17 november 1999

Kas pooldate üleriigilise mootorsõidukimaksu kehtestamist?

On muidugi kaks võimalust -- kas maks ka Tallinnas ära kaotada või kehtestada kõigile. Esimest võimalust on raske loota. Meie maksame tegelikult viis aastat juba küllaltki suurt maksu. Olenemata sellest, kas autod paiknevad Tallinnas või kus nad parasjagu sõidavad. Võib-olla pooled sõidavad Euroopas.

Kui maks on autodele, siis ta on autodele, olenemata sellest, kus nad on registreeritud. Samamoodi võiks ju kehtestada mingi maksu elanikkonna pealt -- ühed maksavad sellepärast, et nad elavad Tallinnas ja teised mitte. Ta tervendaks ühest küljest ka konkurentsitingimusi. Tallinnas registreeritud firmadel on ikkagi suurem maksukoormus. Automaks, liikluskindlustuse riskikoefitsient jne. Samas mujalt pärit autod (ma ei räägi sõiduautodest, vaid neist, mis teevad tööd) sõidavad samuti Tallinnas, samamoodi lõhuvad tänavaid ja saastavad õhku. See peaks olema ikkagi ühtlane maks kõigil. Siin ei saa piire olla, sellel pole mingit loogikat. Praegu on lihtsalt arusaamatu -- miks see Tallinn siis teistest nii erinev on.

Ei poolda. Põhjus on väga lihtne. Järgmisest aastast vähendati autotranspordiettevõtetel dotatsioone, seejuures kallineb kütus küllalt palju. Meie firmale toob ainuüksi nüüd tõusev aktsiis täiendavaid kulutusi 2,5 miljonit. Nüüd siis tuleb iga võimsusühiku pealt maksta juurde veel 5 krooni. Meil on võimsad autobussid, 250 hj ja suuremad, nii et kuskil 200 000 krooni on täiendavalt raha vaja. See on esimene aasta, kus reisijateveol on riigipoolne osa vähenenud. Seni on igal aastal ikka püütud vahendeid leida. Nüüd on vastupidi, reisijatevedu kallineb.

Mõni aeg tagasi sai peaministri juures tõstetud küsimus, et reisijateveo ettevõtted võiks üldse kütuseaktsiisist vabastada. Teenindame ju ikkagi sellist kategooriat inimesi, kellel ei ole palju raha. Nüüd tuleb välja, et kütuseaktsiis ikka tõuseb, lisaks veel automaks. Ma ei leia, et on õigus ühe aastaga reisijale niisugune kirves selga lüüa. Eriti mõjutab see provintsilinnu, kus palgad on väikesed.

Mina otsust, mis toob kaasa veo kallinemise, ei poolda. Tallinnas on see kulutus juba sisse planeeritud. Tallinn on ka jõukam. Nüüd ongi nii, et neil firmadel, kes on oma tariifid nii kõrgele ajanud, et saavad kasumit, neil võetakse tulumaks maha, nemad hakkavad paremini elama. Meie hakkame halvemini elama.

Hetkel kuum