• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Käibemaksukohustus pole alati kasulik

    Lugedes Äripäeva 29. novembri juhtkirja, hakkasid mulle väga meeldima teie väited vaeste turumüüjate kaitseks, kes ilma riigilt käibemaksu tagasi saamata on halastamatus võitluses jaekaupmeestega suutnud ellu jääda. Samas hurjutati saamatuid jaekaupmehi, kes oma ebamajanduslikkuse põhjusi otsivad turu olemasolust. Lubage meelde tuletada, et käibemaksukohustuslane on kasulik olla ainult sellel, kes müüb kaupu samuti käibemaksukohustuslasele. Juhul kui müüakse mittekäibemaksukohustuslasele ehk siis enamasti eraisikust lõpptarbijale, on iga mittekäibemaksukohustuslane eelistatud seisundis võrreldes käibemaksukohustuslasega. Miks? Võrdleme käibemaksukohustuslast kauplust ja tema vaest turul külmetavat kolleegi, kes on käibemaksu mittekohustuslane. Mõlemad ostavad kauba sama hinnaga (100 kr + 18 kr) käibemaksukohustuslase käest ja müüvad ühise jaemüügihinnaga 236 krooni.
    Kauplus ostab kauba (100 kr + 18%) ja müüb (200 kr + 18%), saab kasu 100 krooni ja maksab riigile käibemaksu 18 krooni ning tulumaksu 26 krooni. Puhaskasum jääb 74 krooni, riigimakse kokku 44 krooni. Turumüüja ostab 118 krooniga (hulgimüüja võetud käibemaks on tema jaoks osa kauba soetushinnast) ja müüb edasi 236 krooniga, saab kasu 118 krooni ja maksab tulumaksu 30,7 krooni. Puhaskasum jääb 87,3 krooni, riigimakse kokku 30,7 krooni.
    Eriti drastiliseks läheb asi siis, kui eespool nimetatud konkurendid üritavad müüa mittekäibemaksukohustuslastelt (nt talumehed, eraisikud) ostetud kaupa.
    Kauplus ostab kauba 100 krooniga ja müüb (200 kr + 36 kr), saab kasu 100 krooni ja maksab riigile käibemaksu 36 krooni ning tulumaksu 26 krooni. Puhaskasum jääb 74 krooni, riigimakse kokku 62 krooni. Turumüüja ostab 100 ja müüb edasi 236 krooniga, saab kasu 136 krooni ja maksab tulumaksu 35,4 krooni. Puhaskasum jääb 100,6 krooni, riigimakse kokku 35,4 krooni.
    Kui nüüd täiendame eelnevaid kalkulatsioone faktiga, et turumüüjatel on tunduvalt lihtsam minimeerida tulu- ning palgamakse (Äripäeva väide artiklis) ja et neil puuduvad peale turumaksu ja kauba kohaleveokulude kauplustele vastavad üldhalduskulud jne, siis näeme, et jaekaupmeeste hädaldamine on isegi liiga väike olnud. Osa konkurente on maksupoliitikaga eelisseisundisse pandud. Põhimõtteks peaks siis olema, et ettevõtjast sõltumatud välistingimused oleks kõigile turul osalejatele võrdsed.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Tarmo Ulla: kui kukud, tõuse ja proovi uuesti!
Arvamuskonkursi Eduka Eesti toetaja, Swedbank Eesti juhatuse liige, eraisikute panganduse juht Tarmo Ulla teeb üleskutse panustada konkursile ideedega, mis aitavad suunata meie noori rohkem tegelema huviharidusega, et väärtustada meeskonnatööd.
Arvamuskonkursi Eduka Eesti toetaja, Swedbank Eesti juhatuse liige, eraisikute panganduse juht Tarmo Ulla teeb üleskutse panustada konkursile ideedega, mis aitavad suunata meie noori rohkem tegelema huviharidusega, et väärtustada meeskonnatööd.
Meta jääb vähemalt Nasdaqil esialgu Facebookiks edasi
Nime Meta Platformsiks vahetanud Facebook kaupleb veel mõnda aega Nasdaqi börsil vana sümboli FB all.
Nime Meta Platformsiks vahetanud Facebook kaupleb veel mõnda aega Nasdaqi börsil vana sümboli FB all.
Põllumajandustootjate TOP: olukord on pinev, aga samas ka põnev
Tänavuse Põllumajandustootjate TOPi võitnud teraviljatootja Aru Põllumajanduse OÜ arendusjuhi Karl Lindami sõnul on olukord põllumajandussektoris pinev, ent samas ka põnev.
Tänavuse Põllumajandustootjate TOPi võitnud teraviljatootja Aru Põllumajanduse OÜ arendusjuhi Karl Lindami sõnul on olukord põllumajandussektoris pinev, ent samas ka põnev.
Digi-Eesti lööb Dubai Expol laineid burgeriga
Dubai maailmanäitusele Expo 2020 läks iga riik oma looga. Eesti sõnum on olla maailma kõige edasijõudnum digiühiskond, kuid muljet avaldab ka eestlaste burger.
Dubai maailmanäitusele Expo 2020 läks iga riik oma looga. Eesti sõnum on olla maailma kõige edasijõudnum digiühiskond, kuid muljet avaldab ka eestlaste burger.