Ühe kvartali lõikes on jaemüügi maht olnud suurem vaid 1997. a viimases kvartalis, mil see ulatus 5,37 miljardi kroonini.
Statistikaameti kaubandusstatistika sektori peaspetsialist Epp Karus ütles, et selle aasta esimese kvartaliga võrreldes on jaemüügi kasv 435 miljonit krooni. «See on tüüpiline. Pärast jõule ravitakse haavu, aga teises kvartalis hakatakse kevadgarderoobi ostma ja autod tuuakse jälle tänavale,» rääkis ta.
Sisemaist nõudlust peegeldava jaemüügi käibe kasv teises kvartalis võrreldes eelmise aasta sama ajaga on Hansapanga analüütiku Maris Lauri sõnul majanduse üldise languse taustal üllatav.
Lauri sõnul toimus käibe kasv põhiliselt toidukaupade arvelt. «Ilmselt on turukaupade ostmine toidukaupade osas vähenenud,» rääkis Lauri uudisteagentuurile BNS.
Samal ajal on vähenenud ka import ning Eesti tootjad on oma positsiooni turul suurendanud. «Ilmselt on inimesed hakanud tarbima rohkem kodumaist toodangut, mis omakorda võib toetada majanduse elavnemist eelkõige teisel poolaastal,» arvas ta.
Lauri sõnul on kannatajateks väiksemad kauplused. Suuremad ja mitmekesise kaubavalikuga kauplused saavad toidukaupu müüa keskmisest odavamalt.
Pisut võis teise kvartali toidukaupade käivet tõsta ka suvekaupade suurenenud osa kogumüügis.
Tööstuskaupade osas on analüütiku sõnul näha selget tagasiminekut, mis osutab sellele, et tegelikult on inimesed tarbimist piiranud.
«Kannatab eelkõige nende püsikaupade grupp, mille ostmiseks oleks võetud tarbimislaenu,» märkis Lauri.
«Ilmselt piiratakse kolmandas kvartalis veelgi kütuse tarbimist, mis vähenes juba teises kvartalis,» sõnas Lauri.
Toidukaupade jaemüügi maht oli teises kvartalis 1,86 mld krooni. Püsivhindades kasvas toiduainete jaemüük eelmise aastaga võrreldes 14 protsenti. Samal ajal langes tööstuskaupade jaemüük püsivhindades viis protsenti ja oli 3,1 mld krooni.
Hetkel kuum
Töötajad pakkusid hoopis teenust
Poeketile esitati 40 nõuet ja määrati ligi 40 000 eurot sunniraha
1998. aasta teise kvartali tase jäi tänavu saavutamata garderoobikaupade ning mootorsõidukite ja mootorikütuse jaemüüjatel.
Hulgimüügi käive oli tänavu teises kvartalis 11,49 miljardit krooni, mis on 13 protsenti väiksem kui 1998. aasta teises kvartalis.
Majutusteenuste müük püsivhindades suurenes tänavu teises kvartalis mullusega võrreldes 10 protsenti.
Toitlustusteenuste müük vähenes seitse protsenti. Toitlustusteenuste hinnad tõusid 1998. aasta teise kvartaliga võrreldes 10 protsenti.
Autor: Siim Saidla