9. detsember 2015 kell 5:30

Fundwise`il juba üle 1000 investori

Järgmise generatsiooni jalgrattaäri – veel jõuad investeerida!

Praegu otsib Fundwise’i platvormi kaudu veel viimaseid päevi rahastust Bikest OÜ elektrijalgratas Ööbik. Kuni 11,75% osaluse eest tahetakse kaasata 37 500–99 875 eurot prototüüpide ehituseks. Innovaatiline elektrijalgratas oleks linnainimesele kiireks ja mugavaks transpordivahenditeks vältimaks liiklusummikuid ja ülerahvastatud ühistransporti. Bikest OÜ plaanib keskenduda Skandinaavia ja Lääne-Euroopa turgudele.

Tutvu kampaaniaga siin

Ühisrahastus on kõige kiiremini kasvav kapitali kaasamise viis viimastel aastatel. See võimaldab kokku viia väikesed kiiresti arenevad idufirmad ja investorid, kes varasemalt börsi kaudu vaid suurettevõteteni jõudsid.Alles selle suve lõpul käivitatud Eesti ja Baltikumi esimene osaluspõhine ühisrahastusplatvorm Fundwise on väikeettevõtjatel võimaldanud äritegevusse kaasata juba 145 000 eurot. Kolm edukat projekti on selja taga ja üle 83 investori on saanud võimaluse oma portfelli täiendada.Varasemalt on Eestis ettevõtete reaalosa müümine ja ostmine olnud võimalik vaid börsi kaudu, mis tähendab, et investoritel on väga raske jõuda väikeste, kuid suure potentsiaaliga idufirmadeni, kel puuduvad kliendid ja kindel ärimudel. Sest börsile murravad end pigem turul tõestanud suurettevõtted. Osaluspõhise ühisrahastuse võimalus on hakanud seda olukorda muutma. “Investorid saavad nüüd lihtsamini ettevõtjateni jõuda, neid toetada ja nende edust osa saada,” räägib Fundwise’i turunduskommunikatsiooni juht Dea Martinjonis.Praegu on ligi 10 000 külastajaga keskkonnas 1000 investorit, kellest 83 on juba reaalselt ka investeerinud. Investoriks võib olla igaüks meist (kõik üle 18-aastased isikud), mistõttu saavad ettevõtjad kampaaniaga omale päris muljetavaldava toetajaskonna. Esimese käsitöösiidrit tootva Siidrikoda OÜ kampaaniat rahastas näiteks 42 investorit kogusummas 93 200 eur. Nii suurelt grupilt investoritelt kapitali kaasamine on varasemalt olnud pea võimatu.

Osaluspõhine ehk omakapitali ühisrahastus tähendab mitmetelt investoritelt raha kaasamist läbi ettevõtte osaluse müügi.

Kuidas raha kaasamine käib?

Fundwise’i kaudu saavad kapitali kaasata kõik ettevõtted, kes tahavad tulla turule uue toote, teenusega, oma praegusi võimalusi arendada või laieneda rahvusvahelisele turule. See on hea võimalus ka juhul, kui pangalaen jääb kättesaamatuks ja omafinantseering puudub. “Oleme omale väga laia diapasooni võtnud, kapitali saavad kaasata kõik, kes soovivad oma riistvara, tarbekaupu, internetiprojekte, energia ja rohetehnoloogia lahendusi edasi arendada,” räägib Martinjonis.Esimese sammuna tuleb Fundwise’ile saata oma idee ja raha kaasamise soov. Et ideest saaks kampaania, tuleb ettevõttel endal palju eeltööd teha, sest nõrga stardipositsiooni korral ei tuleks rahastajad ideega kaasa. Nii strateegia kui meeskond peavad olema head. On olnud ka ettevõtteid, mis on veel liiga toored kampaania alustamiseks. Mis ei tähenda muidugi, et nad tulevikus osaleda ei saaks – “See annab võimaluse oma strateegia ja äriplaani lihtsalt paremini läbi mõelda või tiimi rohkem liikmeid otsida,” räägib Martinjonis. Ettevõtteile on see kiireim viis raha kaasamiseks. “Ja meile on oluline, et platvorm toimiks ja kampaaniad õnnestuksid,” lisab ta.

Üks kampaania kestab keskmiselt 30–45 päeva, mille jooksul:

1) ettevõtte avaldab oma kampaania: tutvustuse, äriplaani ja raha kaasamise soovi

2) investorid tutvuvad kampaaniaga ja suhtlevad ettevõtte juhtkonnaga Fundwise’i foorumis

3) investorid otsustavad investeerida ja kannavad raha vahekontole

3) kui kampaania õnnestus, saavad investorid osanikeks ja ettevõte saab rahaKampaaniate osas Fundwise ettevõtetele piiranguid ei sea, vaid annab oma kogemuste põhjal soovitusi, kuidas kampaaniat nähtavamaks teha. Ja ka investeeringu miinimumsumma on iga ettevõtte enda määrata, soovituslik on hoida see võimalikult madal. “Näiteks 125 eurot on selline hea lävend, mis võimaldab väga paljudelt investoritelt investeeringut kaasata,” räägib ta.Muidugi üks kitsaskoht on ka – rahastuse piirmäär. Eesti regulatsioonid võimaldavad praegu avalikult kaasata kuni 100 000 eur. Soomes ja Rootsis on piirmäärad kõrgemad – avaliku kampaaniaga saab Soomes kaasata 1,5 ja Rootsis kuni 2,5 miljonit eurot.Eestis on üle 100 000eurose kapitali kaasamine praegu võimalik kinnise kampaaniaga, mis jõuab vaid väga hoolikalt valitud 149 investorini. See võtab ettevõtetelt oma idee turundamise ja turu testimise võimaluse. “Mis on aga väga oluline jätkusuutliku äritegevuse mõttes. Sest turul püsimine ei ole ju lihtne,” räägib Martinjonis, kes usub, et ka Eestis lähiajal regulatsioone muudetakse.Fundwise’i meeskond on Eesti ühisrahastuses tuntud tegijad – nende esimene annetustepõhine ühisrahastusplatvorm Hooandja on rahastanud juba üle 300 erineva projekti, koguväärtusega 1 miljon eurot. Nüüd on kogu loovprojektide kogemus suunatud osaluspõhisesse ühisrahastusplatvormi Fundwise, mis üsna pea avab ka uue instrumendi investeerimiseks – konverteeritava laenu.

Vaata lähemalt siit

Siidrikoda OÜ sai kapitali 93 200 eur

Pakutav osalus oli: kuni 14,26%Minimaalne osalustasu: 200 eurInvestoreid: 42

Vastab Siidrikoda OÜ ärijuht Sulev Nõmmann:

Kas teil oli enne kampaaniat investor olemas?

Ei olnud ja Fundwise’i kampaania seisukohalt pole see ka oluline. Pigem vastupidi, edukas kampaania aitab tõenäoliselt kaasa vajadusel institutsionaalsete investorite leidmisel.

Miks  te otsustasite kaasata raha läbi osaluspõhise ühisrahastuse?

Tundsime juba pikemalt Fundwise’i meeskonna üht aju Henri Laupmaad, kelle mitmed varasemad ettevõtmised (näiteks Hooandja) äratasid usaldust. Ta pakkus võimalust olla esimeste seas, kes võiks sellisel uudsel viisil kapitali kaasata. Meile tundus, et kogemus on väärt omandamist.

Kuidas hindate osaluspõhise ühisrahastuse võimalust ettevõtja seisukohast?

Väärt kogemus, seekord müüd ettevõtet, mitte ettevõtte tooteid. Hea lakmuspaber ettevõtte ja tema äri tugevuse testimiseks.

Kui suur on ettevõtte enda panus kampaania õnnestumiseks? Kas tegite kõvasti turundust?

“Kõvasti turundust” - Kampaania õnnestumine sõltub mitmest pisiasjast, aga esile tooks hea koostöö Fundwise’i meeskonnaga, äri sobivuse ja arusaadavuse laiemale investorite ringile.

 Kas saite kasulikku teavet?

Jah, saime kasulikku teavet eelkõige oma äri kohta üldisemalt ja kampaania materjale ettevalmistades ka detailsemalt. Igapäevases möllus on raske leida aega mõtlemiseks strateegilisemalt. Kampaania ettevalmistus motiveeris mõtteid korrastama ja plaane täpsemalt struktureerima.

Mida soovitate teistele ettevõtjatele?

Pelgalt ideega ma Fundwise’i kampaaniat ei alustaks. Äri võiks olla loodud ja meeskond paigas. Fundwise sobib hästi kiires kasvufaasis ettevõtetele, kus tulevane lai investorite ring muutub oskusliku koostöö raames ettevõtte müügiagentideks.

Mida lubasite investoritele ja kuidas toimub edaspidine koostöö?

Lubadused on kampaanias kirjas. Koostöö osanike ringis on käivitunud väga tegusalt ja pean seda meie kampaania üheks olulisemaks tulemuseks. Äri teevad ja loovad inimesed ja see ressurss on meil nüüd olemas rohkem, kui oskasime oodata.

Midagi, millele juhiksite veel tähelepanu?

Tagasivaatavalt oli kogu ettevõtmine väga lahe. Süstis energiat ja sihikindlust ja usku, et sellel äril ongi potentsiaali kasvada suureks (mida oleme isekeskis teadnud algusest peale, kuid nüüd teame, et üle 40 inimese usuvad sama).

Hetkel kuum