Hea koduleht on sama oluline kui ilus kontor

Kodulehega tasub vaeva näha.  Foto: PantherMedia/Scanpix
30 november 2016
Jaga lugu:

Läbimõeldud veebileht on seitse päeva nädalas, 24 tundi ööpäevas avatud virtuaalne kontor, müügiinimene ja kliendihaldur. Esmamulje saab jätta ainult üks kord, seega on oluline olla igal hetkel uue kliendi kodulehele tulemiseks valmis.

Tänapäeva turunduses on veebileht vähemalt sama oluline kui ilus kontor või pood, eriti kui ettevõttel on ka ekspordikliente, kes ettevõtte tegelikku kontorit ei pruugi kunagi näha. Arvamus ettevõttest kujundatakse internetist leitava info põhjal, seetõttu tee endast kõik olenev, et võimalikule kliendile head esmamuljet jätta.

Koduleht kui virtuaalne kontor

Potentsiaalsed kliendid tulevad kontorisse või poodi, et tutvuda pakutavaga. Õppida toodete või teenuste kohta ning saada kinnitus ettevõtte usaldusväärsusest. See on kindlasti üks põhilistest kodulehe eesmärkidest.

Koduleht kui müügikanal

Müügiinimese töö eesmärk on müüa. Koduleht ei ole ainult ilus virtuaalne kontor, vaid teeb usinalt ka müügitööd. Põhiline eesmärk on kliendi vajadustest lähtuvalt informatsiooni kuvamine ning läbimõeldud nn müügitunnel, mis viib lõpuks päringu või tehinguni.

Koduleht kui kliendihaldur

Kliendihalduri töö eesmärk on teenindada olemasolevaid kliente. Kui kliente on palju ning klienditeenindus standardiseeritud, saab selle tegevuse suunata kodulehele. Mõelda läbi protsessid ning katsuda need automatiseerida nii palju kui võimalik ja mõistlik.

Veebileht valmis? See on alles algus

Halvimal juhul võib ettevõte tellida neli uut veebilehte ja alles seejärel saada seda, mida tegelikult vajatakse.

Kaardistamine

Analüüs ja planeerimine

Disain ja kodeerimine

Arendus

Sisud

Küljendus

Testimine ja avalikuks tegemine

Analüüs ja täiendused

Kõigepealt lastakse sõbral või tuttaval kokku klopsida lihtne koduleht. Peagi avastatakse, et lehel võiks olla rohkem funktsionaalsust, seega lastakse järgmine leht teha programmeerijatel. Lehe valmis saamisel ütleb disainis hea maitsega naaber, et “hei, see leht ei ole ju ilus”. Mõeldud tehtud - järgmine veebileht tellitakse disaineri käest. Leht tuli uhke - kõik vilgub ja särab, täiesti omapärane menüüasetus ja isegi muusika mängib. Ettevõtte juht on rahul. Kliendid aga kurdavad, et ei leia informatsiooni ja kasutajamugavus on nõrk. Juht ei lase sellest ennast häirida. Möödub aeg ning veebilehe päringute ja müükide arv on languses ning uus veeb on kulu, mitte tulu.

Neljas versioon kodulehest tellitakse turundusinimeste käest, kes mõistavad disaini, kasutajakogemuse, sisude ja tulemuste olulisust. Valmib veebileht, mis on läbimõeldud ja toob mõõdetavaid tulemusi.

Kui koduleht on valmis, siis algab selle turundamine. Oluline on sinna saada külastajaid, kes teevad soovitud tegevuse.

Tänapäeval peab kodulehte uuendama pidevalt. Möödas on ajad, kus tegid veebilehe ning järgmised viis aastat oli mureta. Oluline on uuendada sisu, välimust, kastajakogemust. Kõike seda saab teha teadlikult, kui jälgida ja analüüsida perioodiliselt veebilehe külastajate käitumist. Mine aadressile archive.org/web ja vaata, kuidas on ajas muutunud näiteks apple.com veebileht.

Palju maksab?

Veebilehe loomine on teenus, mitte toode. Sellest lähtuvalt võivad ka hinnad olla väga erinevad.

Ise valmis põhjale veebilehe tegemine on tasuta. Teine variant on kasutada platvorme nagu kodumaine Voog, kus saab mõne klikiga luua ilusa veebilehe. Selle eest küsitakse igakuist litsentsitasu mõnikümmend eurot kuus, lisaks kodulehe loomise hind, kui lased selle kellelgi teisel teha. Kolmas variant on kasutada avatud platvorme nagu Wordpress, mida kasutab tehnoloogiauuringute saidi W3Techs andmetel 59% avatud platvormide kasutajatest. Kasutamine ise ei maksa midagi, maksab lehe loomine, mis algab umbes 1000 eurost ja võib lõppeda 10 000-20 000 euroga. Erijuhtude ja väga spetsiifilise funktsionaalsuse vajadusel võidakse ehitada kodulehe süsteem ka nii-öelda nullist ehk täiesti unikaalsele platvormile, mis on ilmselgelt ka kõige kallim variant.

Kodulehe tegemisel tuleb arvestada ka sisu loomise kuluga - kes kirjutab tekstid, teeb pildid ja videod? Läbimõeldud kasutajakogemuse kõrval on need sama kriitilise tähtsusega. Täiuslik veiniklaas ei tee sellest tarbitavat veini kvaliteetseks.

Ära kasuta liikuvaid pilte.

Kodulehe loomisel võta arvesse, et sinu ja kliendi soovid ei pruugi kattuda.

Telli fotograaf, mitte ära osta pilte pildipangast.

Pööra tähelepanu lehe laadimisajale, mis peab olema maksimaalselt kolm sekundit.

Leht peab olema eri seadmetele kohanduv.

Kasuta analüütika tarkvara (nt Google Analytics).

 

Ettevõtja käsiraamat

Artikkel ilmus Äripäeva ettevõtja käsiraamatus.

Äripäeva käsiraamatud on praktilised professionaalsed töövahendid tippspetsialistile ja juhile.Ettevõtja käsiraamat on ilmunud juba 15 aastat. Veebis täieneb info igal kuul, paberil ilmub täiendus neli korda aastas.

Ettevõtja käsiraamat annab juhile ja ettevõtjale ülevaate ettevõtte asutamisest, juhtimisest, kontrollimisest ja arendamisest. Peale nende on käsiraamat abiks ka valdkonna konsultantidele, õpetajatele, õppejõududele ning ka õpilastele ja tudengitele, kes soovivad omandada ettevõtlusest laialdasi teadmisi ning olla kursis uusimate ettevõtlussuundadega.

Loe pikemalt Äripäeva ettevõtja käsiraamatust.

Mida sisaldab aastane litsents?

• ligipääsu veebikeskkonnale• võimalust kasutada nõuandekeskust• vahetatavate lehtedega paberväljaannet• kord kvartalis paberväljaande uuendusi• elektroonilist uudiskirja Õigusuudised

Autor: Kristjan-Paul Raude, digiagentuuri WSI Online juht ja turundusstrateeg

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt