Venemaa toornafta vahendamisel Läti huvide eest seisev Ventspilsi linnapea Aivars Lembergs süüdistas nii Soome riiki kui konkreetselt Soome Fortumi kontserni «majanduslikult mõttetu hanke kavandamises».
Tunded lõid lõkkele Läänemere energiainvesteeringute alasel konverentsil Riias, kus Lembergs väitis, et Porvoo naftajuhtme projekt on osa Soome poolt Euroopa Liidus propageeritavast nn Põhjamõõtmest ning lähtub üksnes Soome huvidest.
Neste on nelja aasta jooksul lasknud teha hulga uuringuid, mille eesmärk on uue, Venemaalt veetava naftajuhtme abil suurendada toornafta vedu läbi Porvoo sadama. Fortumi juhatuse liige, endine Neste peadirektor Jaakko Ihamuotila kaitses Soome plaane, öeldes, et Läänemerele on vaja rohkem naftajuhtmeid, mis tagaks toornafta kättesaadavuse nii müüjatele kui ostjatele. Ihamuotilat kaitses ka Põhjamaade investeerimispanga tegevdirektor Jon Sigurdsson, kes arvas, et lätlaste süüdistused põhinevad väärarvamusel.
Konverentsi üks korraldajaid, Läti majandusminister Ainars Slesers leidis, et konkurents on majanduse pärisosa ning ellu jäävad majanduslikult tasuvad projektid. Fortumi projektijuht Ulf Schmidt kinnitab, et Porvoo naftajuhe on majanduslikult tasuv. «Tegemist on 500 miljoni dollari suuruse hankega, mille eesmärk on ära kasutada Porvoo sadamas vabana seisvat 10--12 miljoni tonnist võimsust.» Ventspilsis tehtud arvestuste kohasdelt on uue juhtme maksumus 1,5 miljardit dollarit, sinna sisse on arvatud ka Venemaa Primorski sadama väljaehitamine.
Läti on transiidist vägagi sõltuv - tervelt neljandik riigi sisemajanduse kogutoodangust annab Vene tooraine vahendamine.
Autor: ÄP