• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rootsi ja Taani ühendatud

    Rootsi krooniprintsess Victoria ja Taani kroonprints Frederik kuulutasid laupäeval toimunud tseremoonial Sundi väinas neid riike ühendava transpordisilla ja -tunneli ehitamise lõppenuks. See tehniliselt keeruline rajatis on Põhjala suuremaid investeerimisobjekte ja läheb kindlalt Euroopa arhitektuuriajalukku. Üldiseks kasutuseks avatakse sild tuleva aasta 1. juulil.
    Rajatise maksumus on 31 miljardit Eesti krooni ja see loodetakse tasa teenida umbes 30 aastaga. Kokku 16 kilomeetri pikkune väinaühendus koosneb sillast, mis kõrgub 204 meetri kõrgusel mere kohal ja mille üks osa on maailma pikim, 490meetrine rippsild, ning tunnelist. Seal on neljarealine autotee ja kahesuunaline raudtee, mille tehniline katsetamine nüüd algab.
    Peale arhitektuuriväärtuse rõhutavad Rootsi ja Taani silla suurt majanduslikku tähtsust. Kopenhaageni ja selle lähiümbruskonna elanike arv on 1,6 miljonit ja Rootsi Malmö ümbruse elanike arv 700 000. Oma 2,3miljoni elanikkonnaga kuulub Sundi piirkond Euroopa tihedamalt asustatud piirkondade seas 27. kohale, seejuures jõukuselt 11. kohale Zürichi, Birminghami ja Stuttgardi ees.
    «Silla potentsiaal on tohutu ja see toob kaasa dramaatilisi muudatusi, eriti Rootsis,» ennustab MeritaNordbankeni ökonomist Anders Olshov.
    Praegu kasutatakse Sundi piirkonna majanduslikke võimalusi väga vähe ära, sest kahe riigi vahelised kontaktid on olnud piiratud. Näiteks Malmö ümbruses tegutsevad firmad otsivad personali ja kapitali 600 kilomeetri kaugusel asuvast Stockholmist, selle asemel et seda teha üle väina Kopenhaagenist.
    Kahe riigi lähipiirkonna suurt eraldatust näitab töötusstatistika. Kui Taanis on majandusareng viimasel kuuel aastal olnud tormiline ja töötus on alanenud Kopenhaageni ümbruses 12 protsendilt kuuele, siis Malmö kandis on töötus jätkuvalt kaks korda suurem.
    MeritaNordbankeni prognoosi kohaselt aitab silla valmimine suurendada Sundi tsooni tööstustoodangut praeguselt 1320 miljardilt Eesti kroonilt 1380 miljardile kroonile. Lisaks hakkab Rootsi valitsus suunama sinna rohkem raha, sest ta pole ilmselt huvitatud, et Malmöst kujuneks Kopenhaageni üks satelliitlinnu. Eks mängi siin oma rolli ka ajalugu, sest teatavasti on Lõuna-Rootsi kolm maakonda kuulunud ajaloos Taani riigi koosseisu. Taani ja Rootsi valitsus loodavad, et praegune sild aitab kahel rahval kunagistest psühholoogilistest barjääridest kergemini üle saada.
    Briti majandusleht Financial Times kirjutab oma juhtkirjas, et samal ajal kui Balkani sõda purustas riike ühendavad Doonau sillad, on muu Euroopa saanud pärast Inglismaa ja Prantsusmaa vahelise tunneli ning Rootsi ja Taani vahelise silla valmimist märksa lähedasemaks. Õppetund on selge: ülemandrilised infrastruktuurid on parimad Vana Maailma ühendajad.
    Autor: ÄP
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Neeme Korv: kui läheks antiutoopia asemel hoopis ... restorani
Kui leiame rohtu sügis- ja koroonamasenduse vastu, kasvatame endas enesekindlust ja suudame vastu seista ka antiutoopiale. Äripäeva arvamustoimetuse juht Neeme Korv pakub retsepti, mis lisaks toetab ettevõtlust.
Kui leiame rohtu sügis- ja koroonamasenduse vastu, kasvatame endas enesekindlust ja suudame vastu seista ka antiutoopiale. Äripäeva arvamustoimetuse juht Neeme Korv pakub retsepti, mis lisaks toetab ettevõtlust.
LHV: Coopi aktsia on ülehinnatud – aeg müüa
LHV on avaldanud uusima analüüsi Coop Panga aktsia kohta. LHV analüütikud toovad välja, et kuigi Coopi kasv vastab nende ootustele, on kolmanda kvartali kasvu ning kasumlikkuse näitajad pigem neutraalsed.
LHV on avaldanud uusima analüüsi Coop Panga aktsia kohta. LHV analüütikud toovad välja, et kuigi Coopi kasv vastab nende ootustele, on kolmanda kvartali kasvu ning kasumlikkuse näitajad pigem neutraalsed.
Euroopa liidrid soovivad Poola küsimuse jätta komisjonile lahendada
Kuigi pea kõik Euroopa Liidu tippkohtumisele kogunenud liikmesriikide valitsusjuhid avaldasid muret Poolas õigussüsteemi sõltumatuse pärast, siis ei soovi enamik ELi liidritest leida lahendust tippkohtumise laua taga, vaid leiavad, et tüli peaks lahendama Ursula von der Leyeni juhitav Euroopa Komisjon.
Kuigi pea kõik Euroopa Liidu tippkohtumisele kogunenud liikmesriikide valitsusjuhid avaldasid muret Poolas õigussüsteemi sõltumatuse pärast, siis ei soovi enamik ELi liidritest leida lahendust tippkohtumise laua taga, vaid leiavad, et tüli peaks lahendama Ursula von der Leyeni juhitav Euroopa Komisjon.
Ida-Viru maakonnas hakkab teehooldustöid tegema Ossipenko võlgades ettevõte
1. oktoobril vahetus Ida-Viru maakonnas transpordiameti hallatavatel riigiteedel hooldelepingupartner, järgnevaks viieks aastaks asus korrashoiutöid tegema Nikolai Ossipenko ettevõte OÜ N&V.
1. oktoobril vahetus Ida-Viru maakonnas transpordiameti hallatavatel riigiteedel hooldelepingupartner, järgnevaks viieks aastaks asus korrashoiutöid tegema Nikolai Ossipenko ettevõte OÜ N&V.