Sõiduki kasutusrendile võtmisel makstakse praegu kuni kolme aasta jooksul kinni umbes 70% sõiduki maksumusest, seejärel võib sõiduki välja osta, tasudes ülejäänud 30% selle maksumusest.
Kuna rendisummadelt saadakse käibemaks tagasi, ostetakse auto välja, makstes riigile käibemaksu vaid 30 protsendilt. Maksuameti sõnul tuleb sellist korda käsitleda kui pettust, sest see on seadusega vastuolus.
Praegu on võimalik auto liisimisel valida kapitali- ja kasutusrendi vahel. Kapitalirent tähendab järelmaksuga ostu, vara ostetakse täissummas välja. Kasutusrent on vara rentimine piiratud aja jooksul ega eelda kavatsust see lõpuks ära osta.
Seni on Eesti ettevõtted eelistanud kasutusrenti, sest nii on võimalik vähendada firma kasumit.
Viimasel ajal on mitmed ettevõtted lõpetanud kasutusrendi lepingu enneaegselt ja ostanud sõiduki välja suurema jääkväärtusega, see võib liisingufirmade esindajate sõnul olla põhjustatud kartusest seadusemuudatuse ees.
Eesti liisingufirmade liit on avaldanud vastuseisu maksuameti plaanile, seaduseparanduse täideviimise tõenäosus on spetsialistide sõnul 50%.
AS Amserv Kapital on pool aastat turul olnud optsioonirendinimelise tootega, mis vajaduse korral täidab kasutusrendi funktsiooni.
Liisinguprojekti juhi Marek Muide sõnul on optsioonirent madala jääkväärtusega renditehing, tingimustelt sarnane kasutusrendiga. Lepingu lõppedes on kliendil võimalus vara liisingufirmale tagastada, välja osta või lepingut pikendada. Vahe kasutusrendiga on selles, et randisummadelt makstakse riigile käibemaksu.
Esialgu on optsioonirendi võimalus suunatud põhiliselt eraisikutest klientidele, kasutusrendi võimaliku kaotamise puhul on plaanis toodet ka ettevõtetele pakkuma hakata.
Seotud lood

Kuula ka podcasti rahvusvahelisest õppest