Asmar Veod teenib iga kuu 300 000 krooni võrra vähem kui aasta tagasi. Kevadel ennustas firma juhataja Maret Mitt enamikule Eesti veofirmadele pankrotti, mille peamine põhjus on veohindade langus.
Viie veokiga opereerivat firmat juhtiv Mitt ütleb, et tema firma on vaatamata veoturul toimuvale tormilisele vähempakkumisele püüdnud säilitada teistest veofirmadest kõrgemat hinnataset. Peamiselt on see õnnestunud tänu eksportvedude püsikliendile Viisnurgale.
Eelmise aastaga võrreldes on firma kuukäive langenud siiski 0,8 miljonilt kroonilt 0,5 miljonile. Kliente ja hinda on kaotatud importvedudel, kuigi mõned firmad on Miti väitel pärast paari kuud taas Asmarilt veoteenust ostma hakanud. «Odav teenus ei ole hea teenus,» lausub Mitt. Ta selgitab, et odav vedaja võtab koorma peale, kuid pool autot on veel tühi ja ta ootab koorma täitumist ka järgmise nädala. «Kui klient ootab 2-3 nädalat kaupa, mida tahtis Eestisse saada ühe nädalaga, siis ta lõpuks loobub sellest odavast teenusest,» räägib Mitt.
Veebruaris saatis Mitt ERAA-le kirja, milles väidab, et veofirmadevaheline vähempakkumine on 4-5 aastaga veohindu langetanud ligi kaks korda. Tormiline hindade langus algas 1997. aastal, kui iga soovija sai eriti soodsatel liisingutingimustel soetada veoki ja hakata vedusid tegema. Paljud olid endised autojuhid, kes teadsid vaid autoveo tehnilist poolt, kuid ei jaganud midagi majandamisest ning lasid hinnad alla.
Kindlasti on veohinnad aastaga meie jaoks langenud. Näiteks võib tuua Soome-veod, mis on meie jaoks kõige suurema mahuga, ulatudes suvekuudel 40--50 autoni kuus. Kui aasta tagasi maksis autokoorma kauba Soomest toomine kuni 13 000 krooni, siis täna on selle veohind 10 500 krooni.
Ilmselt töötavad veofirmad praegu ilma kasumimarginaalita ellujäämise nimel. Meile tekitab aga Soome-vedude hinna langus kokkuhoidu ligi 100 000 krooni kuus.
Soome-vedude hinna langus pole erandlik. Samamoodi on hinnad 2000kroonise suurusjärgu võrra langenud Poola, Tshehhi, Itaalia jt riikide vedudel.
Vaid paaril nädalal on õnnestunud vedajatel tõsta importvedude hinda. Kui mingisse regiooni on eksporti vähe, pole seal ka autosid importvedudeks. Vedajad teavad, et nõudlus importvedusid teostavate autode järele tõuseb järsult ning tõstavad oma hinnad kohe üles. Samas pole kõrge hinna pärast ükski pikaajaline koostööpartner ära langenud. Alati oleme jõudnud kokkuleppele.