Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Käivitame erastamise

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Riik on halb peremees. Äripäeva meelest tuleks kiiremas korras käivitada uus erastamisprogramm.

    Eilne Äripäev tõi avalikkuse ette korralageduse riigifirmas Eesti Raudtee. Artikkel tugines riigifirma enda riskijuhtimise ja siseauditi osakonna auditile ning Eesti Raudtee enda tellitud advokaadibüroo Eipre & Partnerid õigusarvamusele. On kahtlus, et riigifirmast on kadunud või varastatud 10 miljoni euro eest vara.
    Äripäeva toimetus on mures Eesti riigifirmade ja riigiasutuste juhtimise kvaliteedi pärast. Liiga palju on viimasel ajal olnud näited, et riik on halb peremees. Seetõttu on toimetus seda meelt, et tuleks kiiremas korras käivitada Eestis uus erastamisprogramm ning riik peab kaasama oma ettevõtetesse erasektori kompetentsi.
    Me ei pea siinkohal silmas ainult eelmise maanteeameti juhtkonna suusareise ning Estonian Airi ebaõnnestunud laienemisplaane, mis viisid lennufirma aastateks suurde kahjumisse. Möödunud aastal selgus, et Arengufondi tollane juht Tõnis Arro oli sellest kaheldava väärtusega asutusest teinud enda ja oma meeskonna jaoks korraliku rahalehma.
    Eesti Energia uus juht Hando Sutter otsustas tõmmata pidurit energiafirma suurejoonelisele investeerimisprojektile USAs. Sisuliselt see juba 51 miljonit eurot neelanud investeeringuplaan külmutati ning nüüd loodetakse piirduda aastas „ainult“ 600 000 euroga.Need mõned meenutused on parim tõestus, et riigifirmade ja ka riigiasutuste juhtimist on võimalik parandada.
    Meile võib vastu väita, et riigifirmade osaline või riigi pakutud teenuste erastamine ei ole lahendus. Ka praegu on riigifirmade juhtkonna ja nõukogu tasemel kaasatud erasektori kogemusi. Eesti Raudtee praegune juht Ahti Asmann juhtis varemalt SEB panka. Eesti Raudtee nõukogu esimees Raivo Vare on pikaajalise kogemusega tippjuht. Lisaks on ta juhtinud ka Arengufondi nõukogu. Eesti Energia nõukogus istusid pikal Eesti ärimaailma raskekahurvägi Jüri Käo ning Toomas Luman. Ka Arengufondi eelmine juht Tõnis Arro oli pikaajalise erasektoris töötamise kogemusega.
    Asmann on näiteks Eesti Raudtees ilmnenud korralageduse kohta öelnud, et see probleem pole üldse nii suur, kui seda on üritatud näidata. Viidatakse pigem juhtkonna sees toimuvale võimuvõitlusele. Asmanni kriitikuks on kunagine Eesti Raudtee peadirektor Parbo Juchnewitsch, kes alates eelmise aasta augustist kuulub taas Eesti Raudtee juhatusse.
    Küsimus pole mitte selles, kas vara on kadunud vähe või palju. Või kas korralagedus on suur või väike – need on hinnangud ja sõltuvad hinnangu andjate positsioonist. Riigi- ja ka erafirmade puhul on omanike ideaalseks eelduseks, et vara ei kao ja korralagedust ei ole.
    Riigifirmade nõrkuseks ongi see, et neil ei ole selget omanikku. Omaniku rollis on minister ning nõukogu on pandud paika võimul olevate poliitikute poolt. Riigifirmade osaline erastamine toob ettevõtete omanikeringi huvigrupid, kelle jaoks on vara säilimine ja kasvatamine esmatähtis. Ehk ei ole enam umbmäärast riiki, kelle tagant on kerge varastada.
    Riigiettevõtete osalise erastamise otsene kasu on koomas börsi äratamine. Ettevõtte väärtus võiks börsilemineku kaudu suureneda ning ühtlasi oleks sellest kasu kohalik kapitalituru arendamiseks. Teiseks kaoksid siis või väheneksid oluliselt poliitilised mängud ettevõtete nõukogudes.Kolmandana võib nimetada börsil noteeritud ettevõtte suhtes kehtivad avatusreegleid, mille kehtimine praegustele riigiettevõtetele kindlasti kasuks tuleks.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.