• OMX Baltic−0,1262,37
  • OMX Riga0,18878,44
  • OMX Tallinn−0,051 697,38
  • OMX Vilnius0,4997,53
  • S&P 5001,075 554,13
  • DOW 300,3140 861,71
  • Nasdaq 2,1717 395,53
  • FTSE 1000,818 260,1
  • Nikkei 2253,4136 833,27
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,91
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,00100,78
  • OMX Baltic−0,1262,37
  • OMX Riga0,18878,44
  • OMX Tallinn−0,051 697,38
  • OMX Vilnius0,4997,53
  • S&P 5001,075 554,13
  • DOW 300,3140 861,71
  • Nasdaq 2,1717 395,53
  • FTSE 1000,818 260,1
  • Nikkei 2253,4136 833,27
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,91
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,00100,78
  • 23.03.12, 06:34
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ettevaatust hiigellaenu propageerimisel

1. Eesti majanduskasv on viimastel aastatel olnud üks Euroopa Liidu kiiremaid ja neid kasvuaastaid tuleks kasutada reservide suurendamiseks. Eelmisel aastal kasvas majandus 7,6% ja maksutulusid laekus rohkem kui planeeritud. Viimastel aastatel aga märkimisväärset reservide kasvatamist pole olnud, varasematel aastatel loodud reservide taastamise eesmärgist oleme samuti paraku veel üsna kaugel.  Riigi eelarvestrateegias on seatud eesmärk jõuda valitsussektori nominaalse eelarveülejäägini 2013. aastal ning alates 2015. aastast alustada reservide kasvatamist eesmärgiga taastada majanduslanguse ajal kasutusele võetud reservid. Hiigellaenu võtmine oleks sellisele eelarvepoliitilisele eesmärgile täpselt vastupidine samm.
2.  Laenude tagasimaksmiseks ja sellelt intresside tasumiseks tuleb vahendid planeerida järgmiste aastate eelarvetesse. Enamikus Euroopa Liidu liikmesriikides tuleb varem võetud laenudelt maksta intressikuludeks märkimisväärne osa SKPst.   Keskmiselt suurusjärguni 5% SKP suhtes ulatuv intressikoormus pärsib ilmselgelt nende riikide majandusarengut,  meie eelis on võimalus seda osa SKPst kasutada investeeringuteks. 
3. Tänu Euroopa Liidu eelarvest saadavatele vahenditele on Eesti riigi avaliku sektori investeeringute maht märkimisväärne erasektoriga võrreldes. Avaliku sektori investeeringute järsul suurendamisel ei jätku ressursse, eelkõige tööjõu, ehitustehnika ja materjalide osas. Suurenev nõudlus tõstab olemasolevate ressursside hinna põhjendamatult kõrgeks ja põhjustab tasakaalustamatusi majanduses tervikuna.
4.  Laenamisele orienteeritud eelarvepoliitika avamine tekitab surve rahastada laenurahaga ka jooksvaid kulusid ja palgakasvu, mis oleks majanduslikult rumal.
5.  Tulevikus suuremat lisaväärtust tootvateks investeeringuteks ei pruugi olla ka piisavalt palju häid projekte. 
Kokkuvõtteks –  vastupidiselt  laenukoormuse tõstmise ideele võimaldab riigi rahanduse ja majanduse praegune seis asuda majanduskriisi ajal vähenenud reservide taastamisele. Riigi arengu seisukohast on kindlasti mõistlikum stabiilne areng ja investeeringute planeerimisel realistliku suuna hoidmine, selle asemel, et hiigellaenudelt pankadele intressi maksta.
Autor: Vilja Kiisler, Aivar Sõerd

Seotud lood

Arvamused
  • 16.03.12, 06:15
ÄP: Eestis mõttekramp. Raha on, puuduvad ideed
Arvutasime välja, et Eesti võiks oma eesmärkidesse investeerimiseks laenata ligi 1,4 miljardit eurot ja jääda ka pärast seda Euroopa madalaima võlakoormusega riigiks, ehkki see tõstaks meie laenukoormuse üle 15% SKPst.
  • ST
Sisuturundus
  • 02.09.24, 14:25
Paljudel tööstus- ja laohoonetel jätkuvalt tuleohutusülevaatus tegemata: Forus on ettevõtetele oluliseks partneriks
Suurel osal tuleohutusülevaatuse kohuslastest on jätkuvalt ülevaatus tegemata. Päästeamet on viimasel ajal saatnud ettevõtetele hoiatusteateid. Foruse praktika näitab, et tihti pole ettevõtete juhid ja hoone haldjad kursis, millised tuleohutusnõuded peavad olema täidetud ning mis regulaarsusega tuleb seadmeid kontrollida. Valdavalt on murekohad objektidel sarnased.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele