Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kui me seda nüüd ei tee, siis ei tee kunagi

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Rail Balticu õnnestumise pant on Euroopa Liidu raha. Kui nüüd käed rüppe laseme, siis on see rong läinud, kirjutab Äripäev juhtkirjas.

    Rail Balticu ümber pikemat aega lõõmanud kired tipnevad tõenäoliselt enne kohalikke valimisi, sest paremkonservatiivselt meelestatud elektoraadi pärast võitlevad väikeparteid näevad siin võimalust kergelt poliitilist profiiti lõigata. Projekti tagasipööramist see vaevalt tähendab: eeldatavasti saadab valitsus RB lepingu ratifitseerimise eelnõu riigikokku. Pealegi on kolm Balti riiki kindlalt ühes paadis, mõnevõrra raskusi on küll Poolaga.
    EY sel nädalal tutvustatud uuring näitab, et isegi kui kasumini jõudmisega on projektil tõenäoliselt suuri raskusi, on siiski täiesti tõsiseltvõetav selle suures plaanis ja pikaajalises perspektiivis saadav sotsiaalmajanduslik kasu. Projekti hinnanguline sotsiaalmajanduslik tulu 16,2 miljardit eurot peaks üles kaaluma raudtee rajamiseks tehtavad siseriiklikud investeeringud. Peale selle räägib uuring SKTd suurendavast hinnanguliselt 2 miljardi eurosest mõjust.
    Kuigi uuringu esmane kommunikatsioon rõhutas kahetsusväärsel kombel vaid Rail Balticu rajamise positiivseid aspekte ja vaikis küsitavamast poolest, pole uuringus praegu teadaoleva põhjal siiski mindud seda teed, et uuringu tellija maksab muusika eest. Ehkki uuringut ennast saab rida-realt lugeda alles järgmisel nädalal, on praegu avalikustatud materjalidest näha, et ilma avaliku rahata ei oleks see projekt elujõuline. Balti riigid loodavad praegu, et Euroopa Liit katab projekti kuludest 85 protsenti ehk siis otsustava ja kandva osa, kuid lõplik liisk on veel langemata.
    Eurorahata lootusetu
    Plaani kohaselt 2026 tegevust alustava raudtee esimesed viis tegevusaastat kujunevad raskeks, lubab uuring. See on aeg, mil RB vajab eeldatavasti lisaraha, sest vajaliku reisija- ja kaubavoo tekkimine vajab aega. Kõige varem hakkavad tulud kulusid katma alles 2031. aastal – ja kui peaks juhtuma, et projekti ehitus läheb plaanitust näiteks kolmandiku võrra kallimaks, ei jõuagi raudtee mitte kunagi kasumisse. Kui avaliku raha kaasamine ei peaks õnnestuma, ulatuks projekti kogukahjum üüratu 4 miljardi euroni. Selline stsenaarium oleks laastav. Võrdluseks: 2017. aasta riigieelarve kogumahuks on planeeritud 9,42 miljardit eurot. Projekti eeldatav kogumaksumus on 5,8 miljardit eurot kolme Balti riigi peale.
    Euroopa Liidu rahastuse saamine on niisiis otsustav: ilma selleta oleksime suures hädas ja kogu ettevõtmine mitte ainult küsitav, vaid ka lootusetu.
    Värske uuringu olemasolu on kahtlemata positiivne. Vastaste üks olulisi argumente on siiamaani olnud, et korralikke uuringuid pole – seni on olnud viidata vaid aastatetagusele AECOMi uuringule, mille Balti riigid 2010 tellisid. Tollele uuringule on RB vastastel olnud hulgaliselt etteheiteid ja kindlasti on neid ka vastsele uuringule. Torkab silma sõna “hinnanguliselt” kordumine, mis ajendab kindlasti vastaseid küsima, kust te ikkagi need arvud võtate. Sama küsimus tuleb aga esitada ka kõigi nende arvude kohta, millega RB vastased opereerivad.
    Samas on selge, et nii pika vinnaga ettevõtmise puhul saamegi rääkida suuresti hinnangutest. Me ei tea täpselt, missugune on majanduskeskkond aastate pärast; me ei saagi täpselt prognoosida, missuguseks kujuneb reisijateveo ja kaubaveo maht. Isegi taristu rajamise hind ei saa olla viimse sendini kivisse raiutud.
    Ent kui me seda nüüd ei tee, siis ei tee me seda kunagi. Ilma Euroopa Liidu rahata on see võimatu.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.