Kadi Heinsalu • 12 oktoober 1999

Esma Auto loobub raudteest

«Oleme saatnud kirja Viimsi vallavalitsusele, et tahame raudteest loobuda,» selgitas Esma Auto juhatuse esimees Ralf Õng. Tema andmetel on leitud üks raudteest huvitatud firma, kes soovib rendilepingu endale saada.

Sel suvel selgus, et raiefirma Sanora oli saarel teinud ebaseaduslikku raiet umbes poole miljoni krooni eest, lisaks oli ta palgikoormate vedamisega ja palkide liipritel hoidmisega rikkunud unikaalset tsaariaegset raudteed.

«Meie jaoks oli Sanora tegevus force majeure, mis annab aluse rendileping teatud ulatuses tühistada ja rendisummat selle võrra vähendada,» ütles Õng.

Sanora vastu on algatatud kriminaalasi, kuid et firma on varatu, siis ilmselt ei õnnestu riigil trahvi ja kahjutasu kätte nõuda.

AS Esma Auto sai Naissaare raudtee ja sadamakompleksi 36 aastaks rendile eelmise aasta märtsis. Ehkki ettevõte kohustus investeerima 17 miljonit krooni, on Õnge sõnul seni investeeritud miljon krooni, peamiselt kai remonti. «Plaanime kaasata edaspidi mõne investori väljastpoolt firmat, sest üksi ei jaksa nii suurt investeeringut teha,» lisas Õng.

Senised rahastamised seisavad tema sõnul detailplaneeringu ja sadama teenindusmaa maakatastrisse kandmise taga, mis oli vallavalitsuse täita. Selle tõttu pole saanud ka sadamat passistada.

Suvel tegi veeteede amet Esma Autole protokolli kai halva seisukorra pärast. Sanktsioone ei saa aga rakendada, sest tegemist on suletud sadamaga, selgitas üks veeteede ameti järelevalve spetsialist.

Rendilepingu järgi kasutab kuni 2001. aastani Esma Auto sadamakompleksi ja raudteed tasuta, sealt edasi tuleb igal aastal maksta 450 000 krooni renti. Esma Autol on õigus renditud vara eelisõigusega välja osta lepingu lisas fikseeritud vara alghinnaga.

Sadamakai maksumus on 410 000 krooni ja raudteel 80 000 krooni. See hind kehtib ka siis, kui leping lõpetatakse mingil põhjusel ennetähtaegselt.

Viimsi vallavanem Kaido Metsma ütles, et vald ei nõuagi praegu Esma Autolt investeeringukohustuste täitmist. «Praegu pole kedagi süüdistada,» jätkas Metsma. «Hetkest, kui teenindusmaa saab määratud -- detailplaneering on nüüd olemas -- saab vald reaalselt nõudma hakata investeerimiskohustuste täitmist.»

Hetkel kuum