Hobusekasvatustalu pidava Urmas Saksa spetsiaalne hobuste vedamise veoauto kannab Saksamaa numbrimärki. Autot Eestisse registreerides ei saaks ta sellega enam hobuseid välismaale vedada.
Iga aasta kulutab Saks oma 1969. aasta Mercedes-Benzi Saksamaa autoregistris hoidmiseks 16 000 krooni. Selle rahaga maksab tema Saksamaa partner auto tehnoülevaatuse ja kindlustuse eest ning tasub maanteemaksud.
Auto pidamine Eesti registris oleks tunduvalt odavam, paraku muudab see veoki kasutuks. Eestist ei lubata välja ühtegi Eesti autoregistris registreeritud veokit, mis on vanem kui 15 aastat. Urmas Saksa hobuseveok on kaks korda nii vana. Kuna aga masin on registreeritud Saksamaal, on talle avatud kõik Euroopa teed. «Ma ei tea, miks eestlased on teinud endale sellised seadused,» on Saks nõutu veokite vanusepiirangu üle, mis sunnib teda autot välismaa registris peitma.
Saks käib aastas autoga välismaalt hobuseid ostmas või sinna müümas alla kümne korra. Sellele lisanduvad sõidud nädalalõppudel Eestis toimuvatele ratsutamisvõistlustele. Talvel auto üldse seisab, mistõttu on hobuseveoki aastane läbisõit maksimaalselt 10 000 km. Nii vähese kasutatavusega on ka 30 aasta vanune sõiduk heas korras.
15 aastat vanad hobuseveokid maksavad 300 000 krooni, päris uued üle miljoni. Eesti ainus vanusepiiridesse mahtuv hobuste veok on Niitvälja ratsabaasil. Teised hobusekasvatajad hoiavad veokeid välismaa registrites.
1997. aastal pöördusime teede- ja sideministeeriumi poole palvega teha hobuste vedamisel veokite vanusepiirangus erand. Ministeerium ei leidnud võimalust sellise erandi tegemiseks. Toonane kirjavahetus kukkus nii lootusetu välja, et rohkem pole me proovinud erandeid taotleda.
Suuremaid veokeid hoitakse välismaa registrites samuti veetakse hobusied väikeste järelkärudega.
Tõestada annab kõike ja analoogselt hobusevedajate lähenemisega võivad kõik küsimuse tõstada. Samas on teiste riikide suhtumine romudesse kriitiline. Meie veokite suhtes on olnud välismaal palju pretensioone, mistõttu ei saa lubada sõita ringi päris vanadel asjadel. See võib viia selleni, et teised riigid hakkavad piirama meie autode sissesõitu.
Veoki vanusepiirangus ei tee me kellelegi erandeid.