Tõnu Tramm • 21. oktoober 1999 • 3 min
Jaga lugu:

Leganza rebib ning venib üheaegselt

Suur-keskklassi mõõtmete ja keskklassi hinnaga Daewoo lipulaeva Leganza iseloomustamisel on endine ralliäss Raido Rüütel napisõnaline, piirdudes peaasjalikult väljendiga «ergas, aga vedel».

Korea suur-keskklassi sõidukid on huvipakkuvad seetõttu, et oma suuruselt on nad võrreldavad näiteks Opel Omega ja Audi A6ga, kuid hinna poolest jäävad alla isegi mõnele väike-keskklassi autole. Ralliäss Raido Rüütli hinnangul on testsõiduks olnud Daewoo Leganza vähemalt uuena igati sõidetav masin, ehkki ilmnes ka selliseid omadusi, mis võinuks olemata olla.

General Motorsi väljatöötatud 2-liitrine mootor on 1400kilogrammise tühimassiga Daewoo Leganza jaoks igati piisav. Masin jookseb pöördesse ilma vähimagi vaevata ja kiirendus jaotub ühtlaselt jõuliseks juba alates 2000 pöördest minutis. Karjuvat vajadust käiku vahetada ei teki enne 6000 pöörde saavutamist ja see on ka lagi, kust edasi polegi palju minna.

Ka kohalt minekul ei teki mootoril mõttepausi ning masin võtab paigalt igati kuulekalt.

«Mootori kohta küll halba ei saa öelda. Pöördemoment on selle masina jaoks täpselt paras, salongi kostev müra võiks ehk kiirendades veidi väiksem olla, aga püsikiiruse juures ei ole ka see enam häiriv,» lausub Rüütel pärast kiirenduskatseid mõnisada kilomeetrit läbinud autoga.

Katse täielikku õnnestumist segab sissetöötamata käigukast, mis pärineb samuti Opelilt. «Tulevikus hakkavad käigud kindlasti paremini käima, kuid üsna mitme tuhande kilomeetri vältel peab neid ilmselt veel jõuga sisse suruma,» nendib ralliäss, kes omal ajal ise viiliga Zhiguli käigukasti hammasrattaid siledamaks lükanud, et käigud libedamalt käiks.

Teine omadus, millega ralliäss Leganzat iseloomustab, tuleb esile ringrajal. «Natuke liiga palju annab venima,» on Rüütli kommentaar pärast esimest suuremat kurvi. Lahtiseletatult tähendab see, et auto tagaosa vajub inertsiga kurvist välja, ilma et tagarattad külglibisemisse satuks. Põhjusi selleks võib Rüütli hinnangul olla mitmeid, alates kõrgetest kummidest ja kere raskuse kohta ebapiisavatest stabilisaatoritest. Samas tõdeb mees, et tavakasutaja vaevalt sellega ringrajal kihutama hakkab ja sirgel seisab masin laitmatult otse.

Küll aga heidab ta maanteesõidul mõneti ette pehmet vedrustust ja amortisaatoreid, mis lasevad koormamata masina lainelisel teel veidi ülearu üles-alla hüppama. Seevastu kruusateel seisab Leganza lausa suurepäraselt ja isegi väga suurt «treppi» talub auto kurvides ilma, et tekiks hirmu külglibisemise ees.

Kerge pettumuse valmistab kiirusetundlik roolivõimendi, mis on liiga tundlik, ega hoia rooli lainelisel teel päris paigal. «Hoolega peab teed jälgima, iga väiksemgi liigutus võib saada saatuslikuks,» nendib Rüütel. Isegi kiirusel 100 kilomeetrit tunnis pole tunda, et rool kiiruse kasvades oluliselt jäigemaks muutuks, kuigi just seda kiirusetundlikkus võimendilt eeldabki.

Auto salongiosa jätab testijatele igati soliidse mulje. Esipaneeli kõverad jooned mõjuvad huvitavalt, samas väga korealikult.

Istmed on mugavad, kuid pedaalide ja rooli vahekaugus on pisut väike ning kes on harjunud sirgete jalgadega juhtima, selle käed ei taha hästi roolini ulatuda.

Raido Rüütel tunnistab samas, et tema tunneb end Leganza roolis väga hästi, sest rallisõitjana on ta harjunud sõitma püstise seljatoega, et vältida trampliinidel seljavigastusi. Tema puutub tavaliselt kokku pigem vastupidise probleemiga -- jalad ei ulatu pedaalideni.

Juhtimisseadmed on igati käepärased, ette pole heita ka varustustasemele. Põhivarustuses on elektrooniline kliimaseade, ABS-pidurid, elektrilised klaasitõstukid ja peeglid, kaks turvapatja jms.

Hämmastust tekitas igasuguse polstrita pagasiruumi luuk. Vastu vaatas õrna värvikihiga kaetud plekk ja eriti esteetiline see pilt just polnud. Õnnestunud pole ka tagumiste turvavööde kinnitused, mis asuvad nii kõrgel, et väiksemat kasvu inimesel jooksevad need risti üle kõri.

Suur-keskklassile omaselt võiks varustuses olla ka pardakompuuter, mis näitaks selgemini kütuse hetkekulu. Testsõidul langes kütuseosuti igatahes kiiremini, kui oodatagi oleks osanud.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt