• OMX Baltic0,32%291,22
  • OMX Riga0,29%885,5
  • OMX Tallinn0,09%1 848,92
  • OMX Vilnius0,6%1 135,91
  • S&P 5000,39%5 697,52
  • DOW 300,54%42 192,16
  • Nasdaq 0,46%17 833,03
  • FTSE 1000,06%8 711,85
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%91,99
  • OMX Baltic0,32%291,22
  • OMX Riga0,29%885,5
  • OMX Tallinn0,09%1 848,92
  • OMX Vilnius0,6%1 135,91
  • S&P 5000,39%5 697,52
  • DOW 300,54%42 192,16
  • Nasdaq 0,46%17 833,03
  • FTSE 1000,06%8 711,85
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%91,99
  • 10.10.96, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Teepikendusest saab peagi mälestusmärk

Pealinna Tammsaare tee pikendusest saab mälestusmärk linnavalitsuse ebakompetentsusele. Aastatetagune plaan tuua suurprojektiga kergendust järjest tihenevale linnaliiklusele on asendunud esialgu vaid ebaõnnestumistega, mida linnavõimud püüavad üha uute ja uute miljonitega kinni mätsida. Seejuures teevad linnaametnikud omalt poolt kõik, et jätta maksumaksjale muljet, justkui oleks asjad teepikendusega kõige paremas korras.
Äripäeva arvates on Tallinna linnavalitsus Tammsaare tee projektiga üritanud hüpata üle oma varju, ületades ambitsioonikalt oma võimete piiri. Ja seda mitte sellepärast, et pingestuv linnaliiklus ei vajaks arendamist või linnaisad ei oskaks maksumaksja garantiiga raha laenata.
Hoopis seetõttu, et teepikenduse rajamist on alustatud läbimõtlemata ja kooskõlastusi tegemata, mis omakorda ajab projekti plaanitust kallimaks ja paneb selle väärtuse taolisel kujul küsimärgi alla.
Kui käesoleva aasta aprillikuus kuulutas abilinnapea Tiit Järve pärast Nomuraga sõlmitud emissioonilepingut, et Tallinn on astunud Põhjamaade pealinnade hulka, siis emissioonist saadud raha kulutamine Tammsaare tee pikendusele seda küll ei näita. Esialgsetel arvestustel 150 miljonit krooni maksev kahetasandilise liiklussõlmega ühendustee on nüüdseks kallinenud kahesaja miljoni kroonini ja pole võimatu, et sellestki ei jätku.
Ei saa normaalseks pidada asjaolu, et ühe projekti teostamine läheb algselt planeeritust nii palju kallimaks.
Kummalised on linnaisade väited, et teepikendus tuli teha pikem, raudtee polnud rahul euronormidega, maa seest ilmus lagedale üllatavaid torusid ja Lemminkäinen oli ainuke firma, kellega kõlbas asju ajada. Siit selgub otseselt, et projekt tehti vigane ja vead tulid sellest, et ei nähtud piisavalt vaeva eelduste väljaselgitamisega ja konkursside korraldamisega.
Tallinna linnapea Jaak Tamm üritab üleeilses Õhtulehes linnarahvast rahustada väitega, et esialgne kalkulatsioon ei olnud piisavalt täpne ja seda tuleb suurte ehituste puhul sageli ette. Näiteks toob ta Eurotunneli, mis kallines viis korda.
Kahjuks unustab linnapea fakti, et Eurotunnel on unikaalne ehitus ja kogemus, mille sarnast maailmas ei leia. Küll aga on ehitatud sadu, kui mitte tuhandeid viadukte ning teepikendusi ja sellele oleks pidanud mõtlema enne, kui ehitajad avastasid ootamatult veesooned või raudteepoolsed NSV Liidu standardid.
Vaatamata möödalaskmistele on autojuhid kahtlemata tänulikud, kui Tammsaare teepikendus kunagi valmis saab. Vähemalt seni, kuni tulevased linnavalitsused ja volikogud hakkavad arutama, kuidas selle projekti jaoks laenatud raha maksumaksjate käest välja pigistada.
Kui tõusevad maksud ja parkimistasud, kerkib Tamme & Co vaim linnakodanikele jälle silmade ette. Siis on taas ka põhjust küsida, kas Põhjamaade linnas Tallinnas peavad ametnikud oma tegude eest vastutama või mitte.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele