Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Enamlevinud läbirääkimismüüdid
- Esimene müüt -- läbirääkimised on manipuleerimine ja sõnaosavus.
Läbirääkimised ei ole protsess, kus katsud manipuleerida või kedagi meelitada, et ta ütleks «ja» kui ta tahab tegelikult öelda «ei». Läbirääkimised on protsess, kus püüad saavutada, mida teiselt poolelt vajatakse.
- 2. müüt -- oponent peab kaotama, et mina võidaks.
Võit--kaotus situatsioon kasvab alati üle kaotus--kaotus situatsiooniks. Läbirääkimised peaks lõppema võit--võit situatsiooniga, mille idee on -- ma saan, mida ma tahan, aidates teistel saada, mida nemad tahavad.
- 3. müüt -- läbirääkimiste protsess peab olema eri tüüpi läbirääkimistel erinev.
Mida iganes läbirääkimised ka ei puudutaks, on protsess alati sama.
- 4. müüt -- kui faktid räägivad minu kasuks, siis on see edu pant.
Läbirääkimised on inimestevaheline protsess, faktid ei räägi läbi.
- 5. müüt -- kõigil läbirääkimistel on mõned võtmeprobleemid.
Peab tundma kõikide probleemide väärtust. See on vajalik, et teada, milliseid positsioone võib loovutada ja milliseid peab püüdma hoida.
- 6. müüt -- iga läbirääkimiste protsess omab teatud väärtust.
Professionaalne läbirääkija peab püüdma rohkem väärtust luua, et oleks, mille üle läbi rääkida ja millest vajadusel ka loobuda.
- 7. müüt -- läbirääkimiste protsessi kiirendamiseks peab esimene pakkumine olema lähedane eesmärgile.
Alati peab olema liikumisruumi.
- 8. müüt -- läbirääkimisi ette planeerida ja taktikat kasutada on ebaeetiline.
See on väga eetiline.
- 9. müüt -- on väga tähtis, et iga minu vajadus oleks rahuldatud igal läbirääkimisel.
Tuleb mõelda ka teise poole peale.
- 10. müüt -- Eesti Vabariigis räägitakse eesti keelt.
Läbirääkimised ei tunnista keeleseadust.