Juchnewitschil kavas suurtehing

Eesti Raudtee on huvitatud kahekümne C40-8 veduri ostmisest USA suurfirmalt General Electric. Ühe veduri hind on 1,8 miljonit USA dollarit ehk üle 26 miljoni krooni. Tehingu kogumaksumus ulatub üle poole miljardi krooni.

Äripäeva andmetel on Eesti Raudtee esindajad käinud General Electricu tehases veduritega tutvumas, samuti on General Electricu esindajad külastanud Eestit.

Eesti Raudtee nõukogu esimees Mati Prints väitis eile, et läbirääkimiste ettepanekuid ja pakkumisi tehakse ettevõttele iga päev. «See ei tähenda, et me midagi ostma hakkame,» lausus ta.

«Me oleme arutanud vedurite ostu,» kinnitas Prints. «Ärge puhuge mulli suureks.»

Riigihangete ameti direktor Ülo Sarv ütles, et kahekümne veduri ost on riigihangete ameti meelest riigihange. «Riigihangete amet pole sellist hanget välja kuulutanud,» kinnitas ta.

Riigihangete seadusega pole ette nähtud, et enne hanke väljakuulutamist võiks selle üle eelläbirääkimisi pidada, sõnas Sarv. «Et teha selline ost, tuleb hange välja kuulutada ja alles siis alustada läbirääkimiste ja hinnapakkumistega,» lausus riigihangete ameti juht.

Riigikogu majanduskomisjoni esimees Andres Lipstok ütles, et kuna riigihangete seaduses sisaldub paragrahv, mis keelab eelläbirääkimiste pidamise enne riigihanke väljakuulutamist, on tegemist selge Eesti Raudtee seaduserikkumisega. «Kui läbirääkimisi tõesti peetakse, paneb Juchnewitsch oma pea pakule,» lausus Lipstok.

Eesti Raudtee peadirektor Parbo Juchnewitsch tunnistas, et Eesti Raudtee peab alluma riigihangete seadusele. «Miks te arvate, et hanget välja ei kuulutata, ostuks läheb võib-olla alles poole aasta pärast,» rääkis Juchnewitsch.

Juchnewitsch tõdes, et Venemaalt saaks osta odavamaid vedureid kui USAst, kuid lääne vedurid on tehnoloogiliselt tunduvalt paremad. «Praegu teeme ettevalmistusi, et vanad vedurid uute vastu vahetada,» ütles Juchnewitsch.

«Eesti riiki pole keegi petnud, me ei saa panna silmaklappe pähe ja oodata, kuni hange algab,» lausus Juchnewitsch. «Tahes-tahtmata peame eelnevalt pinda sondeerima, ka teise Ameerika firma General Motorsiga pole läbirääkimised soikunud.»

Teede- ja sideministri nõunik Andrus Villem ütles, et kui veduriost tehakse ilma riigihanget välja kuulutamata, oleks see skandaal.

Erastamisagentuuri peadirektor Väino Sarnet leidis, et kui Eesti Raudtee teeb praegu vedurite ostmisel vale otsuse, mõjutab see kogu ettevõtte väärtust. Oluline on see, kas tehtav tehing on parim võimalik või mitte, ütles Sarnet. Väga tugevad argumendid peavad olema, et seda tehingut on tõepoolest kohe vaja teha, lisas ta.

Eesti Raudteel on ligi poolsada Vene päritolu vedurit.

Rohkem kui saja aasta vanune rasketööstusettevõte General Electric on üks maailma suuremaid ettevõtteid, mille turuväärtus on 340,7 miljardit USA dollarit. Ajalehe Financial Times mullu korraldatud uuringu järgi on General Electric maailma hinnatuim ettevõte.

General Electricu eelmise aasta käive oli üle 100 miljardi dollari ning kasum ligi 10 miljardit dollarit.

Hetkel kuum