Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Haldusreform ? võrrand mitme tundmatuga

    Haldusreformi strateegiate eesmärk ei tohiks olla kellelegi mulje jätmine, kuhjates selleks kokku ilusaid euroretoorikast tuntud sõnu. Tõsiselt ei saa võtta ka soovi kirjutada ühele paberile valdade ja linnade arv, ministri ja kantsleri suhe, ministeeriumide arv, riigiasutuste ülesanded jpm, siis tõmmata joon alla ja asuda kirjutatut teoks tegema. Eesti on liiga väsinud ja vähejõukas, et nõnda energiat pillata. Lisaks on vaja liikuda kiiresti.
    Strateegia all võiks seega mõista probleemide lahendamise plaani, mis ei sisalda konkreetseid otsuseid, vaid viitab sellele, milliseid otsuseid tuleks teha ja kuidas need omavahel seotud on.
    Erineva maailmavaatega inimesed hindavad probleemina erinevaid nähtusi ja eelistavad erinevaid lahendusvariante. Seetõttu sõltub muudatus, mis tegelikult tehakse, otsustamise hetkel valitsevatest arusaamadest, mitte varasemast strateegiast.
    Mõne muudatuse tegemine eeldab tahet selgitada tegelik olukord, aega ja raha selleks, julgust teave avalikustada, samuti poliitikute tahet tegelikkust muuta, võimet muudatuse eesmärgis kokku leppida ning võimalusi ja tahet eesmärk saavutada. Kui kasvõi üks eeldusist puudub, ei saavutata soovitud eesmärki.
    Haldusreform ei ole sisemiselt seotud tihe tervik, vaid sisaldab väga palju erinevaid reforme ja otsustusi. Eelduste olemasolu tuleb vaadata iga otsustuse suhtes eraldi.
    1. novembriks koostatud strateegiatest võiks saada kõikide reformide ja arengute ühendplaani, mida iga valitsuse ajal järgitaks, kui seal sisalduv probleemitunnetus ja ka lahendused oleksid ainuvõimalikud. Tegelikult on probleemitunnetuse variante enamasti ja lahendusvariante alati palju. Ka ajalised võimalused on erinevad.
    On tõsi, et kohaliku omavalitsuse reformi variandi 15+X realiseerumisel pole enam vaja maavanemaid ja -valitsusi. Aga kas tõesti peab nt ministeeriumide ja maavalitsuste suhete korrastamisega (jutt ei ole reformist!) ootama kohaliku omavalitsuse reformi tulemuste selgumiseni? On ju loogiline, et ei pea.
    Kohaliku omavalitsuse reform võtab küll mitu aastat aega, kuid kohe lahendatavate probleemide lahendamise edasilükkamine ei ole kuidagi põhjendatud.
    Tundub, et kõige teravam probleem on rahva võõrandumine riigist, mille põhjus on nn poliitikakujundamise nõrkus. Ilmselt ei saa rahva rahulolu paraneda ega otsustamisel kaasarääkimise tunne tekkida enne, kui Eestis tekivad tugevad, suure liikmete arvuga erakonnad (maailmavaate pinnal) ning tugevad kodanikuühendused (kitsama ühise huvi pinnal), kel on võimalik kujundada spetsialistide tuumik, kes pidevalt tegelikkust analüüsib ja programmi jaoks nende lahendamise põhimõtteid välja töötab. Seega peaks poliitikakujundamine olema erakondade-kodanikuühenduste ülesanne.
    Erakondade rahastamise põhimõtted peaksid seda silmas pidades soosima tugevamaid erakondi. Samuti tuleks lahti saada hoiakust, mille järgi erakonda kuulumine teeb inimese pisut ebausaldusväärseks. Tegelikult on erakonna või huvigrupi liikmeks olek loomulik kodanikuna toimimise ja riigiasjades kaasarääkimise vorm.
    Erakondade ja kodanikuühenduste poliitikakujundamise võime paranemisest pole kasu, kui erakonna ministril pole vahendeid ega võimalusi elulisi probleeme lahendada.
    Poliitikakujundamise teine tasand on ministeerium. Selleks et elu paremaks muuta, on vaja täpset infot ja asjatundlikke ametnikke, kes suudavad seda analüüsida ja erapooletult lahendusi pakkuda. Poliitilise otsuse teeb minister või riigikogu.
    Praegu on ministeeriumid rutiinsete ülesannetega ülekoormatud. Kõik tegelevad kõigega ja tulemuse saavutamise eest ei vastuta õieti keegi. Seepärast oleks mõistlik lõpetada ministeeriumide ning ametite ja maavalitsuste rivaliteet.
    Teated tegelikkusest peaksid kogunema ministeeriumi, kus neid analüüsitakse ja töötatakse välja lahendused (eelkõige seaduseelnõude vormis). Loomulikult võtab ministeerium vastu ettepanekud maavalitsustelt ja ametitelt-inspektsioonidelt, kes seisavad suhetes kodanikega n-ö esliinil. Kuid nende põhiülesanne on seaduste täitmise korraldamine.
    Strateegiad peaks seega olema lühikesed ja selged, kirjeldama tegelikke probleeme ja näitama nende lahendamisvõimalusi. Seda, mitu valda või linna Eestisse jääb, kas kantsler on eluaegselt ametisse nimetatud, kas ametite ja inspektsioonide juhid ning maavanemad jäävad poolministriteks või muudetakse ametnikeks, ei saa strateegias otsustada. Olulisimad otsused tehakse seaduste loomise ja vastuvõtmise käigus.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.