N-Terminaali laevandusäri hävines

N-Terminaali Tallinn--Kieli laevaliini võlgade ilmsiks tulek jättis firma ilma ca 14 miljonist kroonist, mida sooviti saada laevaliini operaatori Eesti Euroopa Liin ja tütarfirma Travend müügist.

N-Terminaal pidas investeerimispankade vahendusel läbirääkimisi Tallinn--Kieli laevaliiniga opereeriva tütarfirma Eesti Euroopa Liin (EEL) ja laevaliini aastas 12 miljoni krooni eest kaupadega varustava ekspedeerimisfirma Travend müümiseks. Müümise plaanidele tõmbas kriipsu peale aprilli lõpus Saksamaa suurimast paberiterminalist Cellpap (sealt käisid läbi EELi Saksamaale veetavad kaubad) saabunud kiri, milles nõuti EELi ligi 5 miljoni kroonise võla tasumist terminalile.

N-Terminaali transpordifirmasid haldava NT Logisticsi juhataja Urmas Toom tunnistab, et Cellpapi kirja lugedes oli üllatus suur. EEL oli laevaliini Saksamaal esindavale agentfirmale Folke Grammerstorf vorm. Julius Behrmann Schiffsmakler GmbH (FG) edastanud raha kõigi maksude tasumiseks Saksamaal. Nüüd selgus, et juba alates eelmise aasta sügisest oli maksejõuetu FG jätnud tasumata EELile esitatud Cellpapi arved. Eesti Euroopa Liin pidi FG võlgu jäetud 5 miljonit krooni uuesti tasuma või tegevuse liinil lõpetama, kuna ähvardas Cellpapi-poolne laeva arestimine. «Otsustasime, et kaks korda pole mõtet ühe asja eest maksta,» põhjendab Toom otsust jääda Saksamaal võlglaste nimekirja ja lõpetada Saksamaa laevaliinil tegevus. Ühtlasi lõppesid ka läbirääkimised Eesti Euroopa Liini ja Travendi müümiseks -- EELil polnud pärast laevaliini käigust ära võtmist enam midagi müüa, laevaliini ekspedeerinud Travendil polnud aga ilma laevaliinita enam mõtet, mistõttu läheb Travend likvideerimisele. «Tahtsime saada nende firmade müügist üle miljoni dollari. Reaalselt oleks muidugi vähem saanud,» iseloomustab Toom tekkinud kahju suurust.

Ma ei oska kommenteerida, kas saime kõik Eesti Euroopa Liini endised kliendid enda kätte või hakkas osa kasutama maismaavedusid. Panime mai alguses pärast konkurendi tegevuse lõppemist Tallinn--Kieli laevaliinil oma senisele ühele laevale lisaks käiku ka teise laeva. Võtame selle aga liinilt taas maha 28. juunil, kuna kardame, et kaubakogused pole kahe laeva käigus hoidmiseks piisavad.

Meie tegevust eriti ei mõjutanud Eesti Euroopa Liini Tallinn--Kieli laevaliini lõppemine. Me ei olnud seal enam eriti suured kliendid. Kasutasime rohkem maismaavedu ja teisi laevafirmasid. EEL ei suutnud tagada vedu mõistliku hinnaga sadamast kaugematesse piirkondadesse. Lähiümbrusse vedamiseks oli tema hind madal, kuid kaugemale vedamiseks kasutas ta kalleid Saksamaa autovedajaid.

Hetkel kuum