Stena eelmine suurtellimus pidi Finnyardi äärepealt pankrotti ajama juba kevadel, kui Finnyard jäi moodsa tehnoloogiaga ja tellimuse tähtajaga jänni ning on püsinud ainult tänu sellele, et omanikud kustutasid 540 miljoni kroonise võla.
Finnyard loodi 1992. a, kui Repola ühendas oma Raumas asuva laevatehase Hollmingi tehasega. Praegu on Finnyardi osanikud metsatööstusfirma UPM-Kymmene (48%), Hollming (39%) ja Soome riik (13%).
Finnyardi suurimaks tellimuseks sai Stena kolme ülikiire ja maailma suurima katamaraani HSS-1500 ehitamine. Kuid selle tellimuse täitmine osutus laevatehasele väga raskeks. Et toime tulla laeva alumiiniumkere keevitusega, tuli firmal spetsiaalselt välja õpetada sadu keevitajaid ja teha suuri lisakulutusi.
Esimene katamaraan Stena Explorer anti Stenale üle tänavu veebruaris ehk ligi aasta tähtajast hiljem ning Stena Voyager tänavu kevadel ehk samuti tublisti hilinenult.
Kolmas katamaraan peab valmima 1997. a kevadel. Kõigi laevade ehitamine on toonud Finnyardile kahjumit.
Augustis tekkis Finnyardil tõsine pääsemislootus, kui Stena Rederi saatis Finnyardile veel nelja natuke väiksema katamaraani HSS-900 eeltellimuse, mille koguväärtus on ligi kaks miljardit krooni. Ja kui nüüd, kuu aega hiljem teatab Stena tellimusest loobumisest, tuues ettekäändeks oma majanduslikud raskused, siis mõjus see väikesele Rauma linnale otsekui pommiplahvatus. Laevatehas on selles Edela-Soome piirkonnas, kus töötus ulatub niigi 22 protsendini, suurim tööandja.
Ei Finnyardi tegedirektor Kari Airaksinen ega UPM-Kymmene esindaja soostunud ajakirjandusele teatama, mida firma ja selle omanikud kavatsevad laevatehase päästmiseks ette võtta. Finnyardis töötab 1400 inimest, kellest 300 on sundpuhkusel. Firma käive oli mullu 2,7 miljardit Eesti krooni ja kahjum 417 miljonit. Kahjum jätkub ka tänavu.
Levivad kuuldused, et Finnyardi omanikud UPM-Kymmene, Hollming ja Soome riik peavad plaani Finnyard maha müüa. Põhiliseks ostukandidaaks peetakse Norra firmat Kværner, kellele kuulub juba Soome suurim laevatehas Masa-Yard.
Stena Rederi kuulub erakapitali valduses olevale Stena grupile, kelle probleemid on tingitud sügise jooksul tekkinud 810 miljoni Eesti krooni suurusest kahjumist, mille tagajärjel kasum langeb mulluselt 1,17 miljardilt 360 miljonile.
Kokku on Stena grupp tellinud viis uut katamaraani, neist kolm suuremat Finnyardilt ja kaks väiksemat Norra firmalt Westamarin. Kaks neist on juba sõidus Iiri merel, kolmas hakkab sõitma Hollandi ja Inglismaa vahet ning neljas Göteborgi ja Fredrikshamni vahel.
Stena tahab eeltellimuse tühistamisega vähendada äririski. Firma finantsseis on pärast Põhja-Ameerikas tehtud 175 miljoni dollari suurust obligatsioonilaenu päris hea, kuid Stena omanikud kardavad, et probleemid uute katamaraanidega võivad laenuandjad rahutuks teha. DI