Teisipäeval aasta auto tiitliga pärjatud Ford Focus hakkab Eestis konkureerima jaapanlaste ning VW Golfi ja Opel Astraga.
Kas Fordi julge disain edestab Volkswageni ja Opeli rõhutatud konservatiivsust, saab selgeks uuel aastal, mil kõik kolm konkurenti Eestiski müügil. Kolmekesi tuleb pidada lahing Eestis üliedukate jaapanlastega -- eelkõige Honda Civicu ja Toyota Corollaga.
Väliselt on Focus oma konkurentidest meeldejäävam. Isikupära on Fordil mitmete mudelite juures enam kui küll olnud, iseasi, kas see end alati õigustab (nt Scorpio omanäolisus oli ostjatele liig ja auto võeti enneaegselt tootmisest maha).
Fordi nn new edge-disaini, mille esimesteks pääsukesteks olid pisiauto Ka ning sportlikud kupeed Puma ja Cougar, märksõnaks on kolmnurk. Neid on kõikjal -- alates esi- ja tagatuledest, mis auto väliskujule ilme annavad, ning lõpetades pagasiruumi avamise lülitiga armatuurlaual. Armatuurlaua kujunduses kasutatud geomeetria on vaheldusrikkam, seal kohtab kõikvõimalikke geomeetrilisi kujundeid -- ringe, kaari, ovaale, ruute jne, mis kokkuvõttes tervikust närvilise mulje jätavad. Nõuab aega, et sellega harjuda!
Seest jätab Focus suure auto mulje, põhjuseks lai armatuurlaud. Juhi töökoht on mugav -- ruumi piisavalt, istmed mugavad ja hästi reguleeritavad, rohkesti leiab kõikvõimalikke panipaiku.
Pagasiruumi avamiseks on armatuurlaual kolmnurkne nupp, mootorikatte avamine tekitab alguses probleeme. Selleks tuleb radiaatorivõrel olevat Fordi logo 180 kraadi pöörata -- siis ilmub nähtavale lukuava. Samalaadset lahendust kohtab Alfa Romeol, kuid pagasiruumi katte juures.
Eestis hakkavad Focuste murtavad Fordi logod ilmselt poisikeste saagiks langema.
Focus näib võtit armastavat, aga kas võtmeava bensiinipaagi luugi keskel väljanägemisele just plusse annab...
Focuse disain on eriti muljetavaldav esiosas. Mida tahapoole, seda küsitavam tulemus on. Sama efekt oli pisiautoga Ka -- tundus, et disaineritel sai aeg ja/või raha otsa ning ühel hetkel tõmmati joon. Midagi napib Focuselgi -- tagatuled lõpevad kõrgel, tagaklaasi all laiutab tühjus.
Escordiga võrreldes on uustulnuk märgatavalt kasvanud. Kõige vähem on muutunud 3- ja 5ukselise auto mõõtmed -- lisa on 12 mm. Sedaan on kasvanud 72, universaal koguni 138 mm võrra. Teljevahet on Focusel juures 90 mm.
Eriti huvitavaks tõotabki kujuneda universaal-Focus. Escorti veoversiooniga võrreldes on pagasiruum kasvanud tervelt 155 liitri võrra, ulatudes nüüd 1580 liitrini.
Focuse mootorivalik algab 1,4-liitrise 74hj ja lõpeb 2-liitrise 128hj bensiinimootoriga. Fordi eksperdid ennustavad, et 40% Focuse ostjatest hakkab eelistama 1,6-liitrist mudelit. Keretüüpidest hakkab Eesti oludes enim müüma sedaan, Lääne-Euroopas loodetakse enam viieukselise mudeli edule.
Nii 1,6- kui 2-liitrise mootori tugevaks küljeks on vähene müra, kuid sportlikku stiili sõiduks ei sobi hästi kumbki -- käiguvahetuse järel kogub auto liiga kaua jõudu (1,6-liitrine ärkab 3500, 2-liitrine 4000 p/min juures).
Isetegemist Focus ei armasta. Seda tõestab summuti, mille vahetamiseks tuleb kas auto tagasild ripakile lasta või summuti pooleks lõigata -- muidu ei saa seda üle tagasilla kätte.
Fordi eesmärk oli teha oma klassis suur samm edasi. Loobuti Escorti putitamisest ja loodi auto täiesti uuele põhjale, mida on kavas ka tulevikus turule toodavate mudelite juures kasutada.
Et Focus jõuab edaspidi ka USA turule, pretendeerib ta nagu 1993. aastal turule toodud Mondeo maailmaauto tiitlile. Analoogiat leiab, sest Mondeo kandis aasta auto tiitlit viis aastat tagasi.
Autor: Tõnu Ojala