Väikelaen on saanud üheks olulisemaks tööriistaks tarbijate rahastamise maastikul. Alates kodutehnika asendamisest ja autoremondist kuni hariduse, tervise või reisimisega seotud kulutusteni – väikelaen pakub võimalust katta kulud, mida ei ole võimalik kohe oma säästudest rahastada. Viimase kümnendi jooksul on väikelaenude turg märgatavalt muutunud. Kui varem kuulus see valdkond peamiselt pankadele, siis nüüd konkureerivad nendega aktiivselt ka krediidivahendajad ja tehnoloogiapõhised lahendused ehk fintech’id.
Tänu digiteerimisele ja andmepõhistele otsustusmudelitele on fintech-ettevõtted suutnud murda traditsiooniliste turuosaliste vahele ja pakkuda tarbijale kiiremat, mugavamat ning mõnel juhul ka paindlikumat teenust. Samas ei tähenda see veel automaatselt, et pangad on konkurentsis alla jäämas.
Fintech – kiirus, personaliseeritus ja paindlikkus
Fintech-ettevõtete eeliseks on kiirus, automatiseeritus ja kasutajamugavus. Tänu tehnoloogiale saavad nad töödelda laenutaotlusi sekundi murdosaga ja pakkuda laenupakkumist peaaegu hetkega. Mõned platvormid ei nõua isegi konto väljavõtte esitamist käsitsi, vaid kasutavad sisselogimist läbi pangalingi ja teevad hindamise reaalajas.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Siin on eriti märgatav huvi
väikelaen ilma konto väljavõtteta toodete vastu, kus otsustamine toimub automaatselt andmemudelite alusel, tuginedes näiteks pangakonto skooridele või sissetuleku stabiilsusele. See vähendab bürokraatiat ja aitab jõuda nende klientideni, kellel pole aega või tahtmist dokumentidega tegeleda.
Krediidivahendajad – info ja valiku pakkujad
Krediidivahendajad on platvormid, mis ei paku laene ise, vaid koondavad mitmete erinevate pakkujate pakkumised ühte kohta ja aitavad kasutajal leida sobivaima. Nad võivad teha koostööd nii pankade kui fintech-firmadega ning pakkuda valikut, mida ükski üksik pakkuja ei suuda.
Vahendajad on muutunud oluliseks kanaliks just neile, kes ei sobitu klassikaliste laenutingimustega. Näiteks kliendid, kellel on keeruline krediidiajalugu, madalam sissetulek või kes otsivad laenu keerulisemates oludes. Sageli otsitakse siinkohal ka võimalust saada
väikelaen maksehäirega, mida traditsioonilised pangad üldjuhul ei paku.
Andmepõhine lähenemine kui konkurentsieelis
Fintech-ettevõtete üks tugevamaid külgi on andmekasutus. Kus pank vaatab pangakonto väljavõtet ja krediidireitingut, seal hindab fintech tihti sissetuleku rütmilisust, kulumustreid ja ka muid andmeid, mis viitavad maksekäitumise kvaliteedile. Tänu sellele on võimalik laenupakkumist personaliseerida – pakkuda sobivamat limiiti, täpsemat intressi või paindlikumat tagasimaksegraafikut.
Lisaks pakuvad fintech-id sageli täiustatud kasutajaliidest, iseteenindust ja täielikult digitaalseid protsesse – mis on muutunud eriti oluliseks ajastul, kus kontorikülastused vähenevad.
Millal eelistatakse fintech’i?
Hetkel kuum
Jaanus Mody: “Sisuliselt väljapressimine.”
Artikkel jätkub pärast reklaami
Tarbijad valivad fintech-lahendusi peamiselt järgmistel juhtudel:
- Soovitakse kiiresti vastust ja kiiret laekumist
- Ei soovita suhelda klienditeenindusega – eelistatakse digitaalsust
- Krediidiajalugu ei ole ideaalne, kuid sissetulek on stabiilne
- Vajatakse lühiajalist, paindlikku limiiti
Just siin tuleb mängu platvorm nagu
kiiredlaenud.ee, mis aitab kasutajal orienteeruda kümnetes erinevates pakkumistes ja suunab ta sobivaima lahenduseni.
Turudünaamika ja reguleerimine
Vaatamata innovatsioonile ja kasutajakogemusele ei ole fintech-id vabad riskidest. Intressimäärad on mõnel juhul kõrgemad, laenude tähtajad lühemad ning teenusepakkujate vahel võib olla suurt varieeruvust läbipaistvuse osas. Seetõttu on regulatiivsed asutused hakanud üha rohkem tähelepanu pöörama ka digitaallaenude tingimustele ja turukäitumisele.
Kuna nii pangad, vahendajad kui fintech’id konkureerivad samas ruumis, on reguleerimine kriitilise tähtsusega, et vältida üleliigset võlakoormust ja turuosaliste ebaausaid eeliseid. Järjest enam väärtustatakse läbipaistvust, selget kulustruktuuri ja kliendi finantsvõimekuse ausat hindamist.
Võrdlev pilk: pank, vahendaja või fintech?
Kas fintech „võidab“?
Fintech ei asenda panku, kuid on selgelt hõivanud oma osa turust – eriti segmentides, kus kiirus, kasutusmugavus ja paindlikkus on määrava tähtsusega. Kuigi pangad jäävad juhtivateks pakkujateks madala riskiga klientide seas, on fintech kasvatanud oma rolli seal, kus pankade riskitase ei luba tegutseda.
Krediidivahendajad omakorda loovad silla nende kahe maailma vahel – pakkudes kliendile valikut, paindlikkust ja informatsiooni. Tõenäoliselt kujuneb tuleviku väikelaenuturg mitmekihiliseks ökosüsteemiks, kus pank, vahendaja ja fintech toimivad kõrvuti, igaüks oma tugevustega.
Tähelepanu! Tegemist on finantsteenuse reklaamiga. Vajadusel tutvu teenuse tingimustega ning küsimuste korral konsulteeri asjatundjaga.