• OMX Baltic−0,79%300,02
  • OMX Riga−0,78%879,99
  • OMX Tallinn−0,27%2 057,78
  • OMX Vilnius0,03%1 192,9
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 100−0,38%8 809,93
  • Nikkei 225−1,02%38 488,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,2
  • OMX Baltic−0,79%300,02
  • OMX Riga−0,78%879,99
  • OMX Tallinn−0,27%2 057,78
  • OMX Vilnius0,03%1 192,9
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 100−0,38%8 809,93
  • Nikkei 225−1,02%38 488,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,2
  • 20.12.99, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kuulamine peab olema tulemuslik

«Sellel autol on uusim ja parimate näitajatega mootor,» ütles mulle pärast viieminutilist vestlust automüüja, kellel olin korduvalt palunud soovitada mulle universaalkerega autot, millega saaks lisaks perele mugavalt sõita ka koer. Viisaka käitumisega müüja pakutud automargi valikus ei olnud olemaski universaalkerega mudelit.
Siit moraal -- müüjad ja teenindajad, kuulake! Halval kuulamisel võivad olla tõsised tagajärjed. See toob kaasa rahulolematuid kliente, sooritamata müüke, konflikte meeskonnas ja äriedu languse.
Uuringud on näidanud, et kogu suhtlusele kulutatud ajast tegedakse kuulamisega kõige enam -- üle 40% ajast. Kuulamine on niivõrd oluline osa kommunikatsioonist, et seda võetakse enesestmõistetavana.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kahjuks peab enamik inimestest ennast paremaks kuulajaks, kui tegelikult ollakse. Väidetavalt kuni kolmveerandit suulisest kommunikatsioonist ignoreeritakse, mõistetakse valesti või unustatakse kiiresti.
Kas inimene on siis lootusetult andetu kuulaja? Kindlasti mitte. Ei ole olemas sündinud korvpallureid, müüjaid ega ka kuulajaid. See oskus on arendatav ja enda arendamisega kuulamisoskuses saab algust teha juba täna.
1. Kogu tähelepanu tuleb keskendada rääkijale ehk kuula nii, nagu tahad, et sind kuulataks. Kõrvaldada tuleb kõik, mis võib häirida tähelepanu keskendamisel. Kui vaja, siis tuleb välja lülitada ka telefon.
2. Esita küsimusi, et saada selgust. Mõtlemise kiirus on neli korda suurem kui kiireimal rääkijal. Seda aega tuleb muu hulgas kasutada õigete küsimuste moodustamiseks, mis aitavad rääkijal oma mõtet selgitada.
Asjakohaste küsimustega saab rääkija tagasisidet, et teda kuulatakse suure huviga.
3. Ennast tuleb häälestada rääkija sõnadele, tunnetele, kehakeelele. See on parim, mida saab teha, et näidata rääkijale oma kaasahaaratust. Täiesti vale on väide, et iga kliendiga suudavad oma käitumist kohandada ainult «sündinud» müüjad.
Tegelikkuses on oma käitumisstiili kohandamise oskus teiste käitumisstiilidega küllalt lihtsalt arendatav.
4. Võta kokku ja parafraseeri ehk sõnasta ümber rääkija jutu sisu. Nii saab rääkija tagasisidet, et temast on õigesti aru saadud. Samuti saab müüja kindlust, et on rääkijat mõistnud. Eriti kasulik on see nõuanne kiire mõtlemisega müügiinimestele, kes muidu kipuvad ise eeldama asju, mida kliendid soovivad.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ja peamine -- kuulama peab selleks, et aru saada, mitte selleks, et ilmtingimata nõustuda.
Kahjuks pööratakse suhtlemisel liiga palju tähelepanu rääkimisele. Seda nii nõupidamistel, müügivestlustel kui ka vaba aja juttudes.
See vildakas rõhuasetus, teisisõnu halb kuulamine, toob kaasa probleeme, mida peab hiljem väga paljude sõnadega ravima.
Autor: Indrek Rahi

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 28 p 18 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele