Ajakirja Forbes poolt avaldatud
artiklis ja Green Man Gaming poolt läbi viidud uuring näitab, et alates 2019. aastast on e-sport (elektrooniline sport) enda aastakäibega ületanud muljetavaldava 1 miljardi dollari piiri.
Vähem märkimisväärne pole ka vaatajaskonna arv, mis ulatus 443 miljonini ning võidetud auhinnarahad, mida oli kokku 173 miljoni dollari väärtuses. Ülemaailmset äristatistikat koondava platvormi
Statista andmetel saavutab e-sport 2023. aasta lõpuks juba 4 miljardilise käibe piiri.
See kõik tekitab küsimusi, et kust sai e-sport spordialana üldse alguse ning kuidas jõudis ta maailma populaarsemate alade sekka?
Mis on e-sport?
Mainekas
Harvardi ülikool defineerib e-sporti järgmiselt – e-sport on konkureeriv videomängude mängimine hästi organiseeritud keskkonnas. E-spordis mängitavad mängud võivad olla näiteks meeskonnale orienteeritud online multiplayer areenid, üksinda mängitavad single player FPS-id ja füüsiliste spordialade virtuaalsed simulatsioonid.
E-sport sai alguse Lõuna-Koreas 2000-ndate algusaastatel, kui valitsus otsustas süveneva finantskriisi leevendamiseks hakata arendama interneti ja telekommunikatsiooni infrastruktuuri. Sellega sündis koheselt äärmiselt populaarseks saav suhtlusruumi tüüp - PC bangs.
Restoranid, baarid ja muud ruumid hakkasid toimima mänguklubidena. Sellised klubid hakkasid levima kui korvpalliplatsid üle naabruskondade. Need olid kohad, kus mängijad kogunesid, üksteisele oma oskusi demonstreerisid ja jagasid ühist huvi videomängude vastu.
Ning õige pea hakati nendes kohtades korraldama ka ametlike võistlusi. Tänapäeval võimaldavad
online kasiinod e-spordi meeskondadele ja sportlastele teha ka ametlike panuseid.
Mis aga teeb e-spordist nii populaarse ja tulusa spordiala?
Suured vaatajahulgad
E-spordi populaarsus on märkimisväärselt suurenenud nii mängijate kui ka vaatajate hulgas. Paljud noored tunnevad huvi e-spordi vastu ning jälgivad aktiivselt e-spordi üritusi nii veebis kui ka kohapeal.
E-spordi turniirid ja võistlused meelitavad suure arvu vaatajaid. Suur vaatajaskond toob kaasa märkimisväärsed reklaamitulud ja sponsorlused.
Sponsorlus ja reklaam
Suurkorporatsioonid ja ettevõtted on hakanud märkama e-spordi potentsiaali ning investeerivad sinna sponsorluse ja reklaamtegevuse kaudu. Tänapäeval on suur osa e-spordi meeskondadest ja sportlastest sõlminud lepingu mitmete tuntud kaubamärkidega.
Suured mängutööstuse ettevõtted toetavad e-spordi üritusi ja loovad oma võistlussarjasid, suurendades seeläbi e-spordi populaarsust ja kasvuvõimalusi.
Tele- ja voogedastusteenused
E-spordi ülekanded on muutunud kättesaadavaks erinevates voogedastus platvormides, nagu Twitch, YouTube ja Facebook Gaming. See võimaldab e-spordi ürituste jälgimist lihtsamini ja laiemas ulatuses.
Vaatajad saavad vaadates otseülekandeid õppida uusi mängustrateegiaid, taktikaid ja nippe oma mänguoskuste parandamiseks, kuna neil on võimalus näha professionaalseid mängijaid tegutsemas reaalajas.
Rahvusvahelised turniirid ja võistlused
Rahvusvahelistel e-spordi turniiridel ja võistlustel võistlevad professionaalsed mängijad ja meeskonnad tiitlite, auhinnarahade ja prestiiži nimel. Need võistlused on sageli suure mastaabiga, kaasates tuhandeid osalejaid ja lahutades miljonite fännide meelt üle maailma.
Mõned tuntud rahvusvahelised e-spordi turniirid on näiteks:
League of Legends World Championship - Üks suurimaid e-spordi üritusi maailmas. League of Legends (LoL) World Championship on League of Legends'i meistrivõistluste kõrgeim tase, kus osalevad maailma parimad meeskonnad. Turniiril on suur auhinnafond ja see toob kaasa märkimisväärse vaatajaskonna.
The International (Dota 2 World Championship) - Dota 2 The International on üks e-spordi suurimaid turniire, kus mängitakse Dota 2 mängu. Seda korraldab Valve Corporation ning see on tuntud oma rekordiliselt suure auhinnafondi poolest, mis on kogutud osalejate ja fännide panustest.
Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) Majors - CS:GO Majors on regulaarne rahvusvaheline turniir, mis toovad kokku maailma parimad CS:GO meeskonnad. Sündmused pakuvad suurt pinget ja võimalust võita suurt auhinnaraha.
Mängutööstuse innovatsioon
Pidev tehnoloogiline edasiminek ja mängude areng on muutnud e-spordi üha atraktiivsemaks nii mängijatele kui ka vaatajatele, suurendades seeläbi sissetuleku võimalusi.
Mängutööstuse innovatsioon tagab eelduse uute mängude ja mängumehaanikate loomiseks, mis on põnevad, tasakaalustatud ja atraktiivsed nii mängijatele kui ka vaatajatele. Innovatiivsed mängud omakorda võivad tuua juurde uue hulga fänne ja mängijaid e-spordi juurde.
Lõpetuseks võib julgelt tõdeda, et e-spordi turg on kujunenud dünaamiliseks ja kasumlikuks tööstusharuks, mis on meelitanud suuri investeeringuid ja ärivõimalusi.
Kasvuvõimalused e-spordis jätkuvad ning see valdkond on muutumas üha olulisemaks nii mängijatele, vaatajatele kui ka ärilistele huvigruppidele.