• OMX Baltic−0,17%288,87
  • OMX Riga−0,69%878,87
  • OMX Tallinn0,12%1 831,08
  • OMX Vilnius−0,23%1 137,73
  • S&P 500−1,12%5 712,2
  • DOW 30−0,31%42 454,79
  • Nasdaq −2,04%17 899,02
  • FTSE 1000,3%8 689,59
  • Nikkei 2250,65%38 027,29
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%90,33
  • OMX Baltic−0,17%288,87
  • OMX Riga−0,69%878,87
  • OMX Tallinn0,12%1 831,08
  • OMX Vilnius−0,23%1 137,73
  • S&P 500−1,12%5 712,2
  • DOW 30−0,31%42 454,79
  • Nasdaq −2,04%17 899,02
  • FTSE 1000,3%8 689,59
  • Nikkei 2250,65%38 027,29
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%90,33
  • 17.01.96, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Konkurents parandaks parkimiskorraldust

Riik on andnud omavalitsus-tele võimaluse mitmel erineval moel parandada oma elujärge ja seda ei jäeta ka kasutamata. Üleeilsest kehtib Tallinnas uus parkimiskord, mille kohaselt kahekordistus parkimistasu. Jätkuvalt on lubatud seaduserikkujate autode suhtes kasutada reglementeeritud jõuvõtteid. Tsiviliseerituma asjaajamise asemel eelistatakse teisaldamist ja rattalukke, mis annavad ametnikele võimaluse koheselt sisse kasseerida suuri summasid. Autoomanikelt esialgu vabadust ei röövita, nemad peavad ainult kukrut kergendama. Linnaisad loodavad sel moel aasta jooksul eelarvesse koguda kümme miljonit krooni.
Kõik oleks justkui hästi. Linn saab raha ja liiklus hoitakse ohjas. Ometi on mindud kergema vastupanu teed ja parkimise probleem on lahendatud kolmanda klassi tekstülesande tasemel. Pealtnäha lihtsad lahendused sisaldavad mitmeid küsitavusi ja lubavad aimata erineva tasandi ametnike isiklike huvide kokkumängu. Miks muidu on valitud pealinna parkimisprobleemide lahendamiseks nii perspektiivitu tee.
Siiani on parkimist korraldanud munitsipaalettevõte Valika, kelle möödunud aasta majandusnäitajad lubavad väita, et selle firma eestvedamisel pealinna parkimisküsimustes mingit pööret pole loota. Linn on kehtestanud Valikale sisuliselt monopoolse seisundi, kuid sedagi pole osatud ära kasutada. Munitsipaalettevõtte tegevus on suunatud enese alal-hoidmisele, töötajate ülalpidamisele, samas vajaksid parklad ja tänavad aga praegusel lumerikkal talvel tublisti hooldamist.
Linnaametnikud on seda meelt, et parkimisega peab tegelema linn, kuna prognooside järgi peaks see edaspidi hästi ära tasuma. Näiteks tuuakse Euroopat, kus paljudes riikides on parkimine munitsipaalomanduses. Sellega võiks olla päri, kui linn suudaks parkimise normaalse teenusena välja pakkuda. Nõudes aga järjest suuremaid makse ja trahve, ise ainult tänavanurkadele tõkkepuid üles riputades, võivad asjaosalised olla peagi lõhkise küna ees. Eriti veel siis, kui ühed teavad, mida parkimisrahadega tehakse, teised aga mitte.
Toimetuse arvates oleks lin-nale ja autoomanikele kasulikum, kui parkimisega seotud probleemide lahendamiseks kuulutataks välja avalik kon-kurss, mille tulemusena valitaks välja näiteks kolm firmat, kellele antaks õigus linnas parkimist korraldada. Mõistagi peab linn seadma oma tingimused investeeringute, heakor-ra ja liikluskorralduse osas, kuid muu jäägu firmade enda otsustada. Põhjendamatu oleks kartus, et erafirmad kruvivad parkimistasu nii kõrgele, et parkijaid ei leidu. Arvatavasti panevad siingi vanad head turutegurid -- pakkumine ja nõudmine -- kõik ilusti paika. Igatahes laheneks seeläbi veel üks olukord, kus otsustajaks on monopoolsel positsioonil olev kitsas ring inimesi.
Konkurentsi ei tasu karta, tegevusetust peab häbenema.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele