13. detsember 1999 • 3 min
Jaga lugu:

Ka odavale autole peab paigaldama kalli meeriku

Jaak Ideon on uuest aastast kehtima hakkava mootorsõiduki juhi sõidu- ja puhkeaja korralduse eeskirja koostaja. Ta vastab ettevõtjate küsimustele autojuhi töö- ja puhkeaja korralduse kohta.

Kaks aastat tagasi ostsime veoauto GAZ 52, mille valmistamisaeg on 1990. aasta ja hind 5000 krooni. Kas ka selline auto vajab 10 000 krooni maksvat sõidumeerikut? Kuna meie ettevõte tegeleb vee- ja gaasitorude müügiga ning seoses sellega teenindab vee-, gaasi- ning kanalisatsioonivõrke, siis kas on sõidumeerik meie autodele kohustuslik? U.W.E. KO AS

Auto hind ja sõidumeeriku hind ei mängi sõidumeeriku paigaldamisnõude juures mingit rolli. Paraku ei käi ka müük vee-, gaasi ja kanalisatsioonivõrkude teenindamise hulka. Torud on nagu mistahes kaup ja veos ning seega on sõidumeerik vajalik.

Põllumajanduses ei ole sõidumeerik vajalik, sest autoveod ei ole seal põhitegevusala. Meie firmal ei ole samuti autoveod põhitegevusala. Kasutame autosid materjali veoks ja valmistoodangu viimiseks klientidele. Kas meil on sõidumeerik vajalik? Kus on kirjutatud sõidumeerikust lähemalt? Saloni Büroomööbli AS

Kas autoveod on põhitegevusala või mitte, ei ole oluline. Määrav on auto registrimass (sõidumeerik on vajalik alates 3500 kilogrammist) ja kas see auto tegeleb vedudega, mis on erandlikult sõidumeeriku nõudest vabastatud (vt 7. detsembri ÄP transpordi rubriik). Antud kirjeldus erandite alla ei kuulu ja seega on sõidumeerik vajalik.

Sõidumeeriku pidamise korra ja väljanägemise kohta korraldab koolitust Autokoolituse Keskus.

Sõidumeerikust on kirjutatud ka Äripäeva transpordi rubriigis 21. septembril ja 19. oktoobril.

Oleme väike õmblusfirma Loksal. Meie bilansis on furgoonveoauto GAZ 53-12 (kandevõime 3500 kg, täismass 7900 kg), mille väljalaskeaasta on 1990 ning auto bilansiline jääkväärtus 1870 krooni. Autot kasutame ainult kaks korda nädalas Tallinna sõiduks. Ühel korral viib kauba ja teisel päeval toob materjali. Kummalgi päeval kasutatakse autot maksimaalselt neli tundi (seega nädalas 8 tundi). Kas tõesti peame sellele autole paigaldama sõidumeeriku, mille maksumus on ca kuus korda rohkem kui auto väärtus?

Kirjeldus ei kuulu ühegi erandi alla, mis annaks veoki omanikule vabastuse sõidumeeriku kasutamisest. Ettevõtja peaks mõtlema, kas nii väikse auto kasutuse juures maksab üldse endal autot pidada. Ehk on otstarbekas kopereeruda transpordi kasutamisel teiste Loksa firmadega.

Kui juht on koos autoga laeval, kas on siis juhil töö- või puhkeaeg? Ka piiriületusel seisab auto koos juhiga. Kas autojuhile on see töö või puhkeaeg? Kas pakiautol täismassiga 3500 kg peab olema sõidumeerik? CB Terminaali OÜ

Autojuhil on laeval puhkeaeg, kui ta järgib teatud rezhiimi. Seda on selgitatud mootorsõidukijuhi sõidu- ja puhkeaja korralduse eeskirja 8. punktis 2. ja 3. lõikes.

Piiril seistud aega ei saa arvestada ei autojuhi sõidu ega puhkeaja hulka. See on juhi sõiduajast erinev tööalane tegevus, mille kestvust mootorsõidukijuhi sõidu- ja puhkeaja eeskiri ei käsitle.

Sõidumeerik peab olema autodel, mille täismass ületab 3500 kg. 3500kilogrammise täismassiga autol ei pea sõidumeerikut olema.

Autor: Jaak Ideon

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt