Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Rootsi transpordiminister on pahandanud norralasi
«Stolt Comex Seaway diskvalifitseerimine on jultunud ülesõit nii sellest firmast kui kogu Norra avameretööstusest,» leiab Norra naftafirma Saga Petroleum pressi?eff Andreas Qvale.
Norralased on kindlad, et Stolt Comex Seaway halvustamine sai alguse Rootsi transpordiministri Ines Uusmanni mõtteavaldustest pärast Estonia katastroofi. Nimelt ütles Uusmann 24. oktoobril 1994. a Rootsi televisiooni saates, et Stolt Comex pole tõsiseltvõetav firma.
Saates küsiti ministrilt, miks Stolt Comexi poolt katastroofikohale saadetud laevale Seaway Commander ei antud ülesannet surnukehade veest väljatoomiseks, milleks norralased pakkusid oma abi.
Minister vastas selle peale: «Seda peab tegema tõsine firma. Hukkunute ja nende omaste pealt ei tohiks keegi odavaid punkte teenida.»
Seejärel küsiti Uusmannilt, et kui ta ei pea Norra firmat tõsiseks, siis missugused on tema arvates tõsised firmad. «On olemas mitu firmat ja kõik need paiknevad ?otimaal Aberdeenis,» vastas ta.
Saga Petroleumi esindaja Andreas Qvale pani ministri avaldust väga imeks. «Ministri väide tähendab seda, nagu ei tuleks Põhjamerel tegutsevad Norra firmad oma ülesannetega toime. Kuid ma tuletan meelde, et Norra on maailma suuruselt teine naftaeksportöör, edestades Põhjamerel Inglismaad. Norral on naftapuurimisel maailma karmimad nõuded ja Stolt Comex on, nagu kõik teised Põhjamerel tegutsevad Norra ettevõtted, väga tõsine firma, kuuludes omal alal maailma tippu,» ütles Qvale.
Norra parlamendi liige Thorhild Widvey aga kinnitas: «Rootsi transpordiminister peab oma väidet dokumentaalselt tõestama.»
Firma Stolt Comex kuulub kuulub Norra börsil noteeritud Stolt-Nielsenile ja tema aastakäive on 2--3 miljardit Norra krooni.
Estonia katastroofi ajal oli Stolt Comexi laev Seaway Commander just täitnud oma ülesande Põhjamerel ning siirdus omal algatusel õnnetuspaika.
Pakuti oma abi surnukehade veest väljatoomisel ning Rootsi ja Soome transpordiministeeriumile saadetud kirjas tõestati oma kogemusi, näiteks Norra naftaplatvormiga Alexander Kielland toimunud õnnetuse ajal surnukehade väljatoomisel. Vastust saamata otsustas laev kuuendal päeval lahkuda, kuna pidas asjata ootamist liiga kalliks ning teades Kiellandi-kogemusest, et merehoovused uhuvad surnukehad õnnetuskohast kiiresti eemale.
Rootslased pidasid seda tolles olukorras aga väljapressimiseks.
Kui novembris otsustati Estonia vrakki vee all uurida, lubas Stolt Comex need uuringud teha 5,6 miljoni Eesti krooniga, kuid tellimuse sai Briti firma Rockwater, mille pakkumus oli 12 miljonit.
Ja 21. juunil sai Stolt Comex Rootsi meresõiduametilt vastuseks, et firmal ei lubata osaleda Estonia vraki katmise konkursil. Sel ajal olid loa juba saanud Rootsi firmad NCC ja Skanska. Järeldus on üks: näib, et Rootsi mereamet jagab minister Uusmanni seisukohta, et Stolt Comex ei ole tõsine firma.
Seni ei ole minister Ines Uusmann vaevunud vastama Rootsi ajalehe Dagens Industri ega Norra nafta- ja energiaministri Jens Stoltenbergi kirjalikele küsimustele, kus tal on palutud oma väiteid põhjendada. DI