investor Toomas • 1. august 2017 kell 11:30

Seilasin Tallinkiga kasumisse

investor Toomas  Foto: Anti Veermaa

Juulikuust kokkuvõtteid tehes saan rõõmustada, sest juulis tegi minu portfell eelmise kuu kahju tasa.

Täpsemalt kasvas selle maht 1,79 protsendi võrra ning kokku oli mul möödunud kuu lõpus vara 281 671,17 euro eest. See tähendab, et kuu ajaga rikastusin 4943,63 euro võrra.

Juulis aitasid minu portfelli väärtust kasvatada laevafirma Tallink, mille väärtus kerkis 17,46 protsendi võrra, ning minu värskeim ost – Brasiilia käekäigule panustav ETF iShares MSCI Brazil Capped (EWZ). Viimase turuväärtus kerkis 9,88 protsenti. Rõõmusõnumeid tõid veel Olympic Entertainment Group kodubörsilt ning USA tehnoloogiahiid Microsoft, mille aktsiad kerkisid vastavalt 7,43 ja 6,65 protsenti. Lisaks on hea näha, et juuni murelaps Apple näitas juulis soliidset, 3,64protsendilist kasvu.

Lisaks sellele, et Tallink oli juulis minu portfelli suurim tõusja, rõõmustas laevafirma mind ka väljamakstud dividendiga. Nimelt kukkus kuu esimeses pooles minu kontole 357 eurot omanikutulu.

Meele teeb heaks ka see, et möödunud kuul oli minu portfellis vaid kaks langejat. Kerget, 0,64protsendilist miinust sain küll LHV võlakirjade väärtuse langusest, kuid selle korvas kodumaise panga väljamakstud 162,5 euro suurune intressitulu. Suurim langeja oli minu portfellis aga Iiri lennufirma Ryanair, mis kaotas oma turuväärtusest 1,79 protsenti.

Tallinki pommuudis

Lisaks sellele, et Tallinkil tulid küllaltki tugevad tulemused ning selgus, et nende uus laev Megastar on poole aastaga vedanud 1,1 miljonit inimest ehk 6000 reisijat päevas, toetas laevafirma turuväärtuse kasvu juuli pommuudis.

Portfell pöördus Juulis taas kasvule.  Foto: Äripäev

Nimelt tekitas Tallink teatega, et käivitab protsessi strateegiliste valikute leidmiseks, hulga spekulatsioone – hakati rääkima, et 663 miljoni euro suuruse turuväärtusega ettevõtte suuromanikud võivad vahetuda. Lisaks kerkis erinevaid stsenaariume, mille kohaselt võib laevafirma Tallinna börsilt hoopis lahkuda ning sel juhul ostetaks väikeaktsionärid välja.

Võimalik ülevõtt viis aga börsifirma aktsia väärtuse viimase kaheksa aasta tippu, samuti saavutati 1,08 miljoni euro suurune käiberekord. Ühtlasi väljuti sendiaktsia staatusest, sest varasema 0,9–1 euro koridori asemel kaubeldi nüüd 1,1 euro piirimail, mis on hinnasihti vaadates ka õiglane väärtus.

Viimaks süstis minusse kui investorisse usku laevafirma jätkuv avatus uuendustele. Näiteks otsustas Tallink katsetada uut liini ning tegi oma Silja Europaga möödunud kuul proovikruiisi Helsingist Riiga.

Sellegipoolest ei torma ma tegutsema. Võimalik ülevõtt võib küll aktsia hinda veelgi kergitada, kuid samas tähendaks tehingu katki jäämine suure tõenäosusega aktsia hinna stagneerumist praegusel tasemel. Eriti arvestades, et spekulatsioonid on laevafirma praeguseks küllaltki õiglaselt hinnastanud.

Rõõmusõnumid Brasiiliast

Brasiiliale panustava fondi EWZ osaku turuväärtuse kerkimisele aitas kaasa ekspresident Lula Inaciu Lula da Silva süüdimõistmine. Korruptsiooni ja rahapesu eest peab ta veetma nüüd üheksa ja pool aastat vanglas ning temalt üritatakse võtta ka võimalus poliitikasse naasta.

Tallink vedas minu portfelli.  Foto: Äripäev

Tegemist on minu kui investori jaoks positiivse uudisega, sest ekspresidendi süüdimõistmine on märk demokraatia arengust. Viimane annab aga lootust stabiilsuseks ning seda ka aktsia- ja võlakirjaturgudel. Investorite usk väljendus ka EWZi käekäigus, kui selle väärtus reageeris uudisele 5protsendilise tõusuga.

Minu lootus Brasiiliasse investeerimisel oli, et sealne korruptsioonivastane võitlus ning majandusreformid jõuavad ükskord lõpule ning lahenduse leiab ka poliitiline kriis. Kuigi Lula da Silvat puudutav kohtuotsus on samm õiges suunas ja näitab kohtute sõltumatust, annan endale aru, et Brasiilial on areneda veel pikk tee. Riigi languses majandus ning tohutu tööpuudus hoiavad börsi ilmselt veel mõnda aega tippudest kaugel. Samuti jätkub poliitiline segadus.

Ryanair turbulentsis

Minu portfelli must lammas oli seekord Iiri lennufirma Ryanair. Hoolimata reisihooajast ning faktist, et kasum pea kahekordistus ja käive kerkis 13 protsenti, hakkas aktsia korralikult, mitme protsendi kaupa vajuma.

Languse põhjus võib peituda selles, et Ryanair osutas tähelepanu oma kohale kerkinud murepilvedele. Näiteks pole selge, kuidas hakkavad toimima mandri ja Suurbritannia vahelised lennud Brexiti-järgsel ajastul. Halval juhul tuleb arvestada lennukatkestustega.

Samuti mõjutab lennuettevõtteid hinnasurve ning pileti hinda ollakse konkurentsis püsimiseks sunnitud langetama. Investorid reageerisid uudisele negatiivselt. Lennupiletite hinna langus teeb rõõmu küll reisijatele ning pikemas perspektiivis hoiab neid lennufirmale lojaalsed, kuid seniks tuleb aktsionäridel leppida tagasihoidlikumate kasuminumbritega.

Kuna investeerisin Ryanairi pikaajaliselt, näen ettevõttel hoolimata ajutistest raskustest positiivset tulevikku. Samuti pole need probleemid ainult Ryanairi mure, need mõjutavad ka konkurente, näiteks EasyJeti. Praegu toetab kasvu ka nafta hinna langus, mis võimaldab kõigi eelduste kohaselt Ryanairil aastas 70 miljonit eurot kütuselt kokku hoida. Samas säilib ka siin oht, et odava nafta korral avatakse liine, mis musta kulla kallinedes end ära ei tasu.

Hetkel kuum