Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Millega Eesti end Genfis seob?

    Eesti 5--10liikmeline delegatsioon on juba seitsmel korral käinud Genfis, kus asub WTO peakorter. Delegatsiooni, mida juhib välisministeeriumi asekantsler Priit Kolbre, kuuluvad rahandus-, põllumajandus- ja majandusministeeriumi ning patendiameti esindajad.
    Kuigi Eesti taotleb alles liikmestaatust, esindavad Eestit Genfis WTO juures juba ka kaks diplomaati ning Eesti on maksnud WTO vaatlejastaatuse eest liikmemaksu üle 300 000 krooni.
    Siinsed ettevõtjad ei tea aga, kuidas hakkab WTOga ühinemine mõjutama nende majandustegevust.
    «Me ei tea, mida ametnikud on toimetanud,» on Äripäevale varemgi öelnud rohkem kui sadat Eesti ettevõtet ühendava kaubandus-tööstuskoja juhatuse esimees Toomas Luman. Tema sõnul oleks teretulnud diskussioon ettevõtjate ja läbirääkimistel Eestit esindava delegatsiooni vahel.
    «Millised on üldse alternatiivid Eesti jaoks,» küsib Luman, «kui Eesti ei rakenda tollitariife, kas siis ei rakenda ka teised riigid Eesti puhul tollitariife?»
    ETFC juhataja Ants Laos põhjendab oma väheseid teadmisi kaubandusorganisatsioonist väitega, et mida kaugemal mingi sündmus toimub, seda vähem on ta tunnetatav.
    ASi Mootorreisid tegevdirektor Hugo Osula on WTOst rääkides napisõnaline, ütleb vaid: see teema jääb meile väga kaugeks.
    Ka Eesti suuremate eksportööride hulka kuuluva ASi Klementi müügidirektor Urmas Rohi tunnistab, et ta ei ole kaubandusorganisatsioonis toimuvaga kursis.
    Telekommunikatsioonikontserni Ericsson turundusdirektor Veiko Sepp arvab, et ega Eesti kuulumine või mittekuulumine WTOsse nende firma tegevust eriliselt ei mõjuta. Küll oleks see Eesti jaoks nagu elukindlustuspoliis, ütleb ta, võrreldes WTOsse kuulumist NATOga.
    Eestis konsultatsioonifirmat omava rootslase Henrik Aulini sõnul ei tea tema üldse, kas Eesti kuulub WTOsse.
    Samuti ei esita seda küsimust need Skandinaavia firmad, kes Eesti turgu sihtides temalt konsultatsiooni ostavad.
    Eesti delegatsiooni juht Priit Kolbre ütleb, et Eesti ettevõtjad ei saa läbirääkimistel otse osaleda, kuna WTO on valitsustevaheline organisatsioon.
    Kaubandusorganisatsiooni sätestatud reeglid jõuavad ettevõtjani valitsuse majanduspoliitika kaudu. WTOs esindabki Eesti delegatsioon Eesti valitsuse positsioone, mis on välja töötatud majandus- ja põllumajandusministeeriumis.
    Ministeeriumide kaudu on püütud ka maksimaalselt arvesse võtta ettevõtjate soove, räägib Kolbre. Tema väitel ongi ju rahvusvahelise organisatsiooniga ühinemise eesmärk luua Eesti ettevõtjatele stabiilsed kaubandustingimused.
    Eesti esindaja WTO juures Priit Pallum leiab, et Eesti eksportööril on WTOst kasu tänu kaubavahetuses kehtima hakkavale enamsoodustusrezhiimile kõigi WTO liikmesriikidega.
    Kui Eesti lepib näiteks Jaapaniga kokku tollimaksu ülempiiri mingile Eestist eksporditavale tootegrupile, siis laieneb see kokkulepe kaubavahetusele kõigi WTO 110 liikmesriigiga, selgitab Pallum.
    Kui Eesti oleks WTO liige, siis ei saaks tekkida olukorda, kus Venemaa kehtestab Eestist eksporditavatele kaupadele topelttollimaksud, lisab Kolbre. WTO põhimõtete järgi ei tohi mitte ühegi riigi valitsus kehtestada ühe riigi suhtes diskrimineerivaid kaubandustingimusi.
    Kolbre sõnul on kaubandusorganisatsiooni kuuluvad riigid väga huvitatud ka Venemaa kuulumisest organisatsiooni ning WTOsse astumine on praegu Venemaa üks välismajanduslik prioriteet.
    Endistest NSVLi vabariikidest on praegu just Balti riigid kõige lähemal WTOsse pääsemisele. Teised Ida-ja Kesk-Euroopa reformiriigid kuuluvad juba WTOsse ja seda juba WTO eelkäija GATTi (üldine tolli- ja kaubanduskokkulepe) ajast. WTO astus GATTi järeltulijana jõusse 1. jaanuaril 1996.
    Sissepääsu hinnaks on aga kindlad kohustused, millega Eesti seob end ühinemisläbirääkimiste ajal. Kolbre sõnul käib mäng tegelikult ainult väljaku ühel poolel.
    See tähendab, et Eestiga läbirääkimisi pidavad partnerid otsustavad, kas Eesti väljapakutavad seisukohad on neile vastuvõetavad.
    Töö toimub kahel tasandil -- WTO poolt moodustatud töögrupis ja kahepoolselt. Eestiga peavad kahepoolseid läbirääkimisi Eesti vastu huvi tundvad riigid, milleks on USA, Kanada, Austraalia, Ungari, Mehhiko, Shveits, Poola ja Uus-Meremaa, lausub Pallum.
    Eestiga läbirääkimisi pidavad riigid soovivad, et Eesti välismajanduspoliitika oleks võimalikult liberaalne. WTO üks peamine taotlus on, et kõik tema liikmesriigid ei kasutaks muid meetmeid oma siseturu kaitseks kui tollitariife.
    Kolbre sõnul jätab ka Eesti endale võimaluse tollitariifid kehtestada, kuigi praegu neid Eestis ei rakendata. Väitlusi tekitavad kaubandusorganisatsioonis tollitariifide ülempiirid, WTO liikmesriikid tahavad Eesti jaoks imporditavale toodangule võimalikult madalaid tollilagesid kehtestada.
    Siiani on jõutud üksmeelele, et Eesti võib kehtestada tööstuskaupadele tollimaksu kuni 15 protsenti deklareeritud kauba väärtusest, lausus Kolbre. Lahkhelisid põhjustavad aga tema sõnutsi tollilaed põllumajanduskaupadele.
    Delegatsiooni liikmed loodavad, et Eesti võetakse WTOsse vastu järgmisel kevadel. Enne tuleb Eesti delegatsioonil WTOs kirjeldada ka, millised kitsendused on Eesti teenusteturul, räägib Pallum.
    Praegu ei saa näiteks välisriigi kodanik asutada Eestis panka või töötada vandeadvokaadina. Kuid enamiku teenuste puhul lubab Eesti välismaalased konkureerima kohalike ettevõtjatega võrdsetel alustel, teab Pallum. Teenustealaseid läbirääkimisi raskendab tema sõnutsi teenustealase seadusandluse puudulikkus Eestis.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Apple kaotab Hiinas turuosa kohalikele konkurentidele
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.