu Londonisse, millest siinsed ärimehed suurt puudust tunnevad.

Kontserni vaates sihib Ryanair stabiilset, ligikaudu kuueprotsendist reisijate arvu kasvu. Salarelvaks on odav piletihind. Ega O'Leary seda kohe oma aastaraporti alguses ilma asjata välja toonud: “Keskmine lennupileti hind kahanes aastaga 3 protsenti, mis on hea uudis meie klientidele, kuid halb uudis konkurentidele.“

Hinnalangus toimib Ryanairil mitut pidi: esiteks on see atraktiivne regulaarsete lühilendude armastajatele, teisalt püüab see ka puhkajaid, keda paranevas Euroopa majanduskeskkonnas on aina rohkem. Ryanair pole teinud saladust sellest, et läheb hinnaga massi püüdma. Kui majanduslangus nüüd tuleb – ennustatakse, et see võiks kätte jõuda kahe aasta pärast –, siis on kallimatel konkurentidel keerulisem täishinda nõuda kui Ryanairil.

Investori vaatenurgast peibutab Ryanair võrdlemisi soodsate suhtarvudega: aktsia hinna ja kasumi suhe (P/E) on 13,5 ning meeldiv on seegi, et hoolimata kulusurvest jääb netomarginaal 20 protsendi juurde.

Huvitav on ka asjaolu, et Ryanair peab reisijate arvu eest võidujooksu Kesk-Euroopa lennuhiiu Lufthansaga, mis on Ryanairist mitu korda suurem: käive jäi tal mullu 35 miljardi euro juurde, kuid puhaskasum oli 2,4 miljardit. 2017. majandusaastal vedasid mõlemad ettevõtted ca 130 miljonit reisijat.

Kui uskuda O'Leary ettekuulutusi, siis peagi on turul vähem tegijaid äri segamas: juba järgmise aasta esimeses pooles peaks Euroopa õhk mitme tegija jagu puhtam olema.

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt