Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Reisibüroo ootab soodsat tehingut lennufirmaga
Teisipäeval kirjutas reisibüroo Wris Austria lennukompaniiga Austrian Airlines alla lepingu, millega Wrisist saab lennukompanii reisipartner Eestis.
Reisipartner ei tähenda Wrisi tegevdirektori Erki Urva sõnul seda, et Wris oleks Austrian Airlinesi peamine müügiagent Eestis, ega seda, et Wrisist saab Austria lennukompanii esindaja. Urva ütleb, et Austrian Airlinesi piletite müügilt ei teeni Wris eraldi komisjonitasu, küll on klientidel aga võimalus probleemide tekkimisel lennukompaniiga saada abi Wrisilt.
Esimene sarnane näide oli Urva sõnul ASi Hermann Reisid ja Lufthansa poolt loodud piletimüügikeskus City Center, mille abil sai Hermann Reisid Lufthansalt teiste reisibüroodega võrreldes soodsamatel tingimustel lennukipileteid.
Maailma suuremad reisibürood, kes soovivad mõne lennukompaniiga sõlmida peamüügilepingut ja saada selle firma piletimüük enda kätte, loovad selleks oma tütarfirma, kes ei taotle kunagi IATA akrediteeringut, teab Urva. Samuti on tema sõnul küllalt levinud sellised reisibürood, kes ei taotle mitte kunagi IATA litsentsi ja spetsialiseeruvad vaid erinevate lennukompaniidega peamüügiagendi lepingute sõlmimisele. Üks selline näide on Urva sõnul kohalikul turul tegutsev Eesti Interkontinentaalsete Lendude AS.
IATA lennufirmade ja organisatsiooniga ühinenud reisibüroode suhted on ASi Estravel tegevdirektori Aivo Takise sõnul olnud alati väga lähedased. On loomulik, et kui lennufirma ei pea ise oma esinduse avamist mingis regioonis majanduslikult mõttekaks, siis leiab ta mõne IATA reisibüroo, kes on nõus tegelema tema esindamise ja turustamisega partnerlepingu alusel, räägib Takis.
Tema väitel on Lufthansa ja Austrian Airlines kasutanud sellist põhimõtet lepingute sõlmimisel juba aastaid.
«See ei muuda lepingupartneriks oleva IATA reisibüroo õiguslikus staatuses ega piletite väljastamise tehnikas midagi,» lisab Takis. IATA poolt nõutud neutraalsuse säilimise teiste lennufirmade suhtes tagab Takise sõnul nn BSP süsteem, mis tähendab, et klient saab alati nõuda ja IATA agent väljastada ükskõik millise teise BSP süsteemiga liitunud lennufirma pileti.
Samas on Eestis mitmetel rahvusvahelistel lennukompaniidel oma esindused, tuntuimad on Finnair ja SAS. «Esinduse peamine kasu reisibüroo ja kliendi jaoks on minu arvates see, et kui üks lennufirma on investeerinud esinduse ja lennuliinide avamisse otse Tallinna, siis nad on sunnitud kohaliku hinnavõitlusega kaasa tulema ja kehtestama lepingulised soodushinnad,» ütleb Takis.