Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Raskel müügiaastal edu saavutada nõudis tõsist pingutamist
Klienti peab austama
Peamiseks edu põhjuseks pean Peugeot' uuenenud tooteid, eriti väikeautot 206, mis on eestlaste seas saavutanud teenitult suure populaarsuse. Teiseks hea meeskond ja avatud juhtimissüsteem. Peame kõiki oma töötajaid võrdseteks ja oleme püüdnud neid motiveerida, nii kuidas oskame. Tulemuseks on, et rasketel aegadel suutsid kõik end ühise eesmärgi nimel koondada ja ettevõtte raskest olukorrast edukalt välja tuua.
Peamine on aga minu arvates klient ja tema väärtustamine. Tegime aasta tagasi sotsioloogilise uuringu, et saada kliendi silmade kaudu teada, kus me oleme ja kuhu peame jõudma. Saadud tulemusi arvestades alustasime firma juhtimises jõulist reformi ja see kandis vilja.
Visa töö viib sihile
Üheksa aastat tagasi alustasime kolme mehega VAZi mootorite kapitaalremondiga ja oma esinime tähtedest kujuneski välja HAT (Hannes, Andres ja Tõnu). Seejärel jõudsime tõdemuseni, et mootor on vaja ka kusagil peale tõsta ja panime püsti väikese autoteeninduse. Hiljem laienesime tasapisi ning paar aastat tagasi saime juba lisaks teenindusele ka Toyota esindusõiguse. Mullu valmis uus müügi- ja hooldekeskus ning tänavu märtsis sõlmisime Toyota Balticuga otsediileri lepingu. Leian, et visa töö ja järjepidev areng on viinud meid sihile.
Väärt kollektiiv tagab edu
Peamiseks edu põhjuseks pean ma Japauto professionaalset kollektiivi, kes suutis mulluse majanduse languse ajal müüa üle 700 auto aastas, täita kaks riigitellimust jne. Tänu varasemate aastate kokkuhoitud kuludele ja teenitud kasumile õnnestus meil alustada hoopis laienemist. Kui see investeering oleks jäänud tegemata, oleksime veelgi kõrgemal kohal olnud. Tänavune aasta tõotab tulla edukamgi, sest Seati uued mudelid on leidnud eestlaste seas väga sooja vastuvõtu ning üheski riigis pole olnud nii suurt turuosa tõusu kui Eestis: üle 300%.
AS Kommest Auto tõusis mullu võrreldes 1998. aastaga kui fööniks tuhast: eelviimaselt kohalt esimeseks ja seda eeskätt tänu üliedukaks osutunud väikeautole Peugeot 206.
Uute sõiduautode jaemüük tänapäeva Eestis pole kerge töö. See käib läbi tõusude ja mõõnade, on otseselt sõltuv uudismudelitest, tehase hinnapoliitikast ja veel paljustki. Sestap on loomulik, et aastad pole vennad.
Kui mullu võttis 1998. aasta edukate majandustulemuste eest võitja tunnistuse vastu AS Saksa Auto, siis tänavu jäi ta eelviimaseks. Seevastu mullu eelviimasel kohal asunud AS Kommest Auto tõusis esimeseks ja ei kavatse sealt veel niipea lahkuda.
Igatahes on ASi Kommest Auto peadirektor Toomas Rüütmann igati rahul ka tänavuse müügiaastaga ning kui tuleval aastal saab vaeslapse ossa jäänud Peugeot 306 sama väärika järglase, kui on seda Peugeot 206, peaks edu olema tagatud ka edaspidi.
Etteotsa kavatseb jääda ka kolmandal kohal olev Japauto. On ju tänavu põhjaliku uuenduse läbi teinud Seatid väga menukad autod, lisaks on oodata selle aasta lõpuks Seat Leoni, mis hakkab pakkuma konkurentsi väike-keskautode turul.
Küll aga näitas tänavune TOP, et edukalt majandamiseks, ei pea tingimata pealinnas tegutsema. Esikümnes on ligi pooled firmad väljastpoolt Tallinna. Teise koha saavutas Rakvere firma AS HAT Auto, napilt jäi esikolmikust välja Ida-Virumaal tegutsev AS Agdeck-Auto, Info Autoga võrdse tulemuse saavutas Järvamaa firma AS Lada Eesti jne.
Baasandmed
Sõiduautomüüjate TOPi võis pääseda iga uute sõiduautode jaemüügiga tegelev firma, kellele see oli põhitegevusala ehk kellel sõiduautode müügi, teeninduse ja varuosamüügi osakaal kogukäibest moodustab vähemalt 50%. Edetabelist jäid välja etteõtted, mis ainult impordivad sõiduautosid. Seega moodustasid paremusjärjestuse firmad, mis omavad müügiesindust ja firmateenindust, sõltumata sellest, kas autod on ettevõtte enda imporditud või on tegemist edasimüüjaga. TOPi koostamiseks saatis toimetus kirjad kõigile eelmise aasta TOPis osalenud ettevõtetele, samuti kaasasime edetabelisse mitmeid ettevõtteid väljastpoolt suurlinnu. Kokku kutsusime üles TOPis osalema enam 40 ettevõtet, andmed saatis tagasi umbes neljandik. Seetõttu tuli lõviosa andmeid osta ettevõtteregistrist. Kahjuks ei olnud sealgi veel kõikide firmade andmeid, mistõttu moodustas paremik 37 ettevõttest ning loodetud TOP 40 jäi sedakorda ilmumata.
Metoodika
Sõiduautomüüjate TOP kasutab teist aastat pingerea arvutamisel metoodikat, mis arvestab ettevõtte efektiivsuse näitajana rentaabluse kasvu asemel varade tootlikkust. Varade tootlikkus on rahvusvaheliselt tuntud kui ROA (return on assets). Sama metoodika järgi koostatakse ka kõik teised Äripäeva TOPid. Firmad seatakse pingeritta kuue finantsnäitaja järgi: käive 1999. aastal, käibe kasv kordades võrreldes 1998. aastaga, kasum pärast makse ehk puhaskasum 1999. aastal, kasumi kasv absoluutarvudes võrreldes eelmise aastaga, rentaablus ja varade tootlikkus 1999. aastal. Nende põhjal tekkinud pingeridade kohapunktide summa annab koha TOP 30 põhijärjestuses. Kõige edukam on kõige vähem punkte kogunud firma. Võrdsete punktide korral on eelistatud pingeridades kõrgemale kohale jõudnud firma. Metoodika püüab vähendada erinevusi suurte ja väikeste müüjate võimalustes saada paremat tulemust. Automüüjate seas õigustas see end igati - esikümnest ligi pooled asuvad väljaspool pealinna.
Autor: ÄP