• OMX Baltic−0,05%291,07
  • OMX Riga−0,26%883,16
  • OMX Tallinn−0,02%1 848,52
  • OMX Vilnius−0,32%1 132,3
  • S&P 5000,08%5 667,56
  • DOW 300,08%41 985,35
  • Nasdaq 0,52%17 784,05
  • FTSE 100−0,63%8 646,79
  • Nikkei 225−0,2%37 677,06
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,37
  • OMX Baltic−0,05%291,07
  • OMX Riga−0,26%883,16
  • OMX Tallinn−0,02%1 848,52
  • OMX Vilnius−0,32%1 132,3
  • S&P 5000,08%5 667,56
  • DOW 300,08%41 985,35
  • Nasdaq 0,52%17 784,05
  • FTSE 100−0,63%8 646,79
  • Nikkei 225−0,2%37 677,06
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,37
  • 31.05.99, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Raudtee vajab miljardeid

Oma enam kui 206 000 töötajaga on riigiraudtee (PKP) Poola suurim ettevõte ning tööandja, kuid selle finantsseis on kriitiline ning tehnika vananenud.
Üksi käesoleva aasta esimeses kvartalis tõi PKP riigile kahju 100 miljonit USA dollarit.
Firmal on võlgu kokku umbes miljardi dollari eest.
Umbes niisama palju vajaks raudtee aastas investeeringuid infrastruktuuri ning vagunipargi moderniseerimiseks. Selleks, et korvata tehniline mahajäämus Lääne-Euroopast, oleks hinnangute järgi vaja umbes neli miljardit dollarit.
PKP juhatuse esimees Jan Janik toetab kiiret ning täielikku erastamist Suurbritannia mudeli järgi. Üleminekuaja pikkuseks hindab Janik umbes kaks aastat, mille jooksul PKP restruktureeritakse valdusettevõtteks.
Poola transpordiministeeriumi raudtee osakonna esindaja Jadwiga Stachowska sõnul saab Poola erastamisprogramm tuginema Suurbritannia, Rootsi, Saksa ja Jaapani raudtee erastamisel saadud kogemustele.
Enne kui raudtee müüa, tuleb PKP saneerida. Poola transpordiministeeriumil on selleks juba konkreetne ajakava olemas, kirjutab Poola päevaleht Gazeta Wyborcza.
Plaanis on neli põhilist punkti -- vabastada PKP võlakoormast, selgitada välja kõik omandisuhted (90 protsendil juhtudest pole kruntide omanikud selged), restruktureerida ettevõtte juhtimine ning koondada peaaegu iga kolmas töötaja.
Firmast lahutatakse kõik tegevusharud, mis ei ole otseselt transpordiga seotud, ning moodustatakse nende baasil uued ettevõtted. Nii on veel käesoleval aastal plaanis PKPst lahku lüüa elamute ehitamine, köisraudtee jms.
Aastaks 2000 peab riiklikust raudteefirmast PKP saama aktsiaselts PKP SA, mille peaaegu kõigi aktsiate omanikuks on riik. Seejärel liigendatakse PKP kolmeks suureks firmaks, millest üks hakkab tegelema reisijateveoga, teine kaubavedudega ning kolmas raudteevõrgu haldamisega.
Raudteevõrgu haldusfirmas tahab Poola valitsus säilitada vähemalt 51protsendilise osaluse. Paralleelselt käivad ettevalmistused PKP monopoli kaotamiseks, kus orienteeruv tähtaeg on aasta 2001.
2002. aasta keskel peaks algama uue raudtee-ettevõtte aktsiate müük ning aastaks 2003 peaks ka ülejäänud osa PKP SAst olema erastatud.
Juba praegu on PKP erastamise vastu huvi tundnud kuus firmat. USA firma Wiscosin Central Transportation (WCT), mis on tuntud British Railwaysi erastajana, on juba Poola transpordiministeeriumie ühe pakkumise teinud. Stachowska sõnul on WCT valmis osalema ka Poola raudtee infrastruktuuri moderniseerimisel.
Peale ameeriklaste on Poola raudtee vastu huvi tundnud ka Deutsche Bahn ja üks Suurbritannia suuri panku.
Autor: ÄP

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele