• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 06.06.24, 14:00

Põrnikas, Mini, 500, 2CV – kõige geniaalsemad autod, mis eales tehtud

00:00
  • Karl-Eduard Salumäe
Põrnikas, Mini, 500, 2CV – kõige geniaalsemad autod, mis eales tehtud
Vähem on tõesti rohkem, tõestavad autonduse ajaloo ühed olulisemad mudelid.
Võib väita, et nii geniaalseid autosid pole enne ega pärast tehtud. Volkswagen Põrnikas, Citroën 2CV, Fiat 500 ja algupärane Mini olid vastavalt Saksamaa, Prantsusmaa, Itaalia ja Suurbritannia neljale rattale panemise tööriistad, võimalikult elementaarsed autokesed, ent kõigist neist said ajatud ja klassitud ikoonid.
Põrnikas pani aluse Volkswageni margile ning sellest kujunes Saksa majandusime üks säravamaid näiteid. Elu keerdkäigud tegid Hitleri sünnitisest rahu ja armastuse sõnumit kuulutanud hipide sõiduvahendi. Põrnikas võttis legendaarselt Ford T-lt maailma enimtoodetud auto tiitli ja hoidis seda veerand sajandit.
2CV koosnes äärmuslikult minimalistlikest, kuid toimivatest lahendustest, mis inspireerivad insenere tänaseni. Ning halval teel sõidab see paljudest praegusaja autodestki hoopis mugavamalt.
500 nõretas kogu oma lihtsuse juures itaallaslikust stiilitajust ja sarmist. Pool sajandit hiljem 500 uusversiooni luues õnnestus Fiatil „originaali“ disaini hiilgavalt jäljendada. Tulemus? Nüüdseks tehnoloogiliselt ajast ja arust masin on püsinud koosteliinil juba 17 aastat ning lõppu ei paista.
Mini oli tõeline ruumiime. Kompaktsed autod valmivad seniajani just Minil juurutatud kontseptsiooni järgi. Selle geniaalsust kinnitab ka tõik, et elementaarauto brittide moodi osutus vapustavaks võidusõiduauto materjaliks. Mini roolis võideti kolm korda Monte Carlo ralli ning see vormis tervet ringrajasõitjate põlvkonda.
Kõiki neid mudeleid valmistati samaaegselt, kõiki toodeti aastakümneid ning kõigi baasil tehti hulganisti erinevaid versioone kaubikutest nn elustiilisõidukiteni.
Neist neljast autost räägitakse pikemalt „Autojuttude“ saates. Saatejuht Karl-Eduard Salumäe vestluskaaslaseks on lihtsate autode austaja Uku Tampere, kes on ühte jutuks olevatest masinatest ka omanud. Millist, seda saab teada saadet kuulates.

Fotol on Fiat 500 Itaaliast (üleval) ning (vasakult) Citroën 2CV Prantsusmaalt, Volkswagen Põrnikas Saksamaalt ja algupärane Mini Suurbritanniast (Autor: imago images/Reuters/PantherMedia/Scanpix)

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele